SWET 2010 - 12/3: anländer till Kathmandu

En första uppdatering från Swedish Women - Everest Trek 2010

Av: utsidanred

FRAMME

Katmandu. Folkmyller, starka farger, visselpipor, tutor, kor, rokelsedoft och massor av bilar en och annan ko och nagra getter. Starka intryck och en riktig doft av Asien. Och nu sitter vi, eller snarare ligger vi, pa en mysig nepalesisk restaurang, matta, nojda, trotta men belatna. Sammetsdynor i olika etage, laga bord med levande ljus och sma lyktor i taket och god mat.

Resan gick smidigt och fortare an beraknat var vi framme i Katmandu eftersom vi blev ombokade pa ett tidigare flight fran Doha och bara behovde ga fra ett plan tilll ett annat. Nackdelen med att komma fram tidigare var att ingen var dar och motte oss, eftersom ingen visste att vi kommit! Men det ordnade sig efter lite vantan och nagra hjalpsamma nepaleser med mobiltelefon. Sa med blomstergirlanger om halsarna anlande vi tillslut till vart hotel dar en banderoll valkomnade Swedish Women 2010 EBC Team. Kandes fint!

Lite vila och forsok till dusch i kallt vatten och morkt badrum piggade upp oss sa pass att vi glada kunde ge oss ut med var guide Mingma bland basarerna till var gemytliga maltid. Har sitter vi nu och pratar Everestexpeditioner )Migma vara med ett nepalesiskt tjejteamfor tio ar sen men fick vanda efter lager tre och Pemba, var assisterande guide har varit uppe tva ganger och hoppas pa en tredje nu i var)vadersutsikter for morgondagen, vikten av att packa tre liter vatten och dricka mycket vatten nu ikvall och varfor sherpor heter i princip samma sak: man heter den dag man ar fodd pa. Pemba ar alltsa fodd en lordag och Mingma en tisdag.

En lustig sak: nastan alla i Mingmas familj ar fodda en tisdag. Gissa vad de heter... Mingma! N u borjar vi bli valdigt trotta sa vi sager godnatt och hoppas pa en san ocksa! Samt en fin vandring i morgon.