Swedish Seven Summit Expeditions - Denali 2004

Två stycken ur förra årets lyckade Elbrusexpedition, läs här på Utsidan, har som mål att bestiga
The Seven Summits. De sju högsta bergen på varje kontinent.
I sommar är det dags för Denali....

Av: Jonas J

Det började som lite eftersnack.......

.....redan på väg hem från Ryssland och den lyckade Elbrusexpeditionen där 15 av 15 lyckades nå toppen. Folk var redan sugna på att hitta på något nytt. Jag kom med förslaget att vi skulle bestiga Denali sommaren 2004 och det gillades av de flesta.
Men man måste först suga på "segerns" sötma ett tag och inte kasta sig direkt in i nästa projekt är min filosofi.

Drar i restarmen

Efter några månader hemma hade man smält alla intryck från Ryssland och det började dra i restarmen igen.
Det var dags att sätta igång och planera.
Jag mailade några stycken från Elbrusresan för att kolla om intresset fanns kvar och meddela vad resan skulle komma att kosta.

Det finns ett vanligt liv också...

...utanför expeditioner och äventyr som gör att man inte alltid kan göra vad man vill. Den ena efter den andra hoppade av p g a att de inte fick semester den planerade tiden, inte kunde spara ihop pengarna ect ect.

Joel och jag kvar

Till slut var det bara Joel och jag kvar.
Är man målmedveten så är man, då går allt! Jag bokade flygresan, hotell mm medan Joel var iväg och besteg Aconcagua i jan/febr i år.
Han lyckades givetvis, grattis än en gång! Extra starkt gjort eftersom han reste själv då hans reskompisar hoppat av i sista stund. Skam den som ger sig!

JoelJoel

Gemensamt mål

Vi har som gemensamt mål att bli de första svenskar som bestiger The Seven Summits, de högsta bergen på varje kontinent. Om allt går bra i sommar och vi når toppen på Denali har jag bestigit 4 och Joel 3 av "De Sju Topparna". En bra bit på vägen!

Seven Summits är:

Asien :

Mt Everest 8850 möh

Hårdträning

Nu ligger vi båda i hårdträning inför bestigningen. Mycket "pannben" för att stärka psyket!
Vill ni läsa mer om expeditionen - gå gärna in på vår hemsida. Den kommer att uppdateras så fort något nytt händer. Vi kommer också att rapportera så ofta vi kan vad som händer dag för dag när vi väl är på berget.

JonasJonas

MVH
/Jonas

Hemsida

2004-03-29 14:03   mellgren
Betyg: 5
All lycka och framgång önskar jag Er på alla Era äventyr!

2004-04-06 11:40   tango
Go Jonas och Joel! Klart ni fixar denali oxå. Carztens låter spännande, när drar ni dit?
/Patrik, som var med på Elbrus

2004-04-25 17:41   Kotten
Betyg: 4
Lycka till och bär ullunderställ!

2004-05-13 19:52   patrik_pc
Lycka till på Denali!

//PC

PS Grattis till Aconcagua Joel. DS

2004-05-27 17:44   sebbe_Huss
Häftigt och spännade..när är det dags för everest!
lycka till hade bra mvh huss

Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Lägret är ett samarbete mellan Matilda Söderlund och Haglöfs för att göra klättring mer jämställt.
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...