Svalbard 2017: En Översikt

Detta är en summering av en fem dagars resa till Svalbard i augusti 2017.

Av: Lifeforce1

Rainbow
170815
Jag såg fram emot en avslappnad tågresa till Köpenhamns flygplats, men det blev motsatsen, det var en pågående festival i Malmö, så tåget var fullpackat med människor. Men flyget från Köpenhamn till Oslo gick bra och jag blev upphämtad av min syster och hennes äventyrsvän. Sedan åkte vi till några andra vänner, ett väldigt trevligt norskt par som bjöd både på god mat och god sömn.
170816
Idag var det dags att lämna Oslo och flyga från Gardemoens flygplats, det var en vacker flygplats med en modern och sparsam design, vi försökte köpa cider i tax free affären men det fick vi inte.
När vi anlände till Longyearbyens flygplats så var det mulet och ca 4 grader, inte så mycket att se förutom en välkomnande regnbåge.
Byn var inte speciellt vacker det var en hel del gammal gruvutrustning här och där, fast jag kunde se en viss skönhet i det också.
Vi checkade in på vårt boende "Coal Miners Cabin" det var trevlig personal men vårt rum för tre personer var väldigt "tight" i princip tre sängar som fyllde hela rummet, jag gissar att vi hade "bokat" lågbudgetalternativet.
Vi beslöt oss för att gå ut och utforska Longyearbyen och leta efter varningsskyltarna för isbjörnar. Vi besökte också den lokala matvaruaffären Coop Svalbard för att handla lite mat, här var det inga problem att handla cider det ansågs vara i samma klass som läsk?
Det var härligt att vandra runt lite men det var rätt kyligt då de blåste vindar på ca 10 m/s. Enligt en person så bor det ca 2600 människor och 3500 isbjörnar på Svalbard. Det kändes lite ovanligt att uppleva midnattssolen, det var tom ljusare på natten än det var på dagen.
En annan ovanlig sak som hände denna dag, var att jag fick ett oväntat samtal från en gammal Yogi vän, som hade isolerat sig en längre tid för att fokusera på sin inre värld och sin inre process. Det verkade som att han nu var redo för att delta i samhället igen...

Bear
Mine
Humour
170817
I dag kunde vi njuta av frukosten på vårt boende innan vi blev upphämtade av en buss, för att åka ut på en lång båtresa på 11 timmar som egentligen tog 12 timmar ”Fjord-cruise towards the Nordenskiöld glacier & Pyramiden”. Vi fick den oväntade förmånen att se isbjörnar, en mamma och två isbjörnsungar, det kändes väldigt overkligt men de var också rätt långt borta, endast personer med rejäl telezoom kunde få en bra bild på dem.
Jag vet inte riktigt vad jag skall säga om den övergivna Ryska gruvstationen "Pyramiden". Det verkade som att de människor som hade bott där hade trivts och till och med haft en bättre levnadsstandard jämfört med Ryssar som levde i Ryssland under den tidsperioden.

Guide
Pyramiden
Booze
170818

Ännu en dag full med äventyr och upplevelser, först ”ATV safari to Adventdalen 08:00 3,5 h” och sedan ”Arctic cycling with electric fatbike13:00 5h”. Vi körde ut ur Longyearbyen förbi varningsskyltarna för isbjörnar på dammiga grusvägar i konvoj. Det kändes inte så äventyrligt eftersom vi fick hålla oss på vägen, inte bryta konvojen eller hastighetsgränsen. De var strypta till att inte gå fortare än 65 km/h, fast jag tror det var bra med tanke på att flera i gruppen aldrig tidigare hade kört en “ATV”. Det var en del vackra platser att se längs med vägen, efter utflykten gick vi hem och tillagade en god och hälsosam lunch innan det var dags för mitt nästa äventyr. Sightseeing med eldriven “fatbike” runt Longyearbyen. Var det för mycket äventyr för en dag?

Det var enkelt att lära sig använda den elektriska “fatbiken” trots att jag aldrig hade provat en sådan tidigare. Det var en fantastisk känsla att känna kraften även uppför branta backar, men det blev väldigt kallt efter ett tag. Jag behövde tre jackor för att hålla mig varm i “sommarvädret” ca 4 grader och isande vind från havet. En av mina tankar var, hur skall jag kunna hålla mig varm i 5 timmar? Då stannade guiden plötsligt och frågade om vi ville vända tillbaka eller om vi ville fortsätta till slutet av vägen? Jag som sällan brukar ge upp, var redo för att vända tillbaka men jag är glad att jag inte gjorde det. Resten av vägen var mycket mera lekfull, ojämnt underlag, kurvor och hopp, solen kom fram och sällskapet var härligt, bland annat en spansk kille som ville flytta till Lofoten och jobba som guide och en tjej från Nederländerna som gillade kitesurfing, ett par från Österrike, och en fransk guide, en skön mix.

Vid slutet av vägen satte vi oss ned, käkade en god smörgås, drack Norsk toddy (varm saft), pratade, tittade på renar och njöt av utsikten. Efter detta var det ren lycka att cykla tillbaka i solljuset, denna tur var på totalt 40 km och jag kände mig i toppform fast lite öm i baken. Resten av kvällen spenderade jag med “Captain Morgans soft drink och en påse “trailmix”.

Hospital
Snow Mobiles
Ground
170819

Dagens första äventyr ”Fossilhunt 09:00 3h”, det var svårt att hitta fina fossiler, jag hamrade på lite olika stenar utan resultat men sedan hittade jag en järnrik sten som jag tyckte mycket om. Jag tror den var från ett väldigt gammalt UFO som hade kraschat för ca 100.000 år sedan och att det troligtvis var från en framtida tidslinje dvs det hade åkt tillbaka i tiden, men jag är inte helt säker på det?
När jag inte hittade några dinosauriefossiler så började jag prata med guiden. Hon berättade att hon jobbade för militären och att hon planerade att vara på Svalbard ett år för att förbereda sig för att ansöka till “Siriuspatrullen på Grönland, hon berättade också att hon tränade med “Navy Seals”, hennes kompanjon var en väldigt vacker Alaskan Malamute.

Efter detta så mötte jag de andra vid museet och kollade runt där och sedan åt vi på cafe Rabalder.

Sedan var det dags för nästa äventyr ”Seed to summit-Hike to the summit of Mt Blomsterdalshögda and the Global seed vault 19:00 4h”. Jag såg inte fram emot det så mycket då jag mest kände för att ta det lugnt, men det visade sig bli en fantastisk upplevelse mest pga sällskapet. Det var en norsk guide som hade sin hund med sig och ett norskt par med en man som var väldigt trevlig och pratsam. Guiden berättade att hon hade mött en isbjörn en gång och att den var ca 60 m ifrån henne men att hon lyckades skrämma iväg den med en signalpistol. När vi hade nått toppen gick vi ned en liten bit och tog en fikapaus med kakor och svartvinbärs “toddy”, sedan gick vi ned till vägen och åkte till “The Global Seed Vault”. När vi väl kom fram så sa guiden att det inte var tillåtet att köra fram till lagret men att jag kunde gå dit. Jag tog tillvara ögonblicket och sprang iväg medans de andra stannade kvar i bilen. Det sägs att det finns 7 “Global Seed Vaults” i världen på olika platser. Just idag såg det inte så imponerande ut i det svaga ljuset men jag gissar att det skulle se mycket bättre ut en mörk natt med det blå ljuset på.

Dog
Fossils
Scenery
170820

Den här morgonen, vaknade jag upp med en trött kropp, jag kände inte för att göra något alls men det var dags för mitt sista bokade äventyr ”Trekking to Trollsteinen across the Lars glacier 09:30 7h”.
Det var en bra mix i vår grupp, en polack, spanjorer, en brittisk, en amerikan, svenskar och en dansk guide. Vi kom iväg lite sent. När det var dags för glaciärvandringen så fick vi ta på oss dubbar utanpå våra vanliga kängor men det var bara en liten del av glaciären som var farlig, en kille ramlade nästan ned i vattnet när vi hoppade över en lite bäck. Längre upp fick vi gå i mjuk fin sand, det var rätt tufft att vandra i det när vi vandrade upp för sluttningen, men vi hade tur med vädret, ingen vind vilket är ovanligt och även lite sol. Det var sommar i Svalbard när den är som bäst. Vi stannade på toppen för att tillaga vår frystorkade mat och njuta av maten och utsikten. Nedstigningen var väldigt lätt, det var nästan bara att glida ned på den mjuka sanden.

Äntligen hemma fick vi väldigt god hemlagad mat av vår amerikanska kock. Det var skönt att äntligen kunna slappna av från dessa dagar med intensiv fysisk aktivitet och mycket social kontakt med många nya människor. Jag avslutade dagen med en lång välförtjänt varm dusch.

170821
Detta var sista chansen att göra en otillåten trekking till gruva 2B men jag bestämde mig för att ha sovmorgon, en lugn och avslappnande morgon, duscha, packa och äta en långsam frukost. Det ironiska var att det nu kändes som hemma att bo på Svalbard, men nu var det dags att lämna stället.

Man
Woman
Waterfall
Scenery
Eftertankar:
Fastän sommaren var väldigt fin här (sommaren i Svalbard varar i ca tre veckor) Så tror jag att jag hade uppskattat en annan period bättre, kanske med både dagar och nätter för att uppleva kontrasterna mellan ljus och mörker samt möjligheten att uppleva norrsken. Det skulle också vara spännande att uppleva en riktig vinter här, med mycket snö och hårda vindar för att få en känsla för hur tufft det kan vara i det här klimatet.
En annan sak som jag inte ens tänkte på förrän jag redan var på Svalbard var på möjligheten att få se valross, men då var det redan försent för jag var redan fullbokad på olika aktiviteter.
Guiderna på Svalbard var fantastiska, de kändes mer som vänner än som guider, vilket gjorde upplevelserna ännu bättre.
Fakta:
Det är över 40 olika nationaliteter som lever på Svalbard. För att få bo här krävs jobb och bostad, alla bidrar till samhället inga bidrag existerar, moms existerar inte, ingen skatt på sprit. I snitt byts hela befolkningen ut vart femte år. (Sannolikt bidrar detta till den speciella atmosfär som jag upplevde där.)
Detta är en video från min resa till Svalbard i Augusti 2017, 5 dagar på 11 minuter, 4K video, 170816-170821:

Här är min andra fotoblogg med en del textade äventyr:
Här är en samling med några av mina filmer:
Detta är min hemsida:

Fårö bjuder på vandring längs vackra sandstränder, häftiga raukar och en hel del tillbakablickar i historien. 6 kommentarer
Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Nu har Majjen kommit till vägs ände - Stenkällegården - Bergslagsledens sydliga slut. I dessa trakter har ju Bergslagsleden stark konkurrens av ... 6 kommentarer
En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar