STF Aurora Sky Station är nominerad som bästa upplevelse i Sverige

Svenska Turistföreningens (STF) Aurora Sky Station vid STF Abisko Turiststation erbjuder en av de bästa upplevelserna i Sverige. Det anser norska, finska, danska, tyska, holländska, brittiska, amerikanska och ryska researrangörer. På Svenska Turistgalan den 18 oktober avgörs vinnaren som får utmärkelsen ”Den bästa upplevelsen i Sverige”.

- Detta är jättekul, vi har länge jobbat med att förverkliga Norrskensturismen på riktigt här i Abisko, och sedan två år håller vi öppet året runt tack vare det stora norrskensintresset med framförallt gäster från Japan och England. Nu vore det kul om även svenskarna förstår det fantastiska med att uppleva ett sprakande norrsken, säger Hans Norén, platschef STF Abisko och Aurora Sky Station.

2007 öppnade STF Aurora Sky Station och sedan dess har besökarna strömmat till. En stollift tar gästerna upp på hemmaberget Nuolja (900 möh) och Aurora Sky Station. Det är ett ljusstörningsfritt område med ett 360 graders himlavalv. Under Aurorasäsongen 2011-2012 såg man norrsken 87 % av kvällarna. I år startar norrskensturerna redan i september med exklusiva middagar, kvällsbesök och övernattningar för att möta efterfrågan.

- Med Abiskos nederbördskugga=molnfritt, är vi den säkraste platsen att se norrsken på i Europa och kanske även i världen, med denna nominering befäster vi att vi är världens norrskenshuvudstad, avslutar Hans Norén, platschef STF Abisko.

Det internationella priset TRIP Global Award delas för femte gången ut till Den bästa upplevelsen i Sverige. De andra nominerade är Liseberg, Treehotel, Fotografiska, Kolmården, Skansen, Strömma Kanalbolagets skärgårdsturer och Säfsen Resort. Bakom utmärkelsen står Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS). Turismen i Sverige ökar stadigt, med en rekordomsättning om 264 miljarder för 2011, där de utländska besöken står för den största omsättningsökningen. Syftet med utmärkelsen är att ta reda på vad utländska besökare vill uppleva i Sverige och uppmärksamma dem som erbjuder Sveriges bästa upplevelse.

Urvalsprocessen har genomförts på åtta viktiga utlandsmarknader för Sverige: Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Nederländerna, England, USA och Ryssland. Juryn består av researrangörer från respektive land. Cirka 30 arrangörer deltar.

Under Svenska Turistgalan den 18 oktober på Berns Salonger avgörs vem som vinner TRIP Global Award och koras som Den bästa upplevelsen i Sverige. Svenska Turistgalan är en årligen återkommande inspirations- och kunskapsdag med konferens, prisceremonier och galamiddag. Galan har etablerats som en mötesplats för näringens aktörer och intressenter. Läs mer om priset och de nominerade

Foto: Peter Rosén

Vi önskar God Jul med det klassiska receptet på Runekakor. En riktig favorit i repris.

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.