Städaktion i fjällen

Sista veckan i augusti startar Expedition: Clean-Up Kebnekaise – Håll Sverige Rents och Försvarsmaktens städaktion i fjällen.

Håll Sverige Rent hade en tävling på sin facebooksida där man skulle skicka in en bild på sin favoritplats i naturen och som också speglar varför allemansrätten är så viktig. Vinnaren i tävlingen blev Sarah Eriksson som nu får följa med på Expedition Clean-Up Kebnekaise tillsammans med äventyrarna Renata Chlumska, Oscar Kihlborg och Tommy Gustafsson. Sarah tar även med sig kompisen Isabelle Carlsson på expeditionen.

Under veckan kommer de att plocka skräp som ovarsamma besökare gjort sig av med och om vädret tillåter kommer även en toppbestigning av Kebnekaise att genomföras.

Expeditionen som är en del av Håll Sverige Rents kampanj "Var rädd om din arena" handlar om att vi måste värna allemansrätten, så att vi kan fortsätta att vara ute i skog och mark och använda naturen som vår arena för sport- och fritidsaktiviteter.

Mer information om kampanjen

Här är Sarahs vinnarbild:

Och här är ett urval av övriga bilder som kom in i tävlingen.

Den 9 september är det Vandringens dag och det finns flera guidade vandringar att anmäla sig till. 1 kommentar
Sörmlandsledens jubileum firas med folkfest och aktiviteter året ut.
Outdoor Festival Sthlm arrangeras i slutet på maj och erbjuder flera prova på aktiviteter, föreläsningar och skönt utehäng.
Den 22 maj uppmärksammas Biologiska mångfaldens dag över hela Sverige.