Sinnivaggi Mars 2013

En liten beskrivning av en genväg som (typiskt!) visade sig vara en ordentlig senväg.

Av: Torben Carlsson

Jag och min kompis Hasse gick en tur på skidor från Abisko till Nikkaluokta. Vi hade ett antal olika turförslag att välja mellan men tyvärr, vädrets makter gjorde att vi i stort följde Kungsleden under vår tur, med ett litet undantag. Dag 4 hade vi ett fantastiskt väder, klart med sol och nästan ingen vind. Vi lämnade Sälka på morgonen för att skida mot Kebnekaise fjällstation och anlände vindskyddet vid Kuoperjåkka, där vi åt en tidig lunch. Efter att ha kikat på kartan slog det mig att man kanske kunde gena upp i Sinnivaggi och ta sig ner i ravinen mellan Sinnicohkka och Duolbagorni. Hasse kände sig inte tillräckligt stark utan vi bestämde att han skulle gå på andra sidan berget och sedan leden ner till Keb, och så skulle vi mötas där under eftermiddagen.

Sagt och gjort, jag tog höjd upp mot dalgången och gick in i dalen på norra sidan av Singijohka.

Dalen var väldigt vacker och det var fantastiskt att skida fram mellan branta och trånga fjällsidor.

När jag närmade mig ravinen som skulle föra mig ner till Laddjuvaggi såg det i början ganska lätt ut

men efter att ha tagit mig ner i ravinen något hundratal meter och bland annat passerat en död ren, började svårigheterna. Det blev allt brantare och till slut fick jag inse att detta inte skulle gå. Jag tvingades vända vid ett stup som var ca 15-20 meter rätt ner.

Efter en mödosam "klättring" tillbaka ur ravinen, var det bara att skida hela vägen tillbaka i dalen och runda Sinnicohkka för att ta sig ner på leden till Kebnekaise fjällstation. Jag kom fram mycket trött, men lycklig vid 17.30-tiden  och möttes av en orolig kompis. Äventyret slutade lyckligt och vi kunde avsluta vår tur denna gång med bastubad och en god middag på stationen. Ville gärna berätta detta, om det mot förmodan, finns andra turåkare som funderar på samma genväg. Dock vill jag gärna rekommendera att skida i Sinnivaggi, det är en vacker dalgång, men ta en annan väg ut.

2013-05-09 00:27   Gustav Cronhamn
"Stupet" kallas för Silverfallet :)

Svar 2013-05-10 22:02   Torben Carlsson
Jodå, jag vet att jag hört talas om Silverfallet tidigare och kan ju konstatera att jag valde fel färdriktning och fel årstid!

2013-05-09 00:58   Erik F
Den vägen är inte helt lätt ens på sommaren!

2013-05-09 07:49   jörgen hellsten
Tack för att du delar med dig av dina missar! STORT! Du hjälper andra.

2013-05-09 12:37   VKV-BoE
Jag tror mig läst att det finns lavinfara där vintertid! Har gått där en sommar och vidare upp i kaffedalen. Delvis små hyllor vill jag komma ihåg. (De var kring 40 år sedan).

2013-05-10 12:57   plg01
Singivággi kan man läsa om i Grundstens bok med turbeskrivningar mellan Keb och Abisko. På vintern är det mycket svårt att ta sig ned med skidor i den smala klyftan mellanTolpagorni och Singicohkka. Grundsten skriver att "på vintern är Singivággi ett lavinfarligt område. Den östra klyftan är i princip omöjlig att forcera med skidor och dalen bör därför betraktas som en återvändsgränd under denna årstid".

Svar 2013-05-10 22:26   Torben Carlsson
Lavinfaran i Singivággi upplever jag som störst vid ingången via ravinen, mellan Singicohkkas västtopp och Guobircohkka. Speciellt den södra sidan om Singijohka, vägen som jag tog tillbaka, var osäker och det hade gått en lavin tidigare under säsongen.
Vill också nämna att jag INTE försökte åka skidor i ravinen ner mot Laddjuvaggi. Jag försökte gå ner med skidorna på ryggsäcken och tog mig rätt långt ner men fick stopp vid det sk. Silverfallet. Där hade jag behövt klätterutrustning!

2013-05-11 17:57   Gustav Cronhamn
Du är inte ensam Torben, jag försökte ta mig upp där på sommaren, men fick nöja mig med ett väldigt vackert vattenfall. Det ska dock finnas en väg upp/ner men man måste veta var den går.

2013-05-12 05:52   Smaila
Intressant och givande läsning.
Har bara gått där sommartid.
Vintertid skulle jag nog tänka mig för en extra gång pga lavinfaran.

2013-05-13 09:46   avslutad210712
Vi tänkte gå den vägen en sommar men vände vid Silverfallet eftersom vi bedömde att det inte kändes riktigt bra med stora vandringssäckar. Finns många berättelser om den passagen och de allra flesta ropar väl inte "oj så skoj".

2013-06-02 13:15   Tompa66
Tjena Torben ! Jag har en mindre mysig upplevelse av Singivagge själv från sommaren "88"Vi var tre kompisar som hade vår bas vid foten av Tuolpagorni för toppturer och lite klättring och efter nån vecka drabbades en av oss av hälseneknarr och behövde vila nån dag.Vi andra ville inte blåsa honom på någon fin topptur så vi beslutade oss fö att ta en sväng till Singistugorna med lätt "dagrygga" Etersom vi "visste" att dom sålde proviant där,så tog vi bara med kök och inte käk.(klantigt ! ) Väl där när vi förstått våran f-up bestämde vi att fortsätta till Sälkastugorna där det garanterat fanns butik.Efter att ha avnjutit Bullens pilsnerkorv och lättbira vände vi åter mot vår hälseneknarrande polare hemma i tältet.Vädret var soligt och stekhett vilket resulterade i att mina boxerkallingar från "lumpen"ständigt rullade upp sig mellan låren med skavsår i ljumskarna som resultat.Dessutom drabbades jag av svår "infanterield" vilket resulterade i en gångstil som "Chimpansen Ola i fjällen" polarn gick fem meter bakom och asgarvade ! Med dessa trivselnedsättande faktorer så beslutade vi oss att ta en "genväg" genom Singi vagge för att få se det tjusiga Silverfallet på köpet.Väl uppe i dalen blev blockterrängen värre och värre,tvåtonsblock som rör sig när man kliver på dom ,andra stora som friggebodar.Vi hade nu gjort några kilometer så tröttheten började smyga sig på(det är dessutom jobbigt att gå som en chimpans i blockterräng)vädret hade slagit om till den klassiska "fjällmjölken"då man tror man plötsligt blivit färgblind och allt blir nyanser av grått.Då vi runt midnatt passerade Silverfallet var det inte med någon större eufori och när vi kom till tältet undrade vår väntande kompis om vi hade norska kvällstidningar med oss !
Har senare besökt silverfallet utan infanterield,och då var det ju riktigt vackert !
Tack för en intressant artikel !
God tur/tompa

2013-06-02 14:28   FjällSmultron
I Singistugorna för länge sen satt en sån där typisk STF-skylt (snyggt inramad) där den varnade för den nerpassagen som "synnerligen ravinartad", olämplig alltså. Så den är känd. Jag tycker du har dokumenterat den fantastiskt med dina foton och nu behöver ingen som läser Utsidan begå misstaget, eftersom skylten väl är försvunnen :-)

Däremot är ju början på den dalen västerifrån den absolut bästa vägen upp till Sydtoppen. Inga Rullevareberg i vägen.

Fler kvinnor än någonsin har anmält sig till nästa års Vasaloppet. Nu fortsätter arbetet för att få fler kvinnor att även anmäla sig till cykelloppen.
Frågor angående ”rätt” vildmarksutrustning ökar. Vissa föremål är “nödvändiga” men de finns massa varianter! Hur lång turen är spelar roll men det ... 7 kommentarer

Vasaarenan på turskidor

7 dagars tur i februari vid Vasaloppets spår. 5 kommentarer

Dramatisk vintertur

Den senaste tiden har det blåst mycket, och det kommer så att fortsätta några dagar till! Ni som känner för att läsa om stormar i den trygga ... 4 kommentarer