Rockmusikerna ger ut bete för att rädda gäddbestånden

Kampanjen Ge fan i våra vatten har blivit en stor succé. Sportfiskarna lanserar nu Sveriges förmodligen hetaste gäddbete, Strike Pro Buster Jerk, i en särskild "Ge fan i våra vatten edition". Betet är signerat av Erik Ohlsson/Millencolin och Dregen/Backyard Babies. Hela överskottet går direkt till ett gäddforskningsprojekt.

Kunskapen är dålig om svenska gäddbestånd och på senare år har gäddan gått tillbaka kraftigt på ostkusten. Inom kort presenteras det första av de projekt där de insamlade medlen från Ge fan i våra vatten satsas. Redan nu kan vi avslöja att det blir ett gäddforskningsprojekt. Hela överskottet från försäljningen av Buster Jerk i specialutförande kommer att gå direkt till gäddforskning.
- Att få designa ett eget bete var jätteskoj. Att pengarna dessutom går till viktig forskning om gädda känns naturligtvis helt rätt, säger Erik Ohlsson.

Förväntningarna är stora på det nya betet.
- Framförallt i grumliga vatten tror jag att det är ett kanonbete, menar gäddfiskeprofilen Stefan "Trumman" Trumstedt från redskapsföretaget CWC som tagit fram betet åt Sportfiskarna.

- Gäddan är den viktigaste fisken för det svenska sportfisket och vårt företag. Att få vara med och bidra till gäddbeståndens framtid är en ära för oss, säger Leif Collin från CWC.

Ge fan i våra vatten har hittills samlat in drygt 200 000 kr till fiskevård.
- Vi kommer att presentera gäddforskningsprojektet tillsammans med forskare och musiker i maj, berättar Sportfiskarnas projektledare Joel Norlin.

Buster Jerk Ge fan i våra vatten edition kan köpas på www.sportfiskarna.se/gefan

Den 22 maj uppmärksammas Biologiska mångfaldens dag över hela Sverige.
Har du sett järvungar leka vid sitt bo? Det har Göran. För mer än tjugofem år sen, men han minns dagen fortfarande. 5 kommentarer
Vårvintern är den bästa tiden om man vill ha chansen att höra ugglornas lockrop, det är på kvällen och natten de är aktiva. Här är de tre vanligaste ...
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer
Vattensportare använder ofta torrdräkter. Dräkterna behöver ses över ibland. Sömmar kan läcka, dräkten kan ha skador och latextätningarna behöver ...