Robin Trygg ska ta sig an Cho Oyu och Mount Everest

Robin Trygg, en gång yngste svensk på Mount Everest, satsar nu på att bli förste svensk att bestiga två av världens 14 8,000-metersberg, Cho Oyu och Mount Everest, under en och samma expedition.

Nepal
Foto: Oskar Kihlborg

Robin Trygg, en gång yngste svensk på Mount Everest, ska i år försöka bli förste svensk att bestiga två av världens högsta berg, Cho Oyu 8,201 m världens sjätte högsta berg, och Mount Everest 8,850 m världens högsta berg, under en och samma expedition. Lyckas han blir han också förste svensk att ha bestigit Everest från både syd- och nord-sidan, samt efter Göran Kropp den andre svensken någonsin att ha stått på Everest två gånger.

- Ett av målen med den här expeditionen är att ha så roligt, för jag älskar verkligen att vara ute i bergen. Ett annat är att se hur mycket min kropp klarar av. Jag kommer försöka göra det här så minimalistiskt som möjligt. På Cho Oyo kommer exempelvis jag och min klätterkollega Chhiring dorje Sherpa, som bland annat bestigit K2 utan syrgas, endast att ha ett tvåmannatält med oss och därmed urskilja oss rätt kraftigt från de stora expeditionerna med mässtält, kockar och bärare, säger Robin Trygg.

Robin kommer dessutom genom expeditionen verka som ambassadör för Saving Mount Everest-projektet i Nepal. Saving
Mount Everest har pågått sedan våren 2011 och syftet är att dels städa upp på Mount Everest och kring Everest Base Camp, samt att bygga upp ett miljömässigt hållbart system för avfallshantering i hela Sagarmatha National Park.

Båda bergen bestigs från Tibet. Totalt beräknas expeditionen ta 60 - 70 dagar. Du kan följa förberedelser och expeditionen här.

Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Lägret är ett samarbete mellan Matilda Söderlund och Haglöfs för att göra klättring mer jämställt.
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar