Rapport från Christian Bodegrens Amazonasexpedition

Christian Bodegren som paddlat kajak i Sydamerika har nått sitt mål och skickat en rapport till oss.

För ungefär 280 dagar och 6 kilo sedan på började jag min kajakexpedition från Delta Orinoco i Venezuela.

Att stå här i dag på en strand i Buenos Airesprovinsen och Tigre i Argentina efter allt kämpande längs dom här olika floderna är en obeskrivlig känsla.

Att fått motbevisa alla tvivlare som sa att det här projektet inte var möjligt att genomföra, att paddla motströms under en sådan lång tid som nästan fem månader totalt. Att min envishet räckte bra mycket längre en deras tvivel känns bara extra skönt nu efter nio månader.

Nio månader av berikande möten med människor och djur i en helt otrolig utmanande natur. Ett äventyr jag känner mig mycket tacksam över att ha kunnat få uppleva och dokumentera, trots att det många gånger varit mycket kämpigt och svårt vissa stunder.

Tänk att få stå här på stranden och lyfta den svenska flaggan och känna mig stolt över min prestation, det är helt underbart. För nu kommer jag inte längre än så här, för floden och deltat slutar här och det stora sundet Rio Dela Plata tar vid och möter Atlantens vågor. Rio Dela Plata som dom första spanjorerna faktisk trodde var en stor sötvattens sjö.

Nu blir det firande i Buenos Aires innan jag åker hem till den svenska sommaren och alla bekvämligheter hemma.
För nu kommer jag att inte behöva fiska för få mat eller äta blöt inlagd pasta och burkmat. Inte heller skrämma iväg jacare-acus (krokodil) från flodbankarna när jag ska finna mig en sovplats för kvällen. Jag behöver inte heller längre sitta vid flodkanten med en spann när jag ska tvätta mig i rädsla för att gå i vattnet på grund av pirayor och andra saker.

Trots att det blir skönt att slippa det där, är det med en känsla av vemod och saknad i den glädje jag känner över att ha lyckats med mitt projekt, som nu är över. För det är något speciellt med att befinna sig i vildmarken under så lång tid som jag gjort. Det är bara där som den där mäktiga känslan av liv och frihet plötsligt kan skölja över en och man lever här och nu, och sinnena skärps och tankarna klarnar och allt blir med ens väldigt självklart. Bara i vildmarken kan jag känna det och kommer att sakna det. För det här är min stora passion och livsglädje i livet, och för er som undrar redan nu - ja det kommer ett till stort äventyr på en helt annan kontinent, med helt annat klimat och förutsättningar. Allt beror på arbete pengar och byråkrati.  Jag säger som Anatole France sa som levde mellan(1844-1929). "To accomplish great things we most dream as well as act."

Det här är från Christian Bodegrens Amazonas Expedition med kajak, på en strand i Buenos Aires provinsen och Tigre, vid Rio Dela Plata, i landet Argentina, på den Sydamerikanska kontinenten.

Tack alla ni som aldrig tvivlade. Mer information

2012-06-13 12:48   Headheretic
Trycker på "Gilla" -knappen!

2012-06-13 13:48   Adventureblaze
Fantastiskt! Stort grattis till en otrolig prestation!

2012-06-13 14:17   andersmossing
Imponerande!

2012-06-13 17:08   avslutad121010
Fantastiskt!

2012-06-14 14:04   jamo
Ja jädrar det var en rejäl kajaktur.. Strongt.

2012-06-14 18:26   äventyrssugen
Låter väldigt spännade. Blir det bok, film...?

2012-06-17 10:30   sportychic
Gratulerer til en fantastisk bragd! Skal bli en fornøyelse å lese mer om dette :o)

2012-06-18 09:22   Ahkká
Inspirerande! Grattis!

2012-06-21 17:39   Aleec
Otroligt häftigt och inspirerande!

2012-06-28 20:54   pej
det omöjliga är också möjligt, grymt

2012-06-30 14:50   Corax
Grattis! Bra jobbat.

2012-07-05 15:34   Amboseli
Mycket bra jobbat!!!!!

2012-07-13 10:40   kingmfj
Otroligt imponerad och avundsjuk på en fantastisk resa.

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer
En efterlängtad tur i tvåmanskajak tillsammans med barnen fyra och åtta år gamla. 2 kommentarer
Anna Björnström har skrivit och illustrerat boken "Brisk och havskajaken" som handlar om en dag i kajaken på havet ur ett barns perspektiv. Här är ...
Andra deltagaren i Äventyrliga dagen blev Olle 19 år, det blev paddling på Södra Storsjön och övernattning på en av öarna i sjön.