Point65 paddlar hem miljonorder utomlands
Efter att ha erövrat Norden vänder svenska kajaktillverkaren Point65 nu blicken mot övriga världen. Efter att ha byggt en stor fabrik i Kina expanderar företaget på en rad marknader, bland annat Taiwan, Japan, och Kanada.
– Vi har gått från att göra kajaker för en liten grupp entusiaster till att nå ut bredare, från experter till alla dem som är nyfikna på paddling. Det har gjort att vi i dag nått 22 marknader och levererar till flera stora kedjor, bland annat i Kanada, säger Tomas Öhman, vd för Point65.
Av: ulindh
Efter att ha erövrat Norden vänder svenska kajaktillverkaren Point65 nu blicken mot övriga världen. Efter att ha byggt en stor fabrik i Kina expanderar företaget på en rad marknader, bland annat Taiwan, Japan, och Kanada.
– Vi har gått från att göra kajaker för en liten grupp entusiaster till att nå ut bredare, från experter till alla dem som är nyfikna på paddling. Det har gjort att vi i dag nått 22 marknader och levererar till flera stora kedjor, bland annat i Kanada, säger Tomas Öhman, vd för Point65.
Point65 har på några år gått från att vara småskaliga uppstickare till ett internationellt och hårdsatsande företag. Inför säsong 2008 kommer en stor del av orderingången från länder utanför Europa. Merparten av försäljningen utanför Europa är till butikskedjor i Japan, Nya Zeeland och inte minst Kanada, där Point65 blir rikstäckande genom att leverera till de 18 ledande paddelsportspecialisterna. (Genom inköpskooperationen Oasis.)
– Den stora orderingången från helt nya marknader visar på de enorma expansionsmöjligheter som finns för oss. Mest spännande är satsningen på Kina, där vi har startat en fabrik som kommer gå från 50 till 100 anställda under 2008. I Kina är paddling dessutom en okänd fritidssysselsättning, så för att få upp försäljningsvolymerna lär vi kineserna paddla genom att utbilda idrottsledare, säger Tomas Öhman.
Fabriken i Shanghai i Kina är just färdigbyggd och 3 000 kvadratmeter stor. I anslutning till den finns också ett nystartat distributionsföretag och försäljningskontor. Point65 är redan i dagsläget ledande på den lilla marknad som finns för kajaker i Kina.
Anställer för att klara expansionen
Tillväxten för Point65 har gått snabbt. Genom att lyfta nischsporten till en bredare målgrupp, bland annat genom försäljning via Stadium, har Point65 bidragit till att göra paddling till folksport. Företaget startade sin egna produktutveckling 2004 och har nu 14 kajakmodeller för alla smaker. 2008 beräknas omsättningen i konsumentled hamna på 62 miljoner (direkt-omsättning 27 miljoner) vilket är mer än en fördubbling mot 2007.
– Det finns ett oerhört intresse för paddelsport utomlands och det har även kommit till Sverige. Vi har dessutom lyckats knyta till oss Nigel Foster för produktutveckling och design, vilket är oerhört smickrande för oss, säger Tomas Öhman.
– Vi har gått från att göra kajaker för en liten grupp entusiaster till att nå ut bredare, från experter till alla dem som är nyfikna på paddling. Det har gjort att vi i dag nått 22 marknader och levererar till flera stora kedjor, bland annat i Kanada, säger Tomas Öhman, vd för Point65.
Point65 har på några år gått från att vara småskaliga uppstickare till ett internationellt och hårdsatsande företag. Inför säsong 2008 kommer en stor del av orderingången från länder utanför Europa. Merparten av försäljningen utanför Europa är till butikskedjor i Japan, Nya Zeeland och inte minst Kanada, där Point65 blir rikstäckande genom att leverera till de 18 ledande paddelsportspecialisterna. (Genom inköpskooperationen Oasis.)
– Den stora orderingången från helt nya marknader visar på de enorma expansionsmöjligheter som finns för oss. Mest spännande är satsningen på Kina, där vi har startat en fabrik som kommer gå från 50 till 100 anställda under 2008. I Kina är paddling dessutom en okänd fritidssysselsättning, så för att få upp försäljningsvolymerna lär vi kineserna paddla genom att utbilda idrottsledare, säger Tomas Öhman.
Fabriken i Shanghai i Kina är just färdigbyggd och 3 000 kvadratmeter stor. I anslutning till den finns också ett nystartat distributionsföretag och försäljningskontor. Point65 är redan i dagsläget ledande på den lilla marknad som finns för kajaker i Kina.
Anställer för att klara expansionen
Tillväxten för Point65 har gått snabbt. Genom att lyfta nischsporten till en bredare målgrupp, bland annat genom försäljning via Stadium, har Point65 bidragit till att göra paddling till folksport. Företaget startade sin egna produktutveckling 2004 och har nu 14 kajakmodeller för alla smaker. 2008 beräknas omsättningen i konsumentled hamna på 62 miljoner (direkt-omsättning 27 miljoner) vilket är mer än en fördubbling mot 2007.
– Det finns ett oerhört intresse för paddelsport utomlands och det har även kommit till Sverige. Vi har dessutom lyckats knyta till oss Nigel Foster för produktutveckling och design, vilket är oerhört smickrande för oss, säger Tomas Öhman.