Payback Day 9 September

Av: JensLarsen

Bidrag till artikeltävlingen "Mitt bästa äventyr"

Ytterligare en klätterdag bland Göteborgs klippor.
av Jens Larsen

Så sitter vi i bilen på väg till Utby, igen. I dagarna har Lene Gammelgaard gett ut sin bok om hur hon besegrade Mt. Everest och uppfyllde sina drömmar genom att bestiga en stenklump. I veckan hörde jag Ingemar Stenmark på radion som berättade att tur är endast fem procent och resten förberedelser, någon OS-simmerska pratade om att hon redan visualiserat hur hon genomförde loppet och gick i mål snabbare än alla de andra. Visualiseringen var den svåra biten sa hon.

Så här sitter vi och jag skall iväg och besegra en likgiltig stenklump, väl förberedd och har redan till frukost visualiserat hur jag laybackar upp move efter move till utsteget. Det svåra är gjort och nu återstår bara att utföra gärningen. Det är Payback Day och Oles Crack, nat 5 står på menyn. Tidigare i veckan hade min repkompis Odd backat på Dolomit, nat 5+ vid Gärdsås trots att han hade helt nya Klättermusen tajts med knälappar av kevlar. Man kan ju bli riktigt sned för mindre. Nu är han laddad och vi har avtalat möte med några leder i Utby som vi haft strul med tidigare i säsongen.

På den stora klätterträffen Climb-In i våras backade jag på Oles Crack och Odd kom inte överens med insteget på Robins Crack, nat 5. Vi värmer upp på Kennets Led, nat 5- med överdel vilken har blivit en hemmaled för oss. Den är luftig, variationsrik och har himla trevligt placerade firningsankare. Utsikten är najs och vi ser några danska bilar svänga in på parkeringen. Det blir dags för Ole och när jag kommer dit så blir det hög tid att revidera visualisering version 1.0. Vi äger bara två kammar i replaget och den ena är för stor för sprickan, förmodligen även den andra.

I den nya versionen av min visualisering ser jag mig själv leapfrogga upp halvvägs och sedan run-outa resten skrikande som en griskulting. Väl uppe på leden upptäcker jag att den mindre av våra två vänner inte heller passar, men eftersom jag som Stenmark inte litar på tur jobbar jag mig upp och det går bra, riktigt bra. Det går lite för bra och självklart skall jag klanta till det. Väl uppe inne i hörnet lägger jag en kil långt in och clippar repet. På hanglingen ut har jag ett helvetes repdrag och upptäcker att jag lyckats, klantskalle, dra upp repet mellan benslingan och belay-loopen och clipat eländet.

Stenmark nämnde inga procentsatser för klantskallar. Lika bra att fortsätta upp med den tyngsta mantlingen Utby sett på flera veckor. Uppe på kanten drar jag upp repet, knyter en åtta mitt på och karbar i selen varpå jag kan knyta ur mig och cruisa resten. Payback med layback. Odd klämmer Robins Crack utan att krångla till det för sig och med ångan väl uppe så smyger vi uppför Bananblocket, nat 6. Vilken led! Kennets Led med chili kan man lugnt säga, fast utan firningsankare.

Inte bara Payback Day utan vi tog den med extra-allt. Med alla våra drömmar uppfyllda och det inre berget besegrat kände vi harmoni med samtiden. Sedan åkte vi hem och drack öl.

Vi önskar God Jul med det klassiska receptet på Runekakor. En riktig favorit i repris.

Norrskensentusiasten Carl Bergstrand ger sina bästa tips för att se och fota det färgstarka ljusfenomenet.