Ny kampanj #kvinnligaäventyrare

Fler kvinnor ska hitta sitt eget äventyr. Det är syftet med kampanjen #kvinnligaäventyrare. Bakom initiativet står vandringsbloggaren Angeliqa Mejstedt och Morakniv.

Kampanjen #kvinnligaäventyrare är ett samarbete mellan Sveriges största vandringsbloggare, Angeliqa Mejstedt som driver Vandringsbloggen, och Morakniv. Syftet är att inspirera och uppmuntra kvinnor att upptäcka natur och friluftsliv. Fokus ligger på att peppa och inspirera tjejer att hitta ut i naturen och upptäcka friluftslivet.

Angeliqa Mejstedt - Vandringsbloggen. Foto: Louise Forslycke Garbergs

”Kampanjen #kvinnligaäventyrare är viktig för att vidga samtalsklimatet om hur vi vistas utomhus. Ett äventyr behöver inte vara långt bort, kosta mycket pengar eller innebära en stark fysisk prestation. Genom att lyfta fram starka kvinnliga förebilder med kärlek till naturen hoppas jag att fler ska våga utmana sig i vardagen, där de är just nu, till att hitta sitt äventyr”, säger Angeliqa Mejstedt, som står bakom Vandringsbloggen.

Flertalet av Sveriges största kvinnliga influencers inom friluftsliv är involverade som förebilder och ger på kampanjsidan sin bild av vad äventyr är för dem. På Instagram ryms redan hundratals bilder under #kvinnligaäventyrare.

”Det är dags att fokusera på oss tjejer nu. Den stereotypa friluftsmänniskan har alltför länge varit man, på samma sätt som det mesta av utrustning, evenemang och kommunikation anpassats för och riktats mot en manlig målgrupp. Där vill vi göra skillnad. Naturen är och har alltid varit öppen för alla, det gäller bara att se och upptäcka alla möjligheter. Tillsammans kan vi fylla hashtagen kvinnligaäventyrare med glädje, pepp, driv och styrka, så att fler inspireras att våga ge sig ut och testa”, säger Emelie Bröms, kommunikatör på Morakniv.

Kampanjen pågår under hela våren och avslutas med en evenemangsdag i Ängsö Naturreservat utanför Västerås den 6 maj.

Till kampanjsidan

2017-03-20 13:09   Sjöblomman
Way to go, Angeliqa, tummen upp :)

Outdoor Festival Sthlm arrangeras i slutet på maj och erbjuder flera prova på aktiviteter, föreläsningar och skönt utehäng.
En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar