Nyheter > Ny kampanj #kvinnligaäventyrare

Ny kampanj #kvinnligaäventyrare

Kampanjen #kvinnligaäventyrare är ett samarbete mellan Sveriges största vandringsbloggare, Angeliqa Mejstedt som driver Vandringsbloggen, och Morakniv. Syftet är att inspirera och uppmuntra kvinnor att upptäcka natur och friluftsliv. Fokus ligger på att peppa och inspirera tjejer att hitta ut i naturen och upptäcka friluftslivet.


Angeliqa Mejstedt - Vandringsbloggen. Foto: Louise Forslycke Garbergs

”Kampanjen #kvinnligaäventyrare är viktig för att vidga samtalsklimatet om hur vi vistas utomhus. Ett äventyr behöver inte vara långt bort, kosta mycket pengar eller innebära en stark fysisk prestation. Genom att lyfta fram starka kvinnliga förebilder med kärlek till naturen hoppas jag att fler ska våga utmana sig i vardagen, där de är just nu, till att hitta sitt äventyr”, säger Angeliqa Mejstedt, som står bakom Vandringsbloggen.

Flertalet av Sveriges största kvinnliga influencers inom friluftsliv är involverade som förebilder och ger på kampanjsidan sin bild av vad äventyr är för dem. På Instagram ryms redan hundratals bilder under #kvinnligaäventyrare.

”Det är dags att fokusera på oss tjejer nu. Den stereotypa friluftsmänniskan har alltför länge varit man, på samma sätt som det mesta av utrustning, evenemang och kommunikation anpassats för och riktats mot en manlig målgrupp. Där vill vi göra skillnad. Naturen är och har alltid varit öppen för alla, det gäller bara att se och upptäcka alla möjligheter. Tillsammans kan vi fylla hashtagen kvinnligaäventyrare med glädje, pepp, driv och styrka, så att fler inspireras att våga ge sig ut och testa”, säger Emelie Bröms, kommunikatör på Morakniv.

Kampanjen pågår under hela våren och avslutas med en evenemangsdag i Ängsö Naturreservat utanför Västerås den 6 maj.

Till kampanjsidan

Logga in för att kommentera
 Glömt namn/lösen?
2017-03-20 13:09   Sjöblomman
Way to go, Angeliqa, tummen upp :)
 
» Visa även betygsättningar utan kommentar

 

Logga in

Tips!