Ny Everestexpedition

I slutet av mars åker Fredrik Sträng och Magnus Flock till Mount Everest. De ska försöka ta sig till toppen via leden North Ridge.

logga3

Fredrik Sträng, och Magnus Flock, ligger i hårdträning inför det högsta berget av dem alla, Mt. Everest, 8850 m.ö.h.

Vi kommer att försöka oss på den tuffa leden North Ridge på Tibetanska sidan där svenskar varit tidigare 1987 men missat toppen. Vi har förutsättningarna för att lyckas, med tanke på våra minutiösa förberedelser. Det kommer att bli 2 tuffa månader med exponerad klättring, orkanvindar, djupa glaciärsprickor och 40-gradig kyla på extrem höjd! Underbart tycker både Fredrik och Magnus och tillkännager dessutom att man måste vara lite ”crazy in a good way” om man ska lyckas med ett sådant stort projekt!

I början av april börjar Fredrik och Magnus sin resa mot Mt. Everest och baslägret på 5200 m höjd där de ansluter sig till en internationell ledd expedition av den kände klättraren Daniel Mazur från Storbritannien. Under de kommande 2 månaderna kommer de att klättra successivt uppför Everest och etablerar läger efter läger. Under stor del av tiden kommer de att befinna sig på extremt hög höjd. Leden North Ridge och går på en exponerad kam mot toppen. Deras sista läger befinner sig på 8300 m! Natten där uppe kommer att bli miserabel, konstaterar de båda klättrarna, men som ser fram emot utsikten. På ena sidan om tältet lutar det nästan lodrätt 2,5 km och på andra sidan 2 km. Det vill till att vi har små tält med oss, säger Magnus.

magnus
fredrik

Det känns magiskt att snart få gå i fotspåren på sin förebild, Sir George Mallory som under början av 20-talet försökte klättra berget via nordkammen till toppen. Som 7-åring läste man om dessa pionjärer som besökte det mytomsbundna Tibet och försökte sig på berget. När Fredrik var 17 år så bestämde han sig för att någon gång klättra världens högsta berg, och via den led som den först blev prövad, North Ridge. Nu är han 27 år och tillsammans med min kollega Magnus Flock tänker de utmana bergets rytande krafter. Detta är inte första gången Fredrik och Magnus är ute på äventyr. De har hunnit med äventyr runt om i världen där bl.a. Fredrik Sträng blev förste svensk på det 8167-m höga berget Dhaulagiri och Magnus Flock korsat Grönlandsisen på skidor. Magnus och Fredrik klättrade dessutom tillsammans på Dhaulagiri.

Under våren kommer du få dagliga rapporter på hemsidan www.strang.se
Fredrik och Magnus kommer att uppdatera med röstmeddelanen, bilder, artiklar och videosekvenser från berget! Fredrik och Magnus har fått mycket värdefulla tips och kunskap från de svenska Everest expeditionerna 1987 samt 1991. 1987 så leddes expeditionen av Ebbe Wahlund där Lars Cronlund fick vända bara några hundra meter från toppen. 1991 var Jack Berg expeditionsledare och då kom Lars Cronlund upp som förste svensk på nordsidan av Everest och den berömda leden, Hornbein colouiren.

Vi hoppas att ni kommer få mycket roligt och mycket spänning framöver på vår hemsida!

m.v.h.
Team Sweden North Ridge Everest 2005

Leden
Leden North ridge, utgår från östra Rongbuk glaciärens slut där sadeln till North Col tar vid. Samtliga leder på Nordsidan förutom lederna via West ridge har gemensamt basläger ca: 18 km längre ned (norrut) på Rongbuk glaciären. BC ligger på ca: 5200 m.ö.h. i utkanten av moränen och glaciären.

Till BC kan man faktiskt köra med bil, men därifrån är det desto längre anmarsh till övriga läger jämfört med baslägret på Khumbu glaciären på Nepalienska sidan. Vi kommer att etablera 6 stycken läger. BC ligger som bekant på 5200 m och mellan BC och ABC (förhöjda baslägret) på 6400 m så sätter vi även upp ett mellanläger på ca: 5800 m höjd.

Vi kommer att anlita Yakförare som fraktar vår utrustning som vi behöver på berget från BC till ABC. Det sägs att Yakar inte går på glaciärer när det har snöat kraftigt eftersom de är rädda för glaciärsprickor. Förståndiga djur tycker jag, men vi får hoppas att det inte snöar så mycket att vi tvingas rulla tummarna eller alternativt springa fram och tillbaka till ABC med all utrustning tills vi blir helt möra.

everestsatellit

Den riktiga klättringen börjar först när vi lämnat ABC och ska upp på den mellan 30-50 grader branta väggen till North Col på 7050 m. Att finna tältplats på North Col kan vara besvärligt då det är en brant kam. Även om man kan få vindskydd från en serac så tror jag inte att vi ska ta det för givet. Här kan det blåsa friskt. Från Norht Col har man en fantastisk vy över hela nordkammen mot toppen.

På nordkammen etableras sedan två läger. Ett på 7800 m samt ett på 8300 m. Båda lägren är extremt exponerade för väder och vind. Stenen här på Everests nordsida är inte alls likadan som den på dess sydsida. Stenarna lutar nedåt varför man får väldigt lite hjälp när man ska klättra om man inte är exceptionellt duktig på undercling. Att finna en lämplig tältplats är inte som när Magnus korsade Grönland och glatt kunde konstatera varje kväll när de skulle slå upp tältet, åh, vilken bra tältplats! Här kommer vi antingen stapla stenar eller skötta snö (om det finns någon) för att få någonlunda horisontell liggställning. Men eftersom vi inte kommer orka platta till marken eller sova så mycket heller för den delen på denna höjd så spelar det ingen större roll.

Efter läger C-2 som ligger på 7800 m så "genar" vi över mot läger 3 som ligger på ca: 8300 m höjd. Natten (och jag hoppas det bara blir en natt här uppe) i läger C-3 kommer inte bli trevlig. Man kommer inte kunna få en utvilad natts sömn om man säger det milt. Vi tänker gå upp mitt i natten efter att ha slumrat några timmar med syrgas och börja smälta vattten. Sedan är det pannlampa på och följa de återstående 550 metrarna. Det kanske låter lite, men titta lite på topografiska kartan och kika på bilderna från som Everest expeditionen 1987 har låtit oss använda.
Nu förstår du att det är en sagolik lång kam som vi måste gå på för att ta oss till toppen. Mellan läger C-3 och toppen finns dessutom 3 stycken så kallade ”steps”. Du kanske känner till Hillary step på southeast ridge (normalleden från Nepal). Northridge leden har 3 steps. Det är egenligen bara second step som är lite trixig. En 60 m hög klippa där den Kinesiska expeditionen 1975 lämnade en stege efter sig som en del faktiskt använder sig av.

Third step innehåller vissa klätterpartier men då ska man ha i åtanke att detta är på 8700 m höjd! Innan toppen smalnar leden av betydligt och det stupar tvärt på båda kanter några kilometer ned i avgrunden. Här ska man inte gå när det blåser.
Vi får hoppas att vi får bra väder när vi klättrar mot toppen, där uppe och framför allt på nedvägen. Vi kommer att klättra samma led ned igen till BC.

Presentation av medlemmarna
Fredrik Sträng 27 år
Äventyrare/fotograf/föreläsare

Fredrik kallar sig ”crazy in a good way”. Redan som 7-åring drömde han om äventyr. Äventyr är lika viktigt som luft påstår han. Efter expeditioner i alla 7 världsdelar, efter att ha klättrat rakbladsvassa toppar, ett 8000 m högt berg, träffat babianer i djungler, åkt på de vilda forsarna i Afrika och seglat i drakesundet i Antarktis, så är det nu dags för Everest!
Ett slagord Fredrik ofta använder är ”Gör ditt liv enastående!” Han är äventyraren och fotografen som glatt förkastar jantelagen. Att nå toppen och må toppen är målet, det är Fredriks motto!

Klättrade berg och expeditioner:
Mt. Kilimanjaro (5895m), Mt. Blanc (4808m), Mt. Elbrus (5642 m), Khan Tengri (7010m), Dhaulagiri (8167m, Fredrik blev förste svensk på toppen), Denali (6194m), Alpamayo, Artesonraju, Hyuna Potosi, Toclaraju, Condorori, Piquena Alpamayo, Condorori, Pisco, Urus m.fl.

2003 var Fredrik till Antarktis med Ola Skinnarmo. De seglade över drakesundet och skidade över ön Sydgeorgien i ”Shackletons fotspår”.
2004 var Fredrik på en hästridning/paddel expedition till Mongoliet i Djingis Kahns fotspår med Ola Skinnarmo.

Magnus Flock 28 år
Äventyrare/föreläsare/arbetar i friluftsbutiken Fjällskog

Magnus är en av Sveriges mest mångsidiga alpinist och äventyrare.
Han har bland annat skidat över Grönland på rekordtid, varit på paddelexpeditioner, klättrat berg i Ryssland, Alaska och i Argentina. Han var även med på första bestigningen av Dhaulagiri i Himalaya våren 2003 men var tvungen att vända endast några hundra meter under den 8167 meter höga toppen.
”Det är ingen tillfällighet att lyckas. När du verkligen vill och har bestämt dig så finns inget som kan hindra dig”, säger Magnus.
På sitt suggestiva och inspirerande sätt berättar han om äventyr, klättring och kulturkrockar i de föreläsningar som han håller. Han berättar om när naturens krafter inte är på din sida men hur du ändå kan lyckas att vända allt till något positivt!

Klättrade berg och expeditioner:
Mt. Blanc (4808m), Mt. Elbrus (5642 m), Mt. Denali (6194m), Dhaulagiri (8167m).
Magnus har även skidat över Grönlandsisen på rekordtid under sommaren 2004.

Preliminärt dagsprogram:

27 mars Flyg till Kathmandu, Nepal (1300 m)
31 mars Flyg till Lhasa (3800 m)
12 April Åker till Kinesiska Baslägret (5200 m).
13 April Vilodag i Kinesiska baslägret. Organisera med utrustningen.
14 April Acclimatiseringsdag runt kullarna vid Baslägret.
15 April Violodag och acclimatisering i Kinesiska baslägret. Organisera med utrustningen.
16 April Gå halvägs upp till ABC med yakar till interim camp (5800 m).
17 April Vilodag i interim camp.
18 April Vilodag i interim camp.
19 April Vandra med yakarna till ABC till 6400 m.
20 April Vilodag i ABC. Glaciärspricksträning etc. Fixa med utrustningen.
21 April Vilodag i ABC. Glaciärspricksträning etc. Fixa med utrustningen.
22 April Klättra upp till Camp 1 North Col (7000m). Gå ned till ABC.
23 April Vilodag i ABC.
24 April Klättra till Camp 1. Övernatta.
25 April Utforska vägen till Camp 2 (7500m), återvända till ABC.
26 April Gå tillbaka till Kinesiska baslägret.
27 April Vilodag i BC.
28 April Vilodag i BC.
29 April Vilodag i BC.
30 April Vandra upp till interim camp.
1 maj Vandra upp till ABC.
2 maj Klättra upp till Camp 1, övernatta.
3 maj Klättra upp till Camp 2 (7800 m), övernatta.
4 maj Utforska vägen till Camp 3 (8300 m), återvända till läger Camp 2, övernatta.
5 maj Återvänder till ABC.
6 maj Återvänder till BC.
7 maj Vilodag i BC.
8 maj Vilodag i BC.
9 maj Vilodag i BC.
10 maj Vandra upp till interim camp.
11 maj Vandra upp till ABC.
12 maj Klättra upp till Camp 1. övernatta.
13 maj Klättra upp till Camp 2, övernatta.
14 maj Klättra upp till Camp 3 (8300 m), övernatta.
15 maj Toppförsök om vädret tillåter.
16 maj Toppförsök om vädret tillåter..
17 maj Återvänd till ABC.
18 maj Återvänd till BC.
19 maj Vilodag i BC.
20 maj Vilodag i BC.
21 maj Vilodag i BC.
22 maj Vandra upp till interim camp.
23 maj Vandra upp till ABC.
24 maj Klättra upp till Camp 1. Övernatta.
25 maj Klättra upp till Camp 2. Övernatta.
26 maj Klättra upp till Camp 3. Övernatta.
27 maj Toppförsök om vädret tillåter.
28 maj Toppförsök om vädret tillåter.
29 maj Återvänd till Camp 1.
30 maj Packar ihop camp 1, återvänder till ABC.
31 maj Packar ihop ABC.
1 juni Yak transport av utrustningen till BC och vandring till BC.
2 juni Packar ihop BC.
3 juni Kör till Tingri.
4 juni Kör till Kathmandu.
5 juni Kör till Kathmandu.
6 juni Kathmandu.
7 juni Flyg till Sverige.

Följ expeditionen

2005-02-21 14:52   spacemonkey
Betyg: 5
Vore intressant att få veta vilka de andra deltagarna är och deras tidigare expeditioner.
Speciellt skulle det vara kul att få veta mer om han som leder expeditionen, Daniel Mazur.
Det vore även kul att få veta hur mycket det kostar att köpa sig en plats i en sån här komersiell expedition.
LYCKA TILL!

2005-02-22 17:02   AndreasBlomquist
Får önska Fredrik och Magnus ett stort lycka till!

Till Pierre så finns mer information på: http://www.summitclimb.com/everesttibet.htm

2005-02-25 22:36   atlantis
Betyg: 3
Har jag fattat rätt att ni ska använda syrgas. Ska ni ha guide också...?

Everest är "respect". Högsta berget. Men det låter som en turistattraktion alt. checkpoint om det ska användas syrgas.

2005-02-26 16:21   roland_jansson
Betyg: 5
Med era noggranna förberedelser är jag övertygad om att ni kommar att nå toppen. Lycka till grabbar.
Roland Jansson

2005-02-28 09:43   thjartstrom
Hoppas det går bra för er. Imponerande initiativ!

2005-03-04 17:29   torrbådarna
Betyg: 4
Håller helt med PO om syrgasanvändandet, hoppas ni kommer ta med er syrgastuberna ner också! Nej nu ska jag inte vara sådär negativ. Det är skitkul att ni gör en sån här grej. Hoppas att allt kommer gå bra och att ni når toppen! Jag kommer följa er färd mot den, helt klart. Lycka till!

2005-04-01 08:38   eradbom
Lycka till!!

Hoppas att det går bra och se till att Rikard kommer upp på toppen och hälsa honom att jag kommer finnas vid hans sida nästa gång.

Mvh Daniel

2005-04-01 10:19   LeenuZ
Ett stort lycka till!

2005-04-01 21:47   Hiddenpeak8068
Betyg: 4
Lycka till från Magnus Rydén som nådde toppen på HiddenPeak 8068m 1997.Kom i håg att man skall nå toppen och komma hem så man kan berätta också.

2005-05-22 02:32   lilla_my
Hörde att Flock nått toppen. Grattis! Ta det försiktigt på vägen ned nu killar.

Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Lägret är ett samarbete mellan Matilda Söderlund och Haglöfs för att göra klättring mer jämställt.
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...