Mountainbike på Gotland

En bike park är under uppbyggnad utanför Slite på Gotland. Beräknas vara klar i december 2017. Här är resultat efter en provtur.

Av: Tagetes

Pilgrimsvägen, en så kallad "minnesväg".

Vi läste i Gotlandsguiden, som man får på färjan, att det ska finnas en ny bike park utanför Slite på Gotland. Det visade sig att den inte var helt klar än, men med hjälp av egen karta och anvisningar från Slite Strandby och Gotland Sports Academy, fick vi en fin tur på fyra mil genom området.

Man har anlagt en flowbana, en pump track och en del stigar, men för övrigt är det urgamla vägar och stigar som används. Ungefär 20 mil led kommer vara tillgängligt.

Vi rundade det stora och det lilla kalkbrottet, inte särskilt vackra, men sedan bredde de stora hedmarkerna ut sig.

Rak väg kilometervis på heden.

Vi svischade förbi orkideer och andra fina gotlandsblommor. Området File Hajdar finns mellan Othem, Bjärs, Hejnum, Bäl, Boge och Golfbanan vid Klint. Riktigt gamla vägar går kors o tvärs. Här och var ses spår efter militären och kalkbrytning.

Kärrknipprot

Viss skyltning finns vid tidigare iordningställda vandringsleder. En vägvisare angav Guckosko 1 km, och vi körde en kul single track för att söka efter den ovanliga blomman, men hittade istället kärrknipprot, en annan men inte lika spektakulär orkide.

Graute lammgård

På Graute gård, två km söder om Hejnum, fick vi en härlig fikapaus i högklassig lammgårdsmiljö.

Cyklingen var inte tekniskt svår, vägen från Graute till Slite längs den så kallade pilgrimsvägen hade ett skönt flow nedför. För den som gillar både Gotländsk natur och mtb var det en härlig upplevelse. Här lever lantbruket och betande kor och får finns lite överallt. Det är viktigt att vara varsam mot både tamdjuren och naturen och många gånger behövde vi öppna och stänga grindar eller elstängsel. Flera mindre naturreservat finns i området.

I Slite Strandby kan man hyra mtb-cyklar (260 kr för fyra timmar) och få information om leder och turförslag. Det kommer vara en frivillig ledavgift när lederna är klara och skyltar är på plats.

Purpurknipprot. Juli är blomningstid för många orkidéarter.

Fårö bjuder på vandring längs vackra sandstränder, häftiga raukar och en hel del tillbakablickar i historien. 6 kommentarer
Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Nu har Majjen kommit till vägs ände - Stenkällegården - Bergslagsledens sydliga slut. I dessa trakter har ju Bergslagsleden stark konkurrens av ... 6 kommentarer
En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar