Min Utehelg - interaktivt friluftsevent

Covid-19 har lagt sig som en tung blöt filt över många av vårens och sommarens publika evenemang. Men i coronakrisens framfart föds också innovativa eventlösningar och nya inspirerande mötesplatser. Helgen den 22 – 24 maj arrangerar Utemagasinet sitt första renodlade interaktiva friluftsevent – Min Utehelg.

Marie Kjellnäs, chefredaktör Utemagasinet.

Covid-19 har lagt sig som en tung blöt filt över många av vårens och sommarens publika evenemang. Men i coronakrisens framfart föds det också innovativa eventlösningar och nya inspirerande mötesplatser. Under helgen den 22 – 24 maj arrangerar Utemagasinet sitt första renodlade interaktiva friluftsevent – Min Utehelg.

Min Utehelg är en digital spin-off från Utemagasinets populära friluftsevent Utehelg. Det citynära evenemanget på Värmdö utanför Stockholm skulle ha genomförts för tredje gången i maj, men har fått skjutas upp till hösten till följd av covid-19. För att ge läsare och partners möjlighet till en inspirerande upplevelse även i vår erbjuds istället en alternativ mötesplats genom Instagram.

Under de tre eventdagarna kan Utemagasinets läsare och alla som gillar friluftsliv hänga med redaktionen och delta i ett fullmatat program med både livesändningar, video- och bildinslag och inlägg på Instagram, direkt från lägerelden på Skeviks gård på Värmdö. Innehåll från redaktionen och partners varvas med kända gäster som äventyraren Annelie Pompe, ploggaren Erik Ahlström och utekockarna Anton och Emelie Detterskog. Samtidigt uppmuntras deltagarna att genomföra sin egen utehelg med friluftsaktiviteter på hemmaplan och att dela med sig av upplevelserna via hashtaggen #minutehelg.

– Vi vill skapa en känsla av social gemenskap och närvaro i naturen, trots den fysiska distansen. Vi vandrar, paddlar, tältar, cyklar, yogar och lagar mat – var och en på sitt håll, men ändå tillsammans. Den enda utrustning som behövs för att delta är en mobil, surfplatta eller dator, samt en laddningskabel och ett extra batteripack, berättar Utemagasinets chefredaktör Marie Kjellnäs.

Bakom Min Utehelg står även Egmonts eventverksamhet, som varje år arrangerar ett 70-tal event och läsarresor för Egmonts olika varumärken och partners. David Andersson, event- och sponsringschef på Egmont Publishing, ser potential i att satsa på utveckling och facilitering av fler digitala evenemang framöver.

– Dagens teknik gör det möjligt att skapa en hög närvarokänsla och autencitet även online, vilket är viktigt för våra engagerade redaktioner och eventdeltagare. Samtidigt ger det oss en ny utgångspunkt för att ytterligare stärka och fördjupa våra viktiga partnersamarbeten, säger David Andersson.

Mer information och hela programmet till Min Utehelg.

En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar