MaybeX-dins rapporter från AdrenalinRuch

Av: Christer Lindh

26/5

I kväll 18.00 (svensk tid) startade Åsa, Per, Björn och Gustav i
AdrenalinRuch. De flög till Irland i tisdags för att ha några dagar på sig att fixa med grejer och kolla in terrängen. Det har regnat mycket under veckan och marken har varit mycket blöt. Tält lägret där lagen bodde innan start var vattenfyllt och vårt lag var glada över att bara behöva sova där en natt.

Under veckan har Åsa, Per, Björn och Gustav provat kajakerna och
varit ute och cyklat. Det är mycket privat mark på Irland och en hel del inhägnader vilket gör det svårt att gena, lättast är att följa vägarna berättar Björn.

I fredags kontrollerades utrustningen och igår lördag var det seriösa
kunskapstester av bla. paddling och klättring. Arrangörerna har befarat dåligt väder med storm och en del ändringar har gjorts i banan. Det var två tävlingsmöten igår och ett idag på morgonen då det även blev många ändringar i roadbook. Under förmiddagen idag packade Gustav och Åsa mat medan Björn och Per gick igenom alla kartor.

Ikväll gick starten som började med 800 m löpning ned till de redan
färdigpackade kajakerna. Att tävlingen sedan fortsatte med 4 mil paddling på sjö borde innebära att Maybe Xdin kommer ligga med bland de främsta från början. Enligt rapport från Björn fortsätter de sedan med två mountainbike sträckor, en lång vandring, två stycken mountainbike sträckor igen och en lång paddling där de flesta lag troligtvis kommer få lov att sova. Sedan följer ridning, mountainbike, grottkrypning och paddling. De första lagen
beräknas komma i mål under torsdagen den 30 maj.

27/5
Maybe Xdin i täten på Adrenalin Rush!

Efter första paddlingen stämplade Maybe Xdin in som första lag med det andra svenska laget Team Reebook tätt efter. Maybe Xdin fick dock 30 minuters tilläggstid för att ha tappat stämpelkortet för den första kontrollen.
Denna tid har troligtvis inte lagts till ännu. Efter den första paddlingen började lagen sedan en ganska tuff och svår cykling och Maybe Xdin var tvåa efter denna etapp ca 5 minuter efter ledande Omniglow Lyfhgoe. Team Reebok var vid denna kontroll trea 25 minuter efter ledarna.
Efter detta vidtog en vandringen och Team Xdin låg fortfarande på en andra plats vid kontroll tre innan de begav sig ut på en ny cykelsträcka. Resultat listan efter vandringen såg ut enligt följande:
Team Xdin 55 minuter efter ledande Omniglow Lyfhgoe. Trea låg team UK 1.19 efter, fyra Hellman Moritz 1.45 efter och femma team Reebook 2.05 efter ledande lag.
Under kvällen kommer lagen börja en lång havspaddling och troligtvis tvingas de sova någon timme under natten. Sedan följer sträckorna ridning, vandring, cykel, grottkrypning, cykel och tillsist paddling till mål.
Tävlingen har bara börjat och det är långt kvar. Avgörandet kommer att ske de två sista dygnen då energibristen och tröttheten kommer börja ta ut sin rätt.

Nu följer en ny spännande natt och när vi sover gott hoppas vi att Team Xdin håller farten uppe!

28/5
Maybe Xdin i ledning igen

Ännu en dag har förflutit och jag har med spänning följt utvecklingen på banan. Jag har haft lite svårt att hålla ordning på sträckorna tydligen och insåg idag att jag missat en kontroll vid gårdagens rapportering. Lagen vandrade i natt då jag optimistiskt trodde de skulle ha kommit ut på paddlingen, men så var inte fallet.
Vid 3 tiden natten till idag bytte de från vandring till mountainbike och låg då 1 timma efter ledande Omniglow Lyfhgoe. Vid kontrollen efter fick lagen tillgång till sina assistent lådor för första gången. I dessa lådor har de påfyllning av mat och ombyte av kläder. Troligtvis var Team Xdin snabba vid detta byte och stannade inte så länge för efter nästa cykelsträcka låg de i ledningen igen 1 timma före Omniglow Lyfhgoe.

Efter cyklingen gav de sig iväg på den första delsträckan av havspaddlingen. Arrangörerna har sedan diskuterat fram och tillbaks om denna paddling ska ställas in eller inte då de varnat för mycket hårt väder och storm. Till slut kom dock beslutet som innebar att de 6 första lagen fick paddla från CP6 (där paddlingen började) till CP8 dvs den andra kontrollen på havspaddlingen för att sedan avbryta paddlingen och transporteras direkt till CP11 där ridningen börjar.

Övriga lag som inte kommit fram till havspaddlingen ännu kommer att transporteras direkt från CP6 till CP11. Under eftermiddagen pratade jag med den svenska fotografen Peter Sundström som följer lagen på plats. Han kunde då rapportera att Team Xdin paddlat klart 11.30 i förmiddags, de har sedan fått vila i väntan på omstarten som han trodde skulle ske någon gång under kvällen. Han tyckte även att de såg
pigga ut vilket bådar gott. Innan omstarten med ridning var placeringarna enligt följande: 1:a Team Xdin, 2:a Team UK 3,20 efter, 3:a Omniglow Lyfhgoe 3,32 efter, 4:a Hellmann Moritz 3.52 efter och 5:a Nokia Adventure 4,09 efter ledande Team Xdin. Vi vet även att det svenska laget Reebook Adventure ligger 6:a men jag har inte sett någon tid på dem ännu. Under första vandringen gjorde Reebook Adventure en orienteringsmiss som kostat dem tid men det är en bit kvar av tävlingen och jag hoppas de kan plocka någon placering igen.

Under första cyklingen hade Team Xdin problem med punkteringar Gustav så efter denna sträcka att det är otroligt att vi fortfarande ligger med i toppen. Vi har haft så många punkteringar och de senaste timmarna har vi fått pumpat cyklar var 5:e km. Laget verkar trots allt hålla humöret uppe trots punkteringar och REGN. Per har visst kommenterat att han ändå tycker vädret är bra, det är ju uppehåll ibland…

30/5
Maybe Xdin tappar ledningen

Det har varit en lite frustrerande dag då det varit dåligt med information från tävlingen. Arrangörerna ligger fortfarande långt efter tidsmässigt i rapporteringen. Maybe Xdin hade en stor ledning inför starten igår på ridningen. De verkar dock haft lite problem med en häst och någon av dem ska även blivit avslängd men troligen klarat sig bra. Bakom varande lag har under ridningen och vandringen plockat tid på Maybe Xdin och under vandringen har de även blivit passerade av två lag (Omniglow Lyfhgoe och Team UK).Reebook Adventure har även tagit in på Hellman Moritz och spänningen stiger.

Nokia Adventure har tyvärr blivit tvungna att bryta på grund av en fotskada hos deras tjej. Enligt www.litepac.com hemsida har fotografen Peter Sundström rapporterat att någon av killarna i Maybe Xdin har magproblem och att Åsa har problem med en fotskada. Detta kan även vara en anledning till att de tappat tid på vandringen och eventuellt även tvingats vila. Vi får hoppas att det inte är några större problem än att de kan fortsätta. De kvarvarande sträckorna är
cykel, grottkrypning och paddling vilket eventuellt skulle kunna gå att köra med tanke på Åsas fot. Jag är dock säker på att de kommer diskutera riskerna med att köra med en skada och fatta ett bra beslut. Vi har ju tyvärr för god erfarenhet av långvariga skador vilket ligger färskt i minnet hos dem.

Jag pratade med fotografen Peter i förmiddags och då var det sol för första gången och vid den tidpunkten ledde Maybe Xdin ännu. Sammanlagt har 14 lag brutit tävlingen.

Det är inte många sträckor kvar nu och ska Maybe Xdin vinna denna tävling måste de gå ifatt och ifrån då de kommer få 30 minuters tillägg vid målgång. Men tävlingen är inte slut ännu och mycket kan hända på kort tid då alla är trötta. Så tappa inte hoppet någon gång i morgon kommer de dock att passera mållinjen.

31/5
Maybe Xdin trea på Adrenalin Rush

Stora gratulationer till Åsa, Per, Björn och Gustav som på ett beundransvärt sätt tagit sig fram på Adrenalin Rush. En tredje plats blev slut resultatet vilket de får vara mycket nöjda med då det var den första långa tävlingen för laget. Reebook Adventure gick i mål på en sjätte plats vilket även är en mycket bra placering. Detta visar att de svenska lagen håller internationellt.

Klockan 13.30 idag pratade jag med en mycket trött Björn i telefon som
berättade att de var mycket nöjda och trötta. De hade precis försökt att äta lite, Björn fick dock inte i sig speciellt mycket mat då han somnade hela tiden. Alla i laget mådde efter förhållandena bra, även Per som varit mycket dålig.
Som jag uppfattat det hela fungerade allt bra för laget fram till ridningen. Åsa blev avkastad av hästen och kände av lite i ryggen men klarade sig bra. Hon kände dock av ryggen igen vid sista paddlingen. Vi befarade ju igår att hon hade stora problem med sin fot men så var inte fallet. Hon har känt av sin fot lite under tävlingen men den har aldrig varit något större problem utan att hon har kunnat köra på.

Per däremot mådde mycket dåligt när laget började rida och fick inte i sig mat på ca 30 timmar och mådde mycket illa.
Han fick dessutom inte behålla någonting. Trots att Per mådde dåligt höll de ett förhållandevis högt tempo. Till slut höll det inte längre och under vandringen blev det ”snigel fart” och de fick lov att stanna och sova 20 minuter. Det är svårt att hjälpa någon som mår dåligt under vandring. Det går att avlasta ryggsäcken men gå måste man göra själv. Senare fortsatte de igen men Per hade mycket ont i magen och de fick åter stannade för att sova och försöka få i honom vätskeersättning och lite mat, denna gång stannade de i minst 2 timmar. Till slut beslutade de sig för att bryta och var på väg att
anmäla detta när Per rapporterade att han mådde bättre. De fortsatte sedan tävlingen på ett imponerade sätt och har paddlat mycket hårt mot mål.

De var ca en timma före fyran i mål vilket innebär att deras tredje plats inte är hotad trots de 30 minuters tillägg de kommer att få.
Som jag tidigare rapporterat har det varit mycket blött. De har trots detta klarat fötterna mycket bra och har nästan inga blåsor alls.

Resultat:
1:a Omniglow Lyfhgoe 3 dygn 12 timmar 12 minuter och 58 sekunder
2:a Team UK 1.05 efter
3:a Maybe Xdin 4.09 efter
4:a The North Face 5,07 efter
5:a Hellman Moritz 8. 30 efter
6:a Reebook Adventure (har inte sett någon tid på dem ännu)

En mer detaljerad och korrekt berättelse om hur det egentligen var kommer senare från laget. Nu ska de försöka få ordning på alla skitiga och blöta grejer vilket inte är ett något roligt jobb, speciellt inte ute i regn. De närmsta dygnen kommer de att sova i sitt tält innan hemresan på måndag. Nu vet vi att kapaciteten finns för att vara med och slåss på de långa tävlingarna också. Vi vet även att kapaciteten finns för att vinna!

Maybe Xdin
genom
Annika Jansson

Källa: Annika Jansson

Niklas vaknade upp en morgon, han hann inte mycket mer än att öppna ögonen innan tusen frågor dök upp i huvudet. “Vart är jag? Vad har hänt med mitt ...
AIM Challenge är en multisporttävling som är öppen för motionärer och elit. Man tävlar i lag om två personer, dam, herr eller mix. Var med och tävla ...

Elbrus Race

Efter att ha läst sloganen att "You can´t Race any higher in Europe" och med en brinnande längtan efter att äntligen få stå på Europas högsta berg, ... 3 kommentarer
Där stod de alltså. Mitt på fjället. Dimmorna svepte in med stor hastighet över det kala och öde fjällandskapet. Knäna protesterade vilt och magarna ... 4 kommentarer
Fotbollsungdomar på ett teambuildings läger med en äventyrare och fystränare. 1 kommentar