Löpfesten för glada terränglöpare fortsätter

Av: admin

För andra året i rad fortsätter Salomon att arrangera en serie terränglopp som äger rum mellan maj och oktober, från Kiruna i norr till Malmö i söder. Starten sker den 5 maj i Linköping och finalloppet kommer att vara i Norrköping den 23 oktober. Salomon Trail Tour 2010 bestod av 12 tävlingar och har i år vuxit till 16 tävlingar på lika många orter. Hela 20 000 personer beräknas delta.

Tävlingarna kommer att bestå av två distanser på 10-12 km respektive 4-6 km på mjuka smala stigar som kan varvas med löpning på bredare elljusspår. Det finns klasser för herr, dam, ungdom (12-16 år) och junior (16-20 år).

Nytt är att sju av loppen kommer att vara mer utmanande och av den längre distansen, d.v.s. 10-12 km och kallas för Speed Cross. Dessa är av Tjurruset-karaktär som mestadels går på stigar och där cirka 10 procent av sträckan innehåller naturliga hinder som lera, myrar eller olika former av vattenhinder. Speed Cross är även namnet på Salomons vassaste terrängsko.

- Tanken med touren är att distanserna ska passa alla som tycker om att röra på sig och samtidigt njuta av naturen. Vi vill få fler att upptäcka att det är fantastiskt att springa i skogen, både för kropp och själ, säger Crilla Lidgren, Sverigechef för Amer Sports och ansvarig för Salomon Trail Tour. Loppet växer och vi förnyar oss.

Mer information om loppen.

2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar
Andrapristagarens bidrag i artikeltävlingen. - Sitter uppkrupen i soffan en sen höstkväll och tänker på alla turer som blivit av och på vilka som ... 2 kommentarer

Kalksten med utsikt

Det här är en liten berättelse från den franska landsbygden om klättring, vänskap och en liten släng av spontanitet. Från Orpierre till Aliefroide ... 3 kommentarer
Jag tror att nästan alla kan springa. Ja, självklart finns det någon som tycker sig vara för tung eller inte orka av något särskilt skäl. - Men jag tror nog ändå att nästan alla kan. Det gäller att ...

Elbrus Race

Efter att ha läst sloganen att "You can´t Race any higher in Europe" och med en brinnande längtan efter att äntligen få stå på Europas högsta berg, ... 3 kommentarer