Kvinnligt nätverk i sportbranschen startas
Den 24:e januari är det Kick Off för det första kvinnliga nätverket inom sportbranschen i Sverige. Det är Svenskt Sportforum som är initiativtagare och tillsammans med sina medlemsföretag nu ska se till
att fler kvinnor kommer fram på höga positioner på de svenska sportföretagen.
Av: ulindh
Kvinnor har varit den stora tillväxtmarknaden för sportföretagen de senaste åren. Kvinnorna styr över
merparten av plånboken i hemmen. Kvinnorna har stått för stora idrottsliga framgångar under det
senaste decenniet. Detta avspeglas överhuvudtaget inte i ledningsgrupperna i sportföretagen där det är
sorgligt enkönat. Det ska nu det nystartade kvinnliga nätverket råda bot på.
– Vi startar nätverket med ökad lönsamhet för branschen i fokus, precis som med våra andra
verksamheter, säger Jenny Tirén Berg på Svenskt Sportforum som projektleder nätverket. Utan
kvinnor på högsta nivå så missar man affärsmöjligheter och lönsamheten minskar – det säger både
sunda förnuftet och stora internationella undersökningar.
På sportfackmässan Swesport på Kistamässan har nätverket sin kick off och första träff. Då samlas 50-
talet kvinnor på ledande positioner i svenska sportbranschen för att lyssna till föreläsningar och ha en
workshop. Föreläser gör Lotta Snickare och Sara Orrensjö. Lotta är ledarskapsforskare på KTH,
kanske mest känd för sin bok ”Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper
varandra”, som hon skrev tillsammans med Liza Marklund. Sara är extremskidåkare och en av
grundarna och producent i filmbolaget ”Generation Flinga” som 2009 släppte världens första skidfilm
med enbart tjejer, ”Catch us if you can”.
– Nätverkets mål är naturligtvis att få fler kvinnor att göra karriär i sportbranschen och ta sig till de
allra högsta positionerna, säger Jenny Tirén Berg. Det ska vi göra genom att inspirera, utveckla,
utbilda och stötta varandra.
Nätverkets styrgrupp består förutom Jenny Tirén Berg av Kajsa Claesson, Sales Manager Stadium,
Anna Mindelöf, HR chef Adidas Group Norden, Ninni Lindertz, marknadschef Nike Sverige.
Bilden föreställer från vänster Jenny Tirén Berg, Anna Mindelöf, Ninni Lindertz och Kajsa Claesson.
Läs mer
Forumdiskussioner
- Jakt Åtelkamera utan MMS
- Övriga aktiviteter Gå med snöskor med taskiga höftböjare?
- Övriga aktiviteter Stora Tråden om Klipphoppning
- Jakt Staten tar fortsatt strid mot Talma sameby
- Övriga aktiviteter Jag ramlade ner i vattnet vintertid
- Övriga aktiviteter Måltavla för pilbåge
- Löpning Litet pulsintervall
- Löpning Orientering i Stockholm