Intresset för skidåkning fortsatt starkt

Intresset för skidåkning är fortsatt starkt i Sverige. När de svenska skidanläggningarna summerar den gångna vintern pekar den på ett nytt bra år och framtidstron är stark i branschen.

Av: ulindh


Foto: 
Jens Blixth

Intresset för skidåkning är fortsatt starkt i Sverige. När de svenska skidanläggningarna summerar den gångna vintern pekar den på ett nytt bra år. Totalt såldes skidpass för 1,7 miljarder kronor, två procents ökning jämfört med den föregående vintern som då var rekord. Framtidstron är stark i branschen och i vinter öppnar Idre Himmelfjäll, den första stora skidanläggningen i Sverige på 30 år.

– Svenskarna fortsätter att älska skidåkning, precis som vi har gjort i generationer. Nya trender som bidrog till vinterns starka resultat är hemestern, det vill säga att semestra på hemmaplan men också att skidåkning numera berättigar till friskvårdsbidrag, säger Titti Rodling, vd för SLAO (Sveriges Skidanläggningars Organisation).

De svenska skidanläggninarna sålde skipass (liftkort) för 1,7 miljarder kronor exklusive moms under vintersäsongen 2018/2019. Det var en ökning med två procent jämfört med föregående vinter som var rekord och hade särskilt goda snöförhållanden.

Vintern 2018/2019 i södra Sverige tog slut tidigt på grund av en varm februarimånad. Trots den sena påsken erbjöd samtidigt fjällvärlden goda förhållanden, vilket sammantaget innebar att de svenska skidanläggningarna ökade två procent jämfört med föregående rekordsäsong.

Under den gångna vintern investerade Sveriges skidanläggningar över 400 miljoner kronor i liftar, pister och snöläggningskapacitet - investeringar för framtiden. Den första stora skidanläggningen i Sverige på 30 år öppnar i december 2019, Idre Himmelfjäll.

– Svenska skidanläggningar möter de utmaningar som finns med stor framtidstro. Vårt långsiktiga mål är också att bli helt fossilfria. Viktiga steg är energieffektiviseringar i verksamheten och snötillverkningen, flera gröna transportlösningar och ökade satsningar på snölagring. Förbättrad teknik i anläggningarna gör att skidsäsongens längd kan säkerställas även framåt, säger Titti Rodling.

De ofta tätortsnära hemmabackarna är också en viktig del för att introducera nya barn och unga till skidåkning och att göra det på ett lättillgängligt sätt. Projektet Alla på Snö har hittills gett över 130 000 barn möjlighet att kostnadsfritt prova på skidåkning, till största del i hemmabackarna.

– Vi vill gärna lyfta fram hemmabackarna och det arbete som görs där, ofta av ideella krafter. Därför har SLAO instiftat ett nytt pris ”Årets hemmabacke”. I år gick det till Vedbobacken i Västerås, säger Titti Rodling.

Logga in för att kommentera
Bli medlem
Glömt namn/lösen?

Läs mer

En skildring av öden och äventyr i sydvästra Afrika under nådens år 2017. Om en 3000 km lång irrfärd i främst Namibia och Angola. De efterlämnade ... 5 kommentarer
En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.