Hervé och Marco Barmasse öppnar en ny rutt på Monte Rosa

Av: admin

Hervé Barmasse och hans far Marco Barmasse startade rutten från "Pianoro Hellerman" på 3800 m och nådde toppen på 4500 m på kvällen samma dag. Rutten krävde en klassisk alpin klättringsstil i blandad terräng. Hervé och Marco beskrev rutten som tekniskt och psykologiskt svår, då de var tvungna att klättra på lösa stenar på mycket hög höjd.
Hervé förklarar: "Denna expedition betyder mycket för mig, eftersom jag klättrade tillsammans med min far som har överfört passionen och glädjen i att upptäcka berget och även lärt mig hur man respekterar och älskar det.

Den nya rutten på Monte Rosa är den sista i en trilogi av klättringar i The North Face® expedition, Exploring The Alps. Projektet består av tre nya expeditioner, upp för tre av de högsta bergen i Alperna, i tre olika klättringsstilar i syfte att tänja på gränserna för bergsbestigning i Alperna. Den första bestigningen ägde rum på Matterhorn i april 2011 där Hervé Barmasse inledde en ny rutt på egen hand. Den andra genomfördes tillsammans med de spanska klättrarna Iker och Eneko Pou på Mont Blanc i början av augusti 2011.

Monte Rosa (4634 m) är det högsta berget i Schweiz och det näst högsta både i Alperna och västra Europa. Även om dess högsta topp ligger i Schweiz i den sydöstra delen av kantonen Valais, är Monte Rosa-massivet det näst högsta massivet i Italien.

Vandring på Island. Lederna som vandrades var Laugavegur och Fimmervörduhls. Bergsklättring och glaciärvandring. 3 kommentarer
Lägret är ett samarbete mellan Matilda Söderlund och Haglöfs för att göra klättring mer jämställt.
2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...