Friluftsutrustning utvecklas i universitetslabb

Den jämtländska outdoorindustrin har tagit testmiljön på Mittuniversitetet till hjälp för att utveckla och testa ett 40-tal nya produkter och material för friluftsliv.

Av: ulindh


Jethwear monterar sensorer för att testa värme- och fukttransport i skoterplagg. Foto: Anna Backman-Åkerblom, Mittuniversitetet.

Den jämtländska outdoorindustrin har tagit testmiljön på Mittuniversitetet till hjälp för att utveckla och testa ett 40-tal nya produkter och material för friluftsliv. Det treåriga forskningsprojektet har bland annat resulterat i att nya sockor, jackor, byxor och slalomglasögon (goggles) nått butikerna.

– Det har ställt helt nya krav på oss vad gäller testmetoder och branschanpassning. I flera fall handlar det om små företag som ska klara av att utveckla sin förmåga och kunskap för att möta en utveckling som går snabbt vad gäller materialegenskaper, produktionsmetoder och hållbarhet, säger Mats Ainegren., projektledare vid Sports Tech Research Centre, Mittuniversitetet.

I EU-projektet Sports Tech Innovation Initiative – STII har elva företag nyttjat de test- och labbmiljöer som finns på Mittuniversitetet i Östersund. Företagen har genomfört branschanpassade tester, utprovning av produkter och avancerad prototypframtagning i laboratorierna för additiv tillverkning (3D-print) och materialprovning samt i forskningscentrets vindtunnel.

– Det är väldigt roligt att se att flera företag nyttjar de testmöjligheter och kompetenser som finns vid Sports Tech Research Centre. Vi har i många år strategiskt medfinansierat Mittuniversitetets forskningsmiljöer och att få bevis på att sådana satsningar kan ge företag unika konkurrensfördelar i deras affärsverksamhet betyder mycket, säger Per Johansson, tillväxtchef på Östersunds kommun. 

Företaget Woolpower summerar sin medverkan i projektet med fem helt nya, mer tekniskt avancerade sockmodeller, tillverkade med en ny stickteknik som de inte tidigare använt.

– Vi har fått tillgång till en väldigt värdefull labbmiljö som enklare tar oss framåt i produktutveckling och bidrar till att vi fortsatt kan vara konkurrenskraftiga. Dessutom har nätverkandet och kunskapsutbytet gjort att vi som företag bättre kan agera i rätt riktning när det gäller framförallt miljö och hållbarhet, vilket är en viktig del av vår strategi, säger Ulrika Rogeman, Woolpower.

Extra Evil/Jethwear har under projektet lanserat flera nya jackor, byxor och overaller, men även kunnat justera material, placering av sömmar samt en del funktioner och tekniska detaljer på sina produkter.

– Det har väldigt stor betydelse för oss då det ger en trygghet i att veta hur produkterna vi jobbar med fungerar i olika situationer. Vi kan även lättare se om exempelvis reklamationsskador uppstått genom naturligt slitage eller om det är ett produktionsfel, säger Märta Lööv, Jethwear.

Logga in för att kommentera
Bli medlem
Glömt namn/lösen?

Läs mer

En skildring av öden och äventyr i sydvästra Afrika under nådens år 2017. Om en 3000 km lång irrfärd i främst Namibia och Angola. De efterlämnade ... 5 kommentarer
En nattvandring på 30 km i mörker. Från Landskrona till Helsingborg längs med Öresund. 2 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ... 1 kommentar
En reseberättelse om en solovandring som börjar med ett fjällmaraton och därefter utgår från Vålådalen och går över Stensdalsfjällen och Bunnerfjällen 5 kommentarer
Ulf Kvensler har skrivit en psykologisk thriller - Sarek. Du har nu chansen att vinna ett eget exemplar och ett sittunderlag. Chansen är stor då vi ... 1 kommentar

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.