Artiklar > Från hobby till företag - del 2

Från hobby till företag - del 2

Saker börjar ta form

Sedan förra artikeln så har en del saker fallit på plats, och en struktur för mitt arbete har växt fram. Jag är av uppfattningen att detta kommer ganska naturligt i processen, men så fort jag kände att jag fastnade så tog jag hjälp av personer jag visste kunde hjälpa mig. Detta var otroligt viktigt för att jag skulle kunna komma framåt i mitt arbete; jag insåg att jag inte kan lösa allting själv. Någonting jag gjorde tidigt var att få ner allting, stort som smått, som behöver göras i en tidsplan. Därefter sätta ungefärliga perioder på när det behövde göras. Vad jag fann var att budgeten och marknadsföringen är två stora delar som behöver göras så tidigt som möjligt. 

Ta tjuren vid hornen

Även om det är roligt och spännande att starta ett eget företag, så finns det (för mig i alla fall) saker som kan upplevas som extra svåra och orosframkallande. Detta kommer hända även dig om du gör något liknande. Men det är viktigt att se det som en liten del i det stora hela, och bara genomföra det. Hemsidan och företagsnamnet är två högst väsentliga saker för ett företag, men det är också svårt och kan kännas trögt. Jag hade beslutat mig för att detta ska jag göra allra först, för att känna att det fanns en verklighet i det och kunna berätta för människor om företaget.

Företagsnamnet

Det blev Uteteknik och hemsidan www.uteteknik.se är så gott som färdig. Där ser man nu alla de kurser jag erbjuder inom kajakpaddling och friluftsteknik. Nästa sak jag gjorde var att göra en andra affärsplan. Jag kan starkt rekommendera detta. Med några månaders mellanrum, ny kunskap och mer förståelse så gav den andra affärsplanen mig nya infallsvinklar och idéer på hur jag kan genomföra uppstarten av, samt hålla liv i företaget. Men även vad jag behövde fokusera på och i vilken riktning jag ville att företaget skulle gå.

Människor är hjälpsamma

Någonting jag har upptäckt är att människor generellt är villiga att hjälpa en. Oftast står det i relation till att jag ger dem pengar för en tjänst eller produkt, men även om så inte är fallet så är de flesta välvilliga. Jag har aldrig pratat med så många människor på så kort tid som jag har gjort nu, och det är väldigt roligt. Jag tror att detta kanske är speciellt talande för vår bransch, där människor är likasinnade, nyfikna och öppna för nya saker. Detta ska man ta vara på och verkligen prata med alla, men framförallt lyssna på vad de har att berätta. Vad gör andra och varför gör de så? Var, när och hur? Kan det hjälpa mig? Kan jag hjälpa dem? Känner de någon som jag vill ha kontakt med? Många kontakter och möten sker slumpmässigt, men kan vara minst lika viktiga som de sökta. Jag har redan stött på personer som kommer höra av sig till sommaren och delta i kurser.

 Nästa utmaning

De två absolut största besluten jag ska ta nu är om jag ska köpa in kajaker och utrustning eller om jag ska hyra detta för varje kurs, samt var jag ska bedriva verksamheten. Hyr jag kajaker så styrs ju platsen utifrån var uthyraren ligger, och köper jag in så behöver jag hitta en plats där jag kan förvara dem, men då har jag däremot större valfrihet när det kommer till kursområde. Jag ringer runt till uthyrare, återförsäljare, föreningar, containeruthyrare med flera för att få prisbilder och kunna fatta dessa beslut så snart som möjligt.

Första artikeln kan du läsa här.

Logga in för att kommentera
 Glömt namn/lösen?
2018-02-28 17:47   mf9fe
Kul läsning!
 
2018-03-22 11:55   fritänkare
Ja, det är alltid intressant och roligt att ta del av andras företagande.

Men, du får ursäkta, jag måste fråga: Varför har du en cerise/rosa mössa? Det ser ju helt enkelt inte klokt ut till den jackan och beaktat vad företaget har för verksamhet.
 
» Visa även betygsättningar utan kommentar