Artiklar > Från hobby till företag - del 1

Från hobby till företag - del 1

Min bakgrund

Jag växte upp i Ekerö kommun utanför Stockholm, i ett radhus som angränsade till skogen. Redan som liten tog pappa med mig och min bror ut för att tälta, laga mat, tälja, fiska, vandra och leka i naturen. Där såddes ett frö.

Under tonåren blev det inte så mycket friluftsliv förutom sporadiska kajakturer. Men när jag hamnade på en treårig naturturism- och fjällsäkerhetsutbildning i Älvdalen, föddes tanken på att starta eget företag inom turism och friluftsliv. Jag förstod att jag behövde mer erfarenhet så efter utbildningen har jag gjort lite olika saker, bland annat jobbat med kajakuthyrning, ledbygge i klätterhall, sälj i friluftsbutiker, skidguide i Alperna med mera.

Varför starta ett företag?

Nu är fröet från 90-talet äntligen på väg att blomma ut. Jag har beslutat mig för att starta eget företag inom det jag tycker om att göra mest av allt; hjälpa människor ut i naturen. Det ska ske genom aktiviteter jag är bra på och har erfarenhet av, på ett säkert sätt och samtidigt vara roligt. 

Det är just det som är kärnan i att starta sitt egna företag, om du så ska guida vandringar vid Helags, sälja hundspannsturer i Karesuando eller instruera eskimårollen i Stockholms skärgård, så måste du fråga dig själv - varför vill jag göra det här?

Svaret kanske inte kommer direkt, men har du en idé ta tag i den och utveckla tillsammans med människor du kan prata och bolla dina frågor med. Då kan det vara lättare att förstå vad du siktar mot. Så var det för mig.

Var börjar jag?
Eftersom jag inte visste var jag skulle börja så började jag överallt. Vad jag saknade var inte den praktiska kunskapen för att hålla mina tänkta kurser, utan den teoretiska kunskapen om hur jag ska budgetera, strukturera, marknadsföra och sälja dem. Så jag bestämde mig för att söka en distanskurs som kunde ge mig både tid och praktisk hjälp i uppstarten.

Jag gick på åtskilliga seminarier och föreläsningar för att lära mig så mycket som möjligt om företagsformer, moms, marknadsföring och mer därtill. Detta för att få en bild av omfattningen av jobb det innebär när man startar ett företag. Det är viktigt att återkomma till anledningen varför du gör detta, vad är din drivkraft, motivation, vilja, önskan?

Förutom att lyssna på människor som berättar för dig varför det är viktigt att hålla reda på dina verifikationer i budgeteringen, så är det återigen diskussioner med andra som är en viktig byggsten. De som redan har tagit steget och förstår din situation och är redo att hjälpa dig. Ta vara på vad de har att säga. 

Hur fortsätter jag?
Det finns vissa saker som helt enkelt måste bli klara innan man kan ta vidare steg i processen. Starta med en budget. Utifrån den kommer det väckas otaliga frågor som du måste svara på och på så sätt lär du dig successivt. När den är klar (det blir ju ganska grovt) har du en mycket klarare bild av hur det kommer gå i början. Just när det kommer till ett kurs- och tursäljande friluftsföretag är det väldigt svårt att estimera kundflöde och intäkter, men då får det vara så, så länge du har det i åtanke och är uppmärksam på vad som händer i företaget, med kunder och med branschen.

Det är viktigt att du ger det tid, inte bara i början, men framförallt då.

Fortsättning följer.

Text & Foto: Filip Gullstrand

Logga in för att kommentera
 Glömt namn/lösen?
2017-11-14 18:19   Fraktal
Tummen upp Filip
 
2017-11-14 19:08   friluftsrookie
Stort lycka till!

Ett tips/ tanke är att skapa kontakter på kontinenten redan nu. Tyskar och fransmän är beredda att betala för en bra guide, medan nordbor i regel vänder på varje slant.
 
» Visa även betygsättningar utan kommentar

 

Logga in