Förbud mot långa drivgarn
Av: ulindh
Hopp för tumlaren trots dålig kompromiss om "dödsnäten" i Östersjön
- WWF välkomnar att EU äntligen tagit beslut om att förbjuda långa drivgarn.
Men vi är kritiska till att beslutet skjuts ett år på framtiden.
Kravet om ljudskrämmare och inspektörer på båtarna har i praktiken kompromissats bort, vilket leder till att fler valar och delfiner kommer att dö i
EU:s vatten, säger Lennart Nyman, naturvårdschef på Världsnaturfonden WWF.
För att minska bifångsterna av bland annat tumlare beslöt EUs fiskeministrar igår natt att förbjuda drivgarn inom Östersjön och övriga
EU-vatten 2008. Utfasningen börjar 2005, då 60 procent av fiskeflottan ska ha slutat med drivgarn. 2007 ska 80 procent ha försvunnit.
De nya reglerna gäller fiskemetoder som påverkar småvalar och delfiner i Östersjön, Nordsjön och Engelska Kanalen.
Östersjön har hittills haft undantag från FN:s regler om en maxgräns för drivgarn på 2,5 kilometer. Östersjöländerna har tillåtits fiska med 21
kilometer långa nät framförallt för att fånga lax. Forskare och miljöorganisationer har länge varnat för att drivgarnen hotar överlevnaden för
tumlare, sälar och fåglar. De möter ofta en plågsam död i fisknäten och slängs döda eller döende överbord.
- Bifångster är ett gigantiskt slöseri med resurser, både för de drabbade arterna och yrkesfiskarna som får oönskade fångster i sina nät.
Det är också ett etiskt problem då djur drunknar under lidande och ungarna riskerar att svälta ihjäl, säger Lennart Nyman,
naturvårdsdirektör WWF.
För Östersjön finns inga exakta uppgifter om döda tumlare, däremot uppskattas att drygt hundra tumlare kan dö i fiskredskap årligen.
Cirka 3 000 sillgrisslor beräknas också få sätta livet till.
Kommissionen ville att driv- och bottengarn t ex runt Blekinges och Skånes kuster skulle förses med ljudskrämmare. Men i EU-uppgörelsen
undantas nu fartyg under tolv meter, vilket omfattar 188 av 200 svenska fartyg i det berörda området, enligt jordbruksminister Ann-Christin
Nykvist. Likaså undantogs fartyg som är mindre än 15 meter från kravet på observatörer.
- Flera dödade tumlare är resultatet av färre ljudskrämmare och observatörer, säger Lennart Nyman.
Fakta: Tumlaren är Östersjöns enda val. Den är upptagen på den svenska rödlistan över hotade arter.
Forskarna uppskattar att bara cirka 600 tumlare finns kvar i Östersjön, medan den för femtio år sedan var vanlig längs våra kuster.
- WWF välkomnar att EU äntligen tagit beslut om att förbjuda långa drivgarn.
Men vi är kritiska till att beslutet skjuts ett år på framtiden.
Kravet om ljudskrämmare och inspektörer på båtarna har i praktiken kompromissats bort, vilket leder till att fler valar och delfiner kommer att dö i
EU:s vatten, säger Lennart Nyman, naturvårdschef på Världsnaturfonden WWF.
För att minska bifångsterna av bland annat tumlare beslöt EUs fiskeministrar igår natt att förbjuda drivgarn inom Östersjön och övriga
EU-vatten 2008. Utfasningen börjar 2005, då 60 procent av fiskeflottan ska ha slutat med drivgarn. 2007 ska 80 procent ha försvunnit.
De nya reglerna gäller fiskemetoder som påverkar småvalar och delfiner i Östersjön, Nordsjön och Engelska Kanalen.
Östersjön har hittills haft undantag från FN:s regler om en maxgräns för drivgarn på 2,5 kilometer. Östersjöländerna har tillåtits fiska med 21
kilometer långa nät framförallt för att fånga lax. Forskare och miljöorganisationer har länge varnat för att drivgarnen hotar överlevnaden för
tumlare, sälar och fåglar. De möter ofta en plågsam död i fisknäten och slängs döda eller döende överbord.
- Bifångster är ett gigantiskt slöseri med resurser, både för de drabbade arterna och yrkesfiskarna som får oönskade fångster i sina nät.
Det är också ett etiskt problem då djur drunknar under lidande och ungarna riskerar att svälta ihjäl, säger Lennart Nyman,
naturvårdsdirektör WWF.
För Östersjön finns inga exakta uppgifter om döda tumlare, däremot uppskattas att drygt hundra tumlare kan dö i fiskredskap årligen.
Cirka 3 000 sillgrisslor beräknas också få sätta livet till.
Kommissionen ville att driv- och bottengarn t ex runt Blekinges och Skånes kuster skulle förses med ljudskrämmare. Men i EU-uppgörelsen
undantas nu fartyg under tolv meter, vilket omfattar 188 av 200 svenska fartyg i det berörda området, enligt jordbruksminister Ann-Christin
Nykvist. Likaså undantogs fartyg som är mindre än 15 meter från kravet på observatörer.
- Flera dödade tumlare är resultatet av färre ljudskrämmare och observatörer, säger Lennart Nyman.
Fakta: Tumlaren är Östersjöns enda val. Den är upptagen på den svenska rödlistan över hotade arter.
Forskarna uppskattar att bara cirka 600 tumlare finns kvar i Östersjön, medan den för femtio år sedan var vanlig längs våra kuster.