Fjällmaraton Bydalsfjällen

Av: admin

Det är flera löpartävlingar på gång i fjällvärlden den närmsta tiden.

På lördag den 24 augusti går pilotloppet av Fjällmaraton Bydalsfjällen. En maraton över 48 km och hela 2 800 höjdmeter.

– Det är ett av de tuffaste loppen du kan springa i Sverige, samtidigt som miljön och naturen gör att dagen kommer att bli sagolik för de startande, säger Patrik Nordin, tävlingsledare för Fjällmaraton Bydalsfjällen.

Starten går klockan 08.00 i Bydalen och därefter springer löparna upp via Fjällhalsen och Västerfjället förbi Mårdsundsbodarna för att komma ner till Bydalen igen. Därefter korsas vägen och löparna fortsätter upp över Drommen och ner i skåran, därefter över Falkfångarfjället för att nå målgången i Höglekardalen.

– Vi har drygt 50 anmälda till pilotloppet vilket känns jättebra. Deltagarna kommer att vara en viktig länk i utvecklingen av loppet och får ge oss feedback på allt ifrån bansträckning och skyltning till matstationer och boende, säger Patrik Nordin.

Destination Bydalsfjällen arbetar ständigt för att utveckla området och ett strategiskt område är att skapa hållbara och intressanta evenemang. I vintras kördes Gräftåprovet för första gången, nu är det alltså dags för Fjällmaraton Bydalsfjällen.

2020 skrev Karl-Johan Piehl här på Utsidan denna guidebok på engelska. Nu kommer en uppdaterad och rejält utökad version på svenska. Var med och ... 1 kommentar
Andrapristagarens bidrag i artikeltävlingen. - Sitter uppkrupen i soffan en sen höstkväll och tänker på alla turer som blivit av och på vilka som ... 2 kommentarer

Kalksten med utsikt

Det här är en liten berättelse från den franska landsbygden om klättring, vänskap och en liten släng av spontanitet. Från Orpierre till Aliefroide ... 3 kommentarer
Jag tror att nästan alla kan springa. Ja, självklart finns det någon som tycker sig vara för tung eller inte orka av något särskilt skäl. - Men jag tror nog ändå att nästan alla kan. Det gäller att ...

Elbrus Race

Efter att ha läst sloganen att "You can´t Race any higher in Europe" och med en brinnande längtan efter att äntligen få stå på Europas högsta berg, ... 3 kommentarer