Ett besök i Brandbergsskolan och deras nya klättervägg

På besök i Brandbergen och eldsjälarna i nya klätterklubben MHM.

Av: klätterpojken

Jag står på parkeringen vid Brandbergens centrum och tittar på kartappen i telefonen hur jag ska ta mig till Brandbergsskolan där den nystartade klätterklubben MHM ligger. Det går kanske 1 minut innan jag lyfter blicken och på byggnaden framför mig så står det på en stor skylt, Brandbergsskolan. Jag har bestämt träff med ”Mojje” på telefonen och går två trappor ned där deras relativt nya klättervägg ligger.

hjhjh                                                                MHM logga

Väggen invigdes den första juni 2017 och byggdes i en gammal squashbana som ingen använde längre. Slutsumman hamnade på 250 000 kronor. Stockholms idrottsförbund gick in med 160 000 och Haninge kommun med resten. Och kort därefter bildades MHM klätterklubb som står för Martin, Hakar, Mojje som är grundarna till klätterväggen som är väldigt bra anpassad för barn. Ergoholds är det som har byggt den 7 meter höga väggen och även satt upp några leder. Den nyttjas mest av skolor och friluftsfrämjandet som kommer och har grönt kort kurser. Men tanken är att även allmänheten ska få ta del av den.

Bra barnanpassade leder.

Full aktivitet på väggen

Jag kommer in i hallen och möts av ett av det största leende jag har sett och förstår snabbt att det måste vara Mojje. ”Är det du som är Micke” frågar han ”det måste det vara för du ser ut som en klättrare säger han” Vi tar i hand och det känns lite som att träffa en gammal vän. Mojje som egentligen heter Mohamed Mohand Bohalam börjar genast berätta om vidare planer på utbyggnad, han verkligen sprudlar av idéer och jag får svårt att hinna med att anteckna allt han säger. ”Mojje” som även är gympa lärare på skolan kommer ursprungligen från Spanien där han klättrade mycket, men sen han kom till Sverige 2002 så har klättrandet avtagit. Han berättar bla. om hur han och hans klätterkompisar köpte snabbtorkande cement och fäste på stenar så dom kunde bouldra. Något som skulle få moralkakorna att flyga hej vilt och skapa ramaskri idag i Sverige. Men jag har ett öppet sinne och tänker inte så mycket på det. Mojje berättar att det planeras att slå ut väggen till den andra squashbanan och på så sätt bygga ut väggen. Han vill även få till det så det går att klättra i taket.

Vi går vidare i lokalerna och kommer in i ett gym ”här vill vi bygga boulders” säger han. Vi går in i den andra squashhallen och han visar var betongväggen ska slås ut och hur klätterväggen ska expandera och då är det klätterföretaget Crux som kommer bygga ut klätterväggen. I korridoren utanför hallarna så vill han sätta upp plywood och grepp så barnen kan traverserna. ”Det bara snurrar här uppe” säger han och det märks att Mojje verkligen brinner för detta.

Här ska väggen rivas för fler klätterväggar.

Förhoppningsvis plats för boulderväggar.

”På sportlovet och påsklovet hade vi öppet varje dag och det var minst 20-30 barn vid varje tillfälle” fortsätter han. Och trots att väggen är av det mindre slaget sväljer den en hel del pga. dess 5 st. autobelay och två vanliga topprep. ”Nu måste du pröva” säger Mojje till mig och jag måste erkänna att jag som gillar kort och hårt har redan spanat in ett par knepiga leder. Jag värmer upp med några lättare turer. En led har ett grepp halvvägs upp som dom kallar för Tom Cruise, varför jo för att det är en jugge där man kan hänga i en arm och dingla en stund som jag självklart gör. Jag gör några försök på en areteliknade tur men klarar inte cruxet det blir några försök till innan jag ger upp. Leden finns kvar så det är bara att komma tillbaka.

På måndagar och torsdagar är det öppet mellan 18-20 och lördagar 10-12

Första gången betalar du en prova på avgift på 50 kronor sedan är det ordinarie priser som gäller. Men roligast är nog att gå med i klubben då den genomsyras av glädje och entusiasm. För allt handlar om just det, kärlek till vad man håller på med och kärlek kan man inte få för mycket av.

Info, tider mm.www.laget.se/MHMKlattringsforening

Mer klättrings nyheter på www.detvertikala-perspektivet.com