Erik Ekedahl cyklar ett varv runt jorden

Av: admin

För knappt två månader sedan lämnade Erik Ekedahl ett snöslaskigt och kallt Dalarna för att resa jorden runt - på cykel. 200 mil senare har Erik nått norra Italien och sakta börjat inse vad han tagit sig an. Om en veckas regn i Tyskland säger Erik :
-Jag tänker lite att jag undrar vad jag hade för bild av cyklingen innan jag gav mig av. Kanske en slags rakryggad söndagscykling i sol och medvind och inte den skyttegravsliknande sittställning jag nu bemästrar för att undvika att fylla jackan med vatten och snö.

Cykling i storstaden har visat sig vara en utmaning
-Förorterna söder om Paris är ett virrvarr av små och stora vägar där cyklister inte är välkomna. Jag kämpade på i ur och skur för att lämna Paris men eftersom jag startade sent fick jag kapitulera till en modän campingplats i en av förorternas glesa grönområden. Jag stördes i min ensamhet under natten av någon som gick utanför mitt tält - en ganska otäck upplevelse.

Men överlag har Erik haft en underbar inledning på resan, Eriks drivkraft att möta underbara människor och underbara landskap har infriats
-En av de starkaste upplevelserna var när jag blev inbjuden på middag hos en familj i den franska landsbygden. Jag hade varit lite nere ett par dagar och det var som att ladda upp batterierna, glädje och energi fyllde mig flera dagar efter det, underbart!

Nu återstår cirka 5800 mil och 34 månader innan han återkommer till röda hus och vita knutar. Erik har följt en rutt från Grycksbo utanför Falun, genom Sverige och med färja till Danmark, och vidare genom Tyskland, Holland och Belgien till Frankrike.
-Det har gått som planerat, vädret har bjudit på utmaningar.Det har varit svårt att hålla sig under 2000 kronor i månaden, det är ganska dyra länder och en hel del av den beräknade budgeten gick åt till vaccinationer.
Till Italien kom Erik över alperna via Briançon, en stigning upp över 2000m. Härnäst bär det av österut mot Balkan och Asien.

Man kan följa Eriks resa på hans hemsida, www.worldon2wheels.com och i blogginlägg på tidningarna Nollpunkt, RES och Outside magazines hemsidor. Dessutom förekommer frekventa inslag på Radio Dalarnas morgonprogram.

Fler bilder från resan finner man på www.flickr.com/erikekedahl

Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer

Crime walk på Romeleåsen

Cykeltur till Dörröd på Romeleåsen. Kulturell och folkbildande cykeltur längs banvallar och backiga landsvägar mellan Malmö och Dörröd. 2 kommentarer