Den första färden

Stellan Ahlgren med kompisar paddlade sig nedför en norrländsk älv och upplevde mycket fint flugfiske

Av: greyling

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 Nästa sida Visa alla

Stellan Ahlgren med vänner berättar från en kanotfärd nerför en av våra fina Norrlandsälvar. Kanoterna tog dem till platser som sällan fiskas och det gav bättre utdelning än de hade hoppats på! Vilken älv det rör sig blir upp till läsaren att gissa...

Lördag

Avfärd med coolaste flygplanet norr om poolcirkeln; De Haviland Beaver årsmodell 1951. Bara flygresan i sig var en stor upplevelse. Skönt att färdas i 90 knop över blötmyrarna. En tung trupp på 8 personer från Sverige, Norge och Polen(!) startade den årliga fjälltrippen den tredje veckan av juli. Den här gången för första gången med kanot. Humöret på topp. Några mer intresserade av kanoting och kortspel, andra fixerade vid fisket.

Med en känsla av Biggles i kroppen gav vi oss iväg med välsurrade kanoter

Väl framme var vädret bra med någon skur och mygg i massor. Lägerplatsen var strategiskt vald med flera mindre jokkar som anlöpte den stora jokken bara några 100 meter uppströms. Vid inflygningen hade vi sällskap av en kungsörn. Fisket på topp och även de något mindre vana flugfiskarna fick harr runt 5-8 hg (40-45 cm). Största harren, 51 cm och 1,0 kg, togs vid midnatt på en husmaskimmitation. Annars fungerade olika kläckare med Klinkhammer i spetsen utmärkt bra.

På en udde nedanför tältplatsen fick alla som provade stor harr

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 Nästa sida Visa alla

Text och foto: Stellan Ahlgren

2002-03-26 16:05   Staffan Andersson
Betyg: 5
Jag gissar på Lainio, tycker mig känna igen älven såväl som Beavern ni flög med. Paddlade en sträcka på cirka 20 mil av Lainio för en massa år sen men då fiskade vi inget utan koncentrerade oss på forspaddlingen. Vi hade ungefär 2 meter över normal vattenstånd så vi hade inget val om man säger så. Nu blev jag sugen på att fiska Lainio också, även om jag nu gissat på fel älv...

2002-11-15 11:47   europea12
Betyg: 4
Själv tror jag att tältplatsen ligger nedanför sammanflödet av Korvejokk, Päkkejokk....eller?
Kanonfiske är det i alla fall...men mygg i miljoner!

Vattensportare använder ofta torrdräkter. Dräkterna behöver ses över ibland. Sömmar kan läcka, dräkten kan ha skador och latextätningarna behöver ...
Sjunde deltagaren till Äventyrliga dagen blev Nathalie, 18 år från Timrå som kämpat mot utbrändhet och depression. 1 kommentar

Efter äventyret

Hur är det att komma tillbaka efter att ha varit ute i vildmarken i 50 dagar. Det har nu gått fem månader sedan han kom tillbaka till civilisationen ... 3 kommentarer
Den första att få vara med om Äventyrliga dagen var Alexander, som gjorde en tidig vårvandring med isfiske. Här är berättelsen från det äventyret. 2 kommentarer
Södra Spanien omvandlar det deprimerande vädret hemma från vardag till en avlägsen störning i dina annars harmoniska semestertankar, och erbjuder ...