Baltic Odyssey

Karin Mentzing har lyssnat på Bengt Hanssons berättelse om sin sexmånaders baltiska kajaktur.

Av: Karin Mentzing

Om Bengt Hanssons sex månaders kajakfärd runt Östersjön

Nyss hemkommen från svenska Hufvudstadens sus & brus, men trots allt uppfylld av den glädje som en fin reseskildring orsakar. Ja, att sitta och titta på diabilder och höra berättelsen om en färd, är något jag alltid tyckt mycket om. Inte kanske dessa superproffsiga, själlösa, tillrättalagda varianterna, men dom är sällsynta inom friluftskollektivet.

I det här speciella fallet handlade det om Bengt Hansson och hans färd runt Östersjön; "Baltic Odyssey", och det var på intet vis tillrättalagt eller själlöst! Jag har i själva verket aldrig förut sett Bengan så glad och avslappnad i offentliga sammanhang och det gav mig anledning att fundera över vad dendär resan egentligen gjorde med honom…..

Bengt visade en väl avvägd blandning av bilder med mycket olika karaktär och ofta ackompanjerades bilden av någon mer eller mindre festlig anekdot.

Visningen försiggick på hemmaklubben Brunnsvikens KK och klubbkamraterna hade efteråt en liten överraskning åt Bengt: Vid hemkomsten blev han intervjuad av Radio Stockholm och Bengt berättade att han inte minns ett dugg av vad han sa på den intervjun. Men någon i klubben hade bandat denna intervju, så bandet i fråga spelades upp och Bengt log.

Det som slog mig med stor häpnad, var reportens oerhört korkade fråga som han ställde om och om igen; "Vart går din nästa expedition?" En man står på en brygga efter att just ha anlänt från en sex månader lång färd och det första man frågar efter är vart han ska färdas härnäst…..

Jag vet att efter sex månaders bortvaro, har man fabulöst mycket upplevelser och minnen att sortera och smälta. I Bengts fall handlar det också om att hinna ikapp med familj och vänner, sådant tar också upp mycket av ens sinnen. Bengt hade ju också mycket att berätta från den färd han just genomfört. Och reportern frågar vart han ska härnäst….. Det är kanske alldeles i sin ordning och helt i fas med "tiderna", men det gjorde mig nedstämd och jag tappade ytterligare en liten smula hopp om mänskligheten.

Bengts berättelse däremot, och det gensvar den gav bland åhörarna, är den sortens upplevelser som inger mig gott hopp om åtminstone den kajakpaddlande delen av mänskligheten! Vill du också se och höra berättelsen om en kajakfärd runt Östersjön, så föreslår jag att du lyssnar med klubbkompisarna och kanske även med grannklubbarna om att köpa in en sådan visning!

Kontakta Bengt på bengan.hansson@home.se

Karin Mentzing

Kolla också Bengt Hanssons sajt Baltic Odyssey

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Äntligen fick Majjen ta med Livskamraten på denna sagolika vandring mellan Silbbatjåhkkå och Råvejávrre i öster och Sulitelma och Sårjåsjaure i ... 16 kommentarer
Reseberättelse och guid till Sveriges södraste skidparadis Gyllbergen. 4 kommentarer
Denna text beskriver färdväg och sevärdheter längs Bergslagsleden mellan Mogetorp och Blankhult. Den erbjuder också alternativa vägar och ... 5 kommentarer
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer