Ale Invite - en publiksuccé med världseliten i Big Air

I lördags avgjordes Ale Invite, då världseliten i Big Air och World Snowboard Tour besökte Alebacken, strax norr om Göteborg.

I lördags 13 februari avgjordes Ale Invite, då världseliten i Big Air och World Snowboard Tour besökte Alebacken, strax norr om Göteborg.

Dagen innehöll inte bara en spektakulär tävling utan även liveshower av Den svenska björnstammen, Tracy Irve och Zeila. Ett lämmeltåg av besökare strömmade under hela dagen in till Alebacken och arrangörerna uppskattade besökssiffran till 14 000. De senaste dagarnas snöfall och minusgrader bidrog till en fantastisk vinterkänsla.

Vinnaren i tävlingen blev Niklas Mattsson och han var nöjd med dagens tävling:

- Jag har knappt tränat på de trick som jag gjorde så det var bara att köra. Jag måste också passa på att tacka Tor och Kevin, det här eventet är otroligt viktigt för svensk snowboard, säger Niklas Mattsson.

Vinnaren i herrklassen Niklas Mattsson. Foto: Daniel Bernstål

Andraplatsen kneps av svenske Måns Hedberg och tredjeplatsen av Redmond Gerard från USA.

Segraren i damklassen blev Klaudia Medlova från Slovakien. Andraplatsen kneps av Amie Fuller från Storbritannien och tredjeplatsen av Anna Gyarmati från Ungern.

- Jag är superglad att jag är den första damvinnaren på Ale Invite. Jag hoppas jag kan komma tillbaka nästa år och tävla igen, säger Klaudia Medlova.

Segraren i damklassen Klaudia Medlova. Foto: Daniel Bernstål

Tävlingen är ett stopp på World Snowboard Tour och bakom satsningen står Ale kommun, lokalt näringsliv och flertalet samarbetspartners. Över 40 journalister från en internationell presskår rapporterade om tävlingen och den livestreamades även inför en intresserad publik över hela världen och sändes live på SVT.

Kevin Bäckström och Tor Lundström som står bakom initiativet och som även tävlade kan nu pusta ut:
- Det känns som en saga. Alla som jag har pratat med har varit så jäkla nöjda och superkul att vi dessutom fick både snö och sol, säger Tor Lundström.

2016-02-15 19:18   lorentzdotter
Superhäftiga bilder....undrar hur det känns sitta där i luften ..
att kunna vara så balanserade ...
enbart gratulera er alla.
klart extra grattis till Niklas.
Gun-Inger

Den 9 september är det Vandringens dag och det finns flera guidade vandringar att anmäla sig till. 1 kommentar
Sörmlandsledens jubileum firas med folkfest och aktiviteter året ut.
Outdoor Festival Sthlm arrangeras i slutet på maj och erbjuder flera prova på aktiviteter, föreläsningar och skönt utehäng.
Den 22 maj uppmärksammas Biologiska mångfaldens dag över hela Sverige.