om min syn på friluftsliv o utrustning

lite anolunda personlighet.
gillar skogen och minna väner.
jag vill hålla på med frilufsliv som en helhets bild av det mordäna samhälle som vi lever och dör i utan att tänka på äftervärden..

Användarnamn: såg

Intressen: Friluftsmat, Hundspann, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Bär & svamp, Paddling, Foto, sjukvård och överlevnad. ha gått 1 årig allmän kurs på ålsta folkhögskola med inrikning mot natur&överlevnad, jag ha också gått vägledare i nartulig frilufstliv på sjövik folkhögskola. men narturen är mitt hem där kan man njuta.

Det är kalt ute

Ja i går var det kalt -35 gr ute idag blir det nog nästan -40 gr ute, inget skidföre precis utan det får bli julstök inomhus. ska nog gå o göra upp eld snart. det är tur att det kom mera snö innan det vart så kalt så inte vattenledningen fryser sönder.  för mig så vet jag att allt krånglar när det blir kalt o kylan gör att allt blir styvt och går lätt sönder.

men för turister som vill uppleva den här kylan så är dom välkommen.

nu kanske det låter som gnäll på kylan, men bor man här uppe i norr o trivs med alla årstider så lär man sig annpassa för klimatet. och kläder. Här går det nog inte att andvända plagg av plast utan mera mot bomull och ylle. som när tempen var vid -35 fick man gå till skolan o i djupsnö.

ja julen blir kalt här uppe.

så håll er varm innanpå och utanpå er.

eller som evenkerna bruka säga tänk på nått varmt så blir du varm.

ha det varmt o gott nu alla friluffare där ute.

2012-12-23 08:58   brigas
God Jul.det är väl tur att vi rapporterar om kylan när inte riksmedia ser det som nån braskande förstasidesrubrik att just vi har -35.Och livet går sin gilla gång ändå.
Det är i alla fall otroligt vackert. Var ute på skogsskidor igår och tänkte då på vilken otrolig förmåga att överleva skogens djur har.Jag går ju in efter min skidtur,de lever 24 timmar om dygnet i kölden,finner mat,vätska,kan sova.Och tillräckligt många överlever till nästa vår och skaffar ungar.

2012-12-23 11:33   äventyrssugen
Hoppas det drar ner några minusgrader åt vårat håll, för här blir det visst på gränsen efter jul, på gränsen till tö:-(
Ha en God Jul

2012-12-23 20:29   fowwe
Trettiofem grader! Och nästan fyrtio! Jag önskar mig det EN enda natt, för jag skulle vilja testa att sova i tält och i mina sovsäckar för att se hur det går. Men det kanske du avråder ifrån ;-)? God Jul!

Dagens utedag på sjön

I dag gjorde jag mig en trevlig tur genom att ro runt hela sjön i båt. Efter en bra och närande morgon mat gick jag ner till sjön och packade i båten det som jag skulle ha med mig för denna trevliga tur och sen satte jag i båten i sjön och började ro från båthuset och mot väster så jag kom på andra sidan stranden och kunde fortsätt tills jag kom till östra sjön och började gå runt där sedan for jag till kärleks holmen och gjorde mat och tog ett fika för att sedan fortsätta längs stranden hem och kom i land vid halv två på eftermiddagen efter har rott sedan kl sju.

Det blev åtta km i armarna

Författarskap och tillverkning av mjärde

Nu när kylan slår in och det kommer dagar som man vill vara inne så kommer ja börja skriva en bok om Friluftsliv på mitt sett som jag har börjat med denna månad om kommer bli klar till nästa jul.

Sedan kan det vara bra och göra egna mjärdar till fisket i sommar.

Första snön och strömavbrott

När den fösta snö som kom i år så var det mest blöt snö och det gjorde att träd fick mycket snö så dom blev krokiga  Några hade höll på att brytas mitt i tur så jag fick såga av dom

Innan jag såg dessa skador i skogen så vart det strömavbrott i 24 tim och som tur har man ju en öppen spis som kunde hålla en varm och ha det mysig, sen innan man gick och sov kom sovsäcken fram och man kunde sova gott.