Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

När man som minst anar det...

Efter att ha tillbringat dagen på huvudkontoret i Stockholm och blivit "utbildad", skulle jag spendera några timmar på Arlanda med en  sprillans ny kollega som skulle flyga hem till en annan del av landet. Vad gör man? Vi hamnade i ett café med varsin latte och konverserade. Två damer i kontorsuniformer.

Och så spratt det till i mig när hon berättade om en utflykt hon varit på med några tjejkompisar och cyklat mountainbike och sovit i vindskydd, följt av en djup suck. Tjejerna hade ju varit flickvänner till hennes exs kompisar, så de umgicks inte längre, och "...och nu vet jag inte var jag ska hitta någon som skulle vara intresserad av att sova i vindskydd..."

Fynd!

Var förbi på Erikshjälpen i eftermiddags och gjorde en hel del fynd. Bland annat fick jag tag på en ylletröja för 14,50, två midjeväskor för 10 kr styck,  varav den ena ska slaktas på spännen, knappresår för 3 kr, samt framför allt en ramryggsäck som vägde lite och ingenting, för det facila priset 20 kr! De hade flera stycken till samma pris, så jag valde den som dels kändes lättast, dels hade en i mitt tycke bra ram, som var tämligen H-formad med höga "horn" utan tvärslå precis bakom huvudet. Jag brukar ju kunna känna mig lite instängd i ryggsäckar som inte tillåter att jag lutar huvudet bakåt för att titta upp, utan istället tvingar mig att böja knäna och luta hela kroppen bakåt...

Sen får vi se om jag behåller säcken som den är, eller om jag strippar den, behåller ramen och börjar om från början. Den har en hiskelig televerksorange färg, som jag inte är säker på om jag kommer att stå ut med.

En lättare packande lättare packare

Go GI!

Sedan förra året har jag mer och mer dragits åt att lätta på packvikten. Jag kapar till exempel drygt halva tältviken genom att sy eget. Men den allra största kapningen har jag faktiskt lyckats åstadkomma på mig själv! Har ätit bättre och blivit fyra kilo lättare den senaste månaden! Och det känns bra! För hur var det - varje kilo runt midjan motsvarar 178 gram känga på foten, eller nåt sånt.