Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

Stormen före lugnet

Huset ser ut som ett bombnedslag. Utöver att maken rivit hål på taket för att laga en vattenskada, och sedan lagt tillbaka det mesta, ligger sommarens tänkta semesterpackning spridd på två plan. Och symaskinen står framme. Jag kom ju på i sista sekunden att den regnkjol jag sydde ifjol var lite för kort, så jag behövde sy på några deci till. Ett tag övervägde jag att göra en volang, bara för att jävlas med elementen, men tyvärr räckte inte silnylonbiten till det.

Årets tur går till Hemavan och en tur till Norra Sytertoppen om allt går vägen. Och i år tänker jag lämna kängorna och regnbyxorna hemma och gå i stövlar och regnkjol istället. Gud så bekvämt att slippa dra på regnbrallor när det börjar regna! (Fast enligt långtidsprognosen verkar det bli 0 mm nederbörd, så jag kanske inte hinner testa.)

Tur att man har en svärmor

Sommarens första semestervecka har gått, och jag och barnen har varit i världens bästa turiststad, nämligen Östersund. Efter sedvanligt midsommarfirande med blomsterplockning och kransbindning - och i år även spontan (!) dans kring stången - lämnade maken oss för att återvända till jobbet, medan jag och flickorna skulle roa oss och ha sommarlov.

Första dagens utflykt gick till Hoverbergsgrottan utanför Svenstavik. Det är Sveriges längsta klyftgrotta, och den intresserade kan läsa mer här. I sedvanlig ordning var jag enligt vissa världens sämsta mamma som inte brydde mig ett dugg om att det var roligare att sitta hemma och spela dataspel. Så när vi kom fram till ett blåsigt Hoverberg var Ylva på detta humör:

Livstecken

Nu var det länge sedan man skrev något. Och det märks på aktiviteten på Utsidan att folk faktiskt är ute och gör saker istället för att hänga vid datorn, vilket ju på sätt och vis är kul, utom när man själv vill läsa något nytt.

Hur är då läget i Sundsvall? En kort sammanfattning innan jag knyter mig.