Om att bygga tält, och diverse funderingar kring att vara en halvlat medelsvenssonfrilufsare med längtan efter friheten, lugnet och njutningen, snarare än strapatserna.

Har börjat bli vuxen och lärt mig att uppskatta naturen och dess oerhörda rikedomar mer och mer. Jobb, barn och andra intressen inkräktar dock ganska mycket på den lilla tid man har, så jag kommer inte ut så ofta som jag skulle vilja. Har blivit mycket inspirerad av "Fjäderlätt vandring" av Jörgen Johansson.
Drömmer just nu om att vandra genom Liechtenstein, i Slovenien och i Norge.
Jag har också fastnat i Gör-det-själv-träsket. Det är ju roligt både att skapa, och om detgår, spara pengar på att göra själv istället för att köpa dyra märkesprylar. Har under vintern 2007-08 lyckats sy mitt eget lilla tvåmanstält, och är mäkta stolt. Under kommande vinter kanske det blir en lättviktsryggsäck. Vi får se.

Användarnamn: Öhrnell

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Foto, Utförsåkning, Resor, Styrdans, släktforskning, gör-det-själv

När juldagsnatten glimmar

Klockan var kvart i julafton. Jag hade sagt godnatt till föräldrarna och barnen uppe i storstugan, och var efter en avstickare in på damernas ute i skogen nu på  väg ner till lilla friggeboden nere vid vägen för att lägga mig att sova. Och världen var med ens så overklig. Midvintermörkret lyste med sin frånvaro. Fullmånen lyste så starkt att jag som stadsmänniska hade svårt att förstå det. Färgerna på mina kläder var tydligare och klarare än i den skumma belysningen på dans. Skuggorna var knivskarpa som på dagen. Utsikten över sjön var bättre än när det småsnöar på dagen.

I ett fåfängt försök att fånga detta magiska hämtade jag kameran, och tog denna bild utan blixt, mitt i natten. Visst är den bara ett mörkt blurr så här i efterhand, men den kommer ändå att hjälpa mig att minnas den där känslan. Och återigen blir jag lite ledsen över alla sådana nätter som totalt går mig förbi hemma i stan, flera gånger om året. Vi är så många som gått miste om så mycket. Som har slutat tro på månljuset.