Tycker om fjällvandring och toppturer. Har små barn, vilket gör turer svårare att få till. Försöker kombinera så gott det går.

Användarnamn: eribur

Intressen: Vandring, Har en kristen tro som betyder mycket.

2019:
Oktober

2018:
Mars, Juni

2016:
April, Augusti

Topptur på Senja

2016-04-06Grytetippen 885möh (t.v.) och Keipen 978möh(t.h.)

Solen hade flödat flera dagar i rad i nordnorge. Sista dagen av detta sagolika väder hann jag vara på plats och tog tillfället i akt för att gå på en topptur på norra delen av Senja. Senja är Norges näst största ö och ligger några mil söder om Tromsö om man tar sjövägen. Ön bjuder på stor variation och många dramatiska vyer.

Parkering vid Mefjordvatnan

Två män stod redan vid en norskregistrerad bil och ordnade till utrustningen. Jag försökte med lite nordnorska, men fick inte så mycket till svar. Det visade sig strax att de var från Östersund, vilket troligen gjorde att jag inte fick någon direkt respons på mina inledande fraser. De skulle också upp på Keipen, men gick med randonnéskidor. Själv hade jag lånat turskidor.

La på stighudarna snabbt och började beta av stigningen som började direkt från dikeskanten.

Kort vattenpaus med vy mot Breitinden 1001möh

Solen låg på rejält i ryggen. T-shirt under öppen jacka. Närmast vindstilla på väg upp mot kalfjället.

Liten spontan lavin

Följde en rygg upp genom björkskogen. I en dalsänka hade snö släppt på några berghällar och påminde om att välja säkra färdvägar.

Halvvägs upp

Fann tidigare spår från skidor som delvis blåst igen. Vinden kom och gick, bitvis lä och ibland frisk fläkt från öst.

Stavarna gav riktvärde om ca 25grader

På de brantaste partierna gjorde jag några stickprov med stavarna för att uppskatta lutningen. Lavinprognosen låg på en 1:a denna dag, i likhet med föregående dagar. Att det även stack upp stenblock här och där i branten ovanför ökade känslan av säkerhet. Underlaget spelar roll, vilket berghällarna längre ner i dalen visat med tydlighet.

Dramatisk utsikt mot Øyfjord och Husøya från sadeln

Barblåst avslutande stigning

Tjurade på med mina smala stighudar alltför länge. Lämnade skidorna ca 50m under toppen.

Från toppen mot väst.

Mot sydväst. Breitind i förgrunden och Stormoa bakom t.h. Högst och näst högst på Senja.

Från toppen fick jag syn på de trevliga herrarna från Östersund. De gick en östlig rutt upp mot toppen.

Påminnelse om att inte gå nära kanter utan vetskap var snön hänger fritt

På väg upp för Grytetippen inspekterade en havsörn mig.

Från Grytetippen rakt ner i Ørnfjord.

Fjordgård i mitten med Segla bakom. Segla är nordnorges svar på Preikestolen med sina dryga 600m rakt ner i Mefjorden.

Fungerar inte skidorna, får man ta baken.

Efter svår utförskörning var det skönt att kryssa genom den upptinade snön i flackare björkskog. Bilarna hade blivit fler under dagen. Hälften svenskar, ett par österrikare och givetvis några norrmän.

2016-04-17 20:20   scandiaca
Vackra vyer och ett intressant område som jag själv aldrig varit till. Och trevligt med en ny blogg att följa! Ser fram emot fler inlägg.

Svar 2016-04-18 09:43   eribur
Tack för visat intresse! Tänkte att blogg passar bättre för enklare eller kortare inslag. Tiden får utvisa hur aktiv denna blogg blir. Kanske det blir nåt från södra västerbotten när barmarken nu kommer fram..

2016-04-23 14:53   Håkan Friberg
Svindelkänsla inför några av dina bilder. Intressant!

Svar 2016-04-26 09:43   eribur
Roligt att du uppskattat inslaget! Tack.

Kebnekaisetriangeln

Denna sommar blev det en kort fjälltur på väg upp till Nordnorge. Vädret förbättrades ju längre norrut jag körde och Tarfala blev det jag, efter många funderingar, till sist tog sikte mot.

Jag lufsade ju över den mäktiga och ödsliga platån Tjeuralako år 2015, men var febrig och sliten vid det tillfället. Att gå upp i passet för att beskåda hela Kebnekaises massiv blev den gången inte mer än att jag kastade en trött blick mot blockhavet som reste sig i väst.

Nord-Norges preikestol

De yttre delarna av ön Senja, bjuder på många vackra och storslagna vyer. Särskilt de norra delarna med de högsta topparna är särskilt dramatisk.

Fjordgård - startpunkt för turen

Tre dagar, tre vänner och tre berg

Här följer en återblick från en kort tur till Kebnekaise med några vänner Augusti 2014.