Bloggar > Liv i naturen

Liv i naturen

Här berättar jag och skriver ner resor och naturupplevelser jag har haft, som ett minne för mig själv och inspiration för andra. Jag älskar att vara ute i naturen och vandra, klättra, kajaka och åka långfärdsskridskor på vintern. Jag bor i Norrköping, nära till skärgården, vandringsleder, fina små sjöar och naturreservat. Ofta behöver man inte åka långt för att få en riktig fin upplevelse, även om jag har kommande planer på längre resor, tex att besöka den svenska fjällen.

Etapp 33 på Sörmlandsleden

Maj är verkligen en idealisk vandringsmånad, den riktiga sommarvärmen  har inte kommit igång och det är väldigt fint och nyutslaget i skogen. Jag har gjort några fina vandringar den här månaden, har inte hunnit att skriva om alla, men jag hoppas det blir fler, många fler. Att prova något nytt, att gå en ny vandringsled är alltid spännande.

Idag provade jag en ny led, etapp 33 på Sörmlandsleden. Den går från Brytsebo till Lövsjöns sydspets men eftersom det inte är en rundslinga och jag ville komma tillbaka till bilen så började jag gå från parkeringen i Skvätta på etapp 33, vek sedan av mot Djurparken på Östgötaleden och vände sedan tillbaka, sammanlagt ca 8 km. Det var väldigt kuperat speciellt den första biten på Sörmlandsleden men väldigt vackert. Vid Skvätta masugn finns en fin utsiktsplats och längre bort, en högre punkt som också var väldigt fin. Där smakade de bra med pastalunch. Någon dag ska jag gå hela etapp 33. Etappen gav mersmak.

Den första utsiktplatsen, Skvätta masugn.

Den andra utsiktsplatsen räknat från Skvätta. Hur vacker är inte den?

Dramatiska klippor vid vattnet på etapp 33. Gav mersmak, jag återkommer!

Postat 2019-05-08 19:45 | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Sup-paddling i Ågelsjön

Skärgården i all ära men idag ville jag prova på någon av småsjöarna i mitt närområde. Det är ju det som är så fint med att bo där jag gör, valmöjligheten, hav eller sjö. Jag kollade upp väderprognosen, det skulle bli soligt men det som var ännu viktigare var ju såklart vinden. Det skulle blåsa 3-8 m/s och jag åkte iväg till närmsta sjö, helt beredd på att det inte skulle bli någon paddling överhuvudet taget. Det är ju början av säsongen, man är kanske lite otränad, det är väldigt, väldigt kallt i vattnet och 8m/s-vågor lät inte så värst lockande...

Hur som helst, när jag väl kommer fram till sjön var det helt vindstilla, inte en liten vindpust, det vill säga drömförutsättningar för suppande. Jo, det är ju en sån här sjö man drömmer om och längtar efter den långa och mörka vintern. Bättre  kan det inte bli.

Jag hade en fantastisk stund där ute på vattnet. När benen var trötta var det bara att åka hem, närheten till stan är ju bara så bra. Ska man åka långt, då är det kajak som gäller. Ska man njuta och ta det lugnt, då är det sup-paddling som gäller.

Där ligger sjön så stilla, så stilla. Inte alls vad jag väntat mig, den överraskade mig verkligen med de perfekta förutsättningarna.

Sup-paddling när den är som bäst! Det går inte att förklara hur det  känns att stå och paddla, man kommer väldigt högt upp och ser allting på botten. När man glider fram sådär fjäderlätt på vattnet, en dag som den här, ja det är svårt att förklara känslan..Då slår småsjön skärgården.

Postat 2019-04-22 20:16 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Paddelsäsongen är här-inställd påsktallrik och paddelpremiär!

Vilken underbar dag jag haft idag! Vilken värme, vilken blå himmel och vilka klippor!

Längtan efter att sätta en paddel i vatten har varit stark den sista tiden. Åh, vad jag längtat efter det där allra första paddeltaget! Planen för den här påskaftonen var att premiärpaddla med familjen och sedan duka upp med en liten påskbuffé på en klippa någonstans i skärgården. Men lättare tänkt än gjort; eftersom jag inte har en egen kajak så ringde jag runt till olika kajakuthyrningar. Men alla hade stängt och ingen kajak kunde jag hyra.  När jag tänkte efter var inte barnet så värst sugen på att paddla kajak ändå. Han stannar gärna på stranden och plockar stenar istället.

Då la jag kajak-planerna på hyllan och tänkte på min sup-bräda, det kanske skulle vara nåt? Tur att man är flerdimisionell när det gäller paddling, att suppa går ju lika bra! Skärgården ville jag dock inte släppa; jag har aldrig suppat i skärgårdsmiljö så det vore ju roligt att prova! Till slut slängde jag bara ner sup-brädan, köpte en sallad på vägen och åkte. Ibland är de snabbaste besluten se bästa. Jag åkte till Gryts skärgård och hittade en väldigt fin klippa att paddla från. Jag paddlade sedan runt lite och bara njöt av omgivningen.

Ögonblicket när jag gick ner på den där vita klippan och satte brädan i vattnet, var så magiskt. Nu skulle det ske, det stora ögonblicket, det första paddeltaget. Det var exakt lika underbart som jag drömt om. För jag har drömt om det här länge. Hela långa året, faktiskt. Korta mörka vinterdagar, kalla nätter.

Jag älskar horisonten, färgerna, tystnaden på havet. Vilken härlig premiärpaddling det blev!

Postat 2019-04-20 20:19 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Utelördag med pannkakor och glittrande vatten

Idag, lördag, blev det en utedag. Jag bestämde mig  för att åka till Övre Glottern, ett naturreservat som jag inte brukar besöka så ofta men när jag väl gör det så undrar jag varför jag inte åker oftare! För varje gång slås man ju av den vackra omgivningen! Det blev några kilometer längs vattnet och så hade jag med ved så jag kunde göra pannkakor. Banan och vaniljpannkakor, det smakade verkligen gott!

Vilken dag det blev, solen lyste och vattnet glittrade i sjön. Tanken med den här turen var att njuta mer än att vandra, inte vandra mil efter mil, därför blev det en sakta liten tur och  många pauser längs vattnet. På vissa ställen låg det is kvar på sjön, på vissa ställen var det öppet. Men luften andades vår och det är ju verkligen en härlig känsla!

Vad ska man ha på sig då, när man vandrar en sån här vårdag, ca 11 grader och sol? Vandringskängor, sport-tights, linne, långärmad stretchtröja, skaljacka, buff som kan användas som både halsduk och mössa och en bekväm ryggsäck, det var vad jag hade på mig och det fungerade perfekt! Vantarna låg i ryggsäcken för även om det inte är så kallt är det skönt att värma händerna vid pauser. Jackan är en Everest och är köpt på Stadium för några år sedan och kängorna och ryggsäcken är köpt på en friluftsbutik på nätet, minns ingen vilken då det var några år sedan. Det är prylar som jag har använt år efter år och än har de hållit!

Vilken vårdag, men kallt i vattnet var det. Nu är sommaren efterlängtad!

Postat 2019-03-23 16:17 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

En blåsig förmiddagsvandring i Kolmården

Molnen hängde tunga, denna morgon när vi bestämde oss för att prova rundslingan Stora Älgsjön i Kolmården(St Älgsjön runt). Sagt och gjort, vi började gå vid nio-tiden på morgonen. Vi startade vid startpunkten vid Lilla Älgsjön och valde att gå in mot skogen, mot Hjalmarösjö.

Det gick uppför, in i skogen och vi passerade flera riktigt fina platser med vyer. Kanske var det här den bästa delen av vandringen, ett väldigt vackert parti med fina utsikter. Såsmåningom kom vi till Hjalmarösjö och här kan man också starta om man vill. Det var ganska mycket grusväg efter den starten men bara att traska på. Såsmåningom kom vi till Stora Älgsjöns ände och där vände leden och gick tillbaka på andra sidan sjön. Mycket grusväg där också, innan leden vände in mot skogen precis intill sjön. Det här var också ett fint parti, då man såg vattnet hela tiden mellan träden. Jag hade hört att det skulle finnas vindskydd längs med leden, och jodå, men de låg alldeles vid slutet av leden(eller i början beroende på vilket håll man börjar)Dessutom var det väldigt skräpigt vid vindskydden, det låg tomma ketchupflaskor bredvid på marken!

Såsmåningom kommer man fram till Lilla Älgsjön och då är det inte långt kvar. 8.5 km står det att leden är men den är mig snarare 1 mil. Ungefär 2 timmar tog det att vandra den, denna blåsiga  förmiddag. Den är välmarkerad och lättvandrad, har en hel del vandring på grusväg men bjuder också på väldigt vackra spekulära vyer!