Paddling och annan skön tid utomhus.

Besök gärna min hemsida. Där du bl.a. kan läsa min blogg.

Användarnamn: karlas

Intressen: Alpinism, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Paddling, Foto, Löpning, Utförsåkning

Första isen....

Paddlade en sväng på Hemfjärden, Hjälmaren i fredags kväll. Och döm om min förvåning när jag kom in på grunt vatten och det låg en tunn is på vattenytan. Nu har det varit varmt och ganska blåsigt sen dess men det är alltid lite spännande att paddla igenom sin första is för säsongen.

Spontanpaddling....

Ännu en underbar dag i kajaken på Vättern. Spontanpaddlade lite på Vättern igår, lördag. Funderade när jag vaknade om inte kajaken behövde lite klart vatten att plaska i. Kom iväg lite oplanerat men när man väl är där så är det alltid lika grymt.

Lilla Röknen, N:a Vättern.

Gjorde en dagspaddling igår runt lilla Röknen i Vättern. Minusgrader på morgonen och i stort sett spegelblankt när vi la i kajakerna i Boviken. Paddlingen norrut därifrån är grymt fin med hällar, vikar och en liten samling öar innan man går över till lilla Röknen. Vi rundade s:a udden för att gå in i den lilla arkipelagen på östra sidan. Där finns gott om schyssta hällar/öar att övernatta på eller bara käka lite lunch.

Fortsatte runt hela ön och tuffade söderut. Man kan gå över tiil stora Röknen men den är inte lika charmig. Vätterns extremt klara vatten bjuder på hisnande upplevelser när man paddlar på lite grundare vatten och ser botten komma emot en när det grundar upp. Det finns även trevlig vandring efter kusten i detta område, Utnäsets naturreservat.

Vardagspaddling....

Den vardagliga paddlingen är underskattad.

Tänker tanken rätt ofta när man glider ut på Hemfjärden, som Hjälmarens västra del kallas och som då blir närmast Örebro. Att den här spontana kvälls- eller dagsturen i alla de former av väder faktiskt är grymt underskattad. Man kan ha målet att bara komma ut och fika eller paddla ut till Osets strand och träna styrtag tills det blir mörkt och sedan bara tuffa inåt med fladdermöss och bävrar runt kajaken.