Paddling och annan skön tid utomhus.

Besök gärna min hemsida. Där du bl.a. kan läsa min blogg.

Användarnamn: karlas

Intressen: Alpinism, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Paddling, Foto, Löpning, Utförsåkning

Första isen....

Paddlade en sväng på Hemfjärden, Hjälmaren i fredags kväll. Och döm om min förvåning när jag kom in på grunt vatten och det låg en tunn is på vattenytan. Nu har det varit varmt och ganska blåsigt sen dess men det är alltid lite spännande att paddla igenom sin första is för säsongen.
2007-10-29 00:25   lumpi
Oi vad trevligt att höra. Tack för rapporten. Snart blir det skridskoåkning ;-)) Är lite sugen på en bättre säsong än i vintras, där vi ända fick åka upp till södra Dalarnas skogssjöar för att få bra åkning.

Hälsningar,
Jörg

Vår för själen.

DESPERADO sjunger Johnny Cash i min dator. Från fantastiska Spotify såklart. Vad gjorde vi innan Spotify? Laddade ner egna cd-skivor till Itunes, köpte låtar från Itunes store eller, gud förbjude, laddade ner musik från diverse suspekta sajter. Efter att ha tittat på Jills veranda med Christian Gidlund igår vill man bara lyssna på countrytexter. Nu är inte Desperado en ”riktig” countrylåt men jag gillar Johnny Cash och hans version andas country. Apropå Jills veranda, så är det i mina ögon det bästa man kan se på tv just nu. Förutom att Jill gör det väldigt bra; tror jag att Agnes-Lo Åkerlind, som producent, har en stor del i succén. Och ja, jag har skrivit om programmet förut. Det är bra helt enkelt.

Det var allt för idag gällande tv och musik.

VARG

KNAPPT hade det nya året startat förrän jag fick uppleva något som jag sent kommer att glömma. Att dagen skulle ägnas åt promenad och utefika i fantastiska Kilsbergen bestämdes under frukosten. Lite märkligt känns det att strosa på vinterleden upp mot Tomasboda där vi normalt åker skidor så här års. Inte varje år förstås men det är ändå den bilden man har av just den delen av Kilsbergen. Vi tog en titt på Gårdsjötorp på vägen; som nu står klart för besökare. Bl.a. ska raststugan hållas öppen mellan 10-15 på helger. Så var fallet idag. Väldigt fint. IMG_1824_1933
Efter att ha passerat Rysstorget ser vi spillning på vägen som vi tror kan vara varg. Dock är vi lite osäkra men lite spännande är det och vi pratar om att visst finns det varg i området. När vi passerat stigen upp mot Lybackagruvorna ser vi plötsligt 2 vargar på vägen. Vi tittar på varandra och tror inte våra ögon men den ena vargen stirrar nästan på oss. Den andra droppar av in i skogen och strax följer den första efter. Fortfarande förvånade och utan att ha fått fram något att fota med får vi se hur ytterligare en varg kliver upp på vägen och följer efter de andra in skogen. Tre vargar inom loppet av 1 minut känns helt osannolikt. Medan vi står och viskar till varandra huruvida vi ska gå vidare på vår tänkta väg; som är åt samma håll som vargarna rör sig dyker en fjärde varg upp på vägen. Då bestämmer vi oss för att avvakta lite och ändra vår rutt.

Harge uddar naturreservat.

Länge sedan man skrev något här, blev förresten påmind om detta av Majjen i min gästbok. Trevligt att vara saknad. Har problem med en axel så min paddelsäsong slutade i februari och består av rehab just nu.

Nog om detta, var ute och knallade på Harge uddar idag och det var fantastiskt vackert. Har bara sett det från vattnet i min kajak tidigare. Slingan är bara 2,5 km men man kan snirkla omkring och få ihop lite fler km om man vill.