Just nu befinner jag mig i Borneo för tredje gången på två år. Jag har ett stort intresse för naturen och vårt sätt att ta hand om den(eller inte ta hand om den) I Borneo är problemen stora, regnskog skövlas, arter dör ut, klimatet påverkas... Jag är här för att lära mig mer om problemen och lösningarna. På min hemsida finns info om mina tidigare resor till Borneo. Första resan: Deltagare i Trans Borneo Challenge Andra resan: Filmning och dokumentering av regnskog www.kattissandberg.com

Allt börjar med en dröm. Du bestämmer själv om du ska leva drömmen eller fortsätta drömma...

Är en rastlös tjej som älskar upplevelser, vara ute i naturen, resa, fota, utvecklas, laga mat, äta mat och träna.
Jag vill ha ett syfte med det jag gör, vill känna att jag hjälper andra och framför allt hjälper jorden... för i slutändan..
"There is nothing on a dead planet"

Just nu befinner jag mig i Borneo.
Jag reser runt och besöker nya platser samtidigt som jag lär mig mer om skövling, tjuvjakt, logging med mer.
Jag lär känna nya personer som brinner för att rädda djur och natur. Och förhoppning kan vi lära av varandra.

Drömmen är att upptäcka världen på ett lärorikt och utvecklande sätt.
Drivkraften är att se resultat och syftet är att göra skillnad, vilket vi alla kan.

"Live your life, discover the world, make a change"

Uppvuxen i en liten by i Småland (Påskallavik).
Har restauranglivet i benmärgen då jag är uppvuxen i en krögarfamilj som startat och drivit Påskallaviks Gästgifveri.
Därav mitt stora intresse kring mat. Bott i Stockholm sedan 2006.

Just nu: Sagt upp mig från jobbet, hyr ut min lägenhet och befinner mig på resande fot.

26/9-9/10 Jobb i Portugal - Springtime Travel
9/10-12/10 Amsterdam
12/10-26/12 Borneo
26/12-4/1 Thailand
Med vänliga hälsningar,
Katarina Sandberg

Användarnamn: KattisSandberg

Intressen: Friluftsmat, Dykning, Vandring, Foto, Löpning, Resor, Regnskog, djur, träning,

Ett öppet sinne och ovärderliga möten - I Borneo

Ett öppet sinne och ovärderliga möten

22 oktober kl. 09.30 Balikpapan Borneo

Om vi svenskar beskrivs som ganska stängda (generellt) så är indonesier raka motsatsen.

Det bemötandet jag får här går inte att värdera i pengar!

Jag är så glad och tacksam för alla jag möter, de är så snälla, glada, hjälpsamma, sociala och öppna.
Och jag försöker vara likadan tillbaka.

Jag försöker ha ett öppet sinne för de personer jag möter och alla situationer jag hamnar i.
Säga ja till inbjudningar, prova maträtter jag aldrig provat, fråga så mycket jag kan när jag inte förstår.
Jag vill utvecklas och utveckla.
För de är nyfikna tillbaka och vill veta mer om vår kultur i norden.

Du skapar själv dina möjligheter, Du har alltid ett val i varje situation.

Att säga ja eller nej, att tänka positivt eller negativt.

Situationen är densamma men resultaten av dina val kommer skilja sig(mycket eller lite).
Och varje resultat öppnar eller stänger nya dörrar.

Bara Du bestämmer och vet vilken väg du vill gå.

Om du skulle välja ”fel” väg så är det inte ett misslyckande, endast en lärdom vilket gör att du utvecklas ännu mer.
Våga prova det du är rädd för. Du blir starkare, modigare, ödmjukare och mer öppensinnad.

Att vara sårbar och tycka att vissa situationer är jobbiga och skrämmande är naturligt men också utvecklande. Det som är jobbigast för mig på denna resa är att jag saknar en viss person så extremt mycket, och han är på andra sidan jorden. Det är jobbigt.

Men varje gång jag vill lägga mig i fosterställning och gråta och hoppas att jag är hemma när jag öppnar ögonen så tänker jag att jag har två val. Tänka positivt eller negativt. Jag väljer det första …(för det mesta)

Sen när vi ses den 4 januari kommer jag vara glad att jag haft en lärorik och rolig resa och vara lyckligast i världen för att jag är hemma.

Genom att säga ja till att följa med till Samarinda så har jag fått ett ovärderligt nätverk av blivande guider, ordföranden i olika organisationer, hotellägare mm. Och framför allt massa nya vänner och upplevelser.

Vill ni läsa mina tidigare inlägg från resan så hittar ni dem här: KattisSandberg

Borneos diamanter

4 november klockan 22.30
On the road again!
Södra Kalimantan

Befinner mig i södra Borneo i en stad som heter Banjarmarsin.

En natt i djungeln

28 oktober 08.18

Nu har jag packat väskan inför vår djungeltur. Det är ju endast en natt i djungeln så det räcker med en liten väska. Extra kläder att ta på när vi kommit fram till vårt läger, då de kläder man har på sig kommer vara dyngsura av svett... Tunn sidensovsäck, uppblåsbar kudde, snabbtorkande handduk, myggmedel, plåster, kamera, tjock tröja, nötbars, yogamatta, flipflops, tandborste mm.… hmm ja ungefär så. Vi kommer vara 5 personer. Jag, Rusdy, Anto, Pelis och Bang.