Just nu befinner jag mig i Borneo för tredje gången på två år. Jag har ett stort intresse för naturen och vårt sätt att ta hand om den(eller inte ta hand om den) I Borneo är problemen stora, regnskog skövlas, arter dör ut, klimatet påverkas... Jag är här för att lära mig mer om problemen och lösningarna. På min hemsida finns info om mina tidigare resor till Borneo. Första resan: Deltagare i Trans Borneo Challenge Andra resan: Filmning och dokumentering av regnskog www.kattissandberg.com

Allt börjar med en dröm. Du bestämmer själv om du ska leva drömmen eller fortsätta drömma...

Är en rastlös tjej som älskar upplevelser, vara ute i naturen, resa, fota, utvecklas, laga mat, äta mat och träna.
Jag vill ha ett syfte med det jag gör, vill känna att jag hjälper andra och framför allt hjälper jorden... för i slutändan..
"There is nothing on a dead planet"

Just nu befinner jag mig i Borneo.
Jag reser runt och besöker nya platser samtidigt som jag lär mig mer om skövling, tjuvjakt, logging med mer.
Jag lär känna nya personer som brinner för att rädda djur och natur. Och förhoppning kan vi lära av varandra.

Drömmen är att upptäcka världen på ett lärorikt och utvecklande sätt.
Drivkraften är att se resultat och syftet är att göra skillnad, vilket vi alla kan.

"Live your life, discover the world, make a change"

Uppvuxen i en liten by i Småland (Påskallavik).
Har restauranglivet i benmärgen då jag är uppvuxen i en krögarfamilj som startat och drivit Påskallaviks Gästgifveri.
Därav mitt stora intresse kring mat. Bott i Stockholm sedan 2006.

Just nu: Sagt upp mig från jobbet, hyr ut min lägenhet och befinner mig på resande fot.

26/9-9/10 Jobb i Portugal - Springtime Travel
9/10-12/10 Amsterdam
12/10-26/12 Borneo
26/12-4/1 Thailand
Med vänliga hälsningar,
Katarina Sandberg

Användarnamn: KattisSandberg

Intressen: Friluftsmat, Dykning, Vandring, Foto, Löpning, Resor, Regnskog, djur, träning,

En natt i djungeln

28 oktober 08.18

Nu har jag packat väskan inför vår djungeltur. Det är ju endast en natt i djungeln så det räcker med en liten väska. Extra kläder att ta på när vi kommit fram till vårt läger, då de kläder man har på sig kommer vara dyngsura av svett... Tunn sidensovsäck, uppblåsbar kudde, snabbtorkande handduk, myggmedel, plåster, kamera, tjock tröja, nötbars, yogamatta, flipflops, tandborste mm.… hmm ja ungefär så. Vi kommer vara 5 personer. Jag, Rusdy, Anto, Pelis och Bang.

Anto är ansvarig för ekoturismen i den Dayakbyn vi bor i nu.

Det ska bli kul! Jag ser framemot att komma in i djungeln, ska fota massor.

Nu kom kvinnan som har detta lilla gästhus vi bor i.. hon är jätte gullig. Igår satt vi utanför huset och jag visade henne bilder på min dator från Sverige och från dagens ceremoni, vi kan inte förstå varandra med ord men med pekningar och teckenspråk så går det bra. Nu kom hon med en korg med fotoalbum som hon ville visa mig. =)

31 oktober 10.15

Tillbaka i Balikpapan.

Vi kom tillbaka i torsdagskväll efter 10 timmars bilresa från västra Kutai.

Djungeln 28/29 oktober: Vi besökte två olika vattenfall, det första var fint men på grund av torkan (ej regnat på 6 månader) så var det väldigt lite vatten just nu. Vi stannade i alla fall där och åt vår lunch. Sen vidare till nästa vattenfall, inte så lång vandring men väldigt brant uppför och nedför så det blev riktigt svettigt i värmen! =)

Anto

Det andra vattenfallet var omringat av mycket träd och växter. Här fanns det även djupare vatten nedanför vattenfallet där man kunde bada. Jag Anto och Pelis gick en liten sväng i djungeln medan Rusdy och Bang satte upp vårt läger och vilade. (Rusdy var lite förkyld)

Vi tog oss längst floden en bit innan vi svängde upp i skogen för att sedan komma tillbaka till lägret ca 2 timmar senare. Då var vi väldigt badsugna, var extremt varmt!

Det var fantastiskt att bada där! Jag stod bakom vattenfallet och tittade upp mot vattnet som forsade ner. Magiskt!

Efter badet åt vi middag och fixade i lägret. Vårt läger bestod av en presenning på stenarna, och en presenning över oss som tak. Jag var glad att jag hade med min yogamatta som jag vek dubbelt för att få det lite mjukt, tog bort de värsta stenarna under min sovplats men sen fick det duga. Jag hittade ett litet hål som hamnade bra i höfthöjd, och en sten som stack upp bredvid som jag precis missade om jag låg lite snett. Så om jag låg på sidan blev det ganska bra.

Dagen innan hade vi besökt en liten sjö och av någon anledning så älskade myggorna bara mig, hela jag blev attackerad och vi var tvungna att gå därifrån. Rusdy och Anto fick inte ett enda myggbett. Av den anledningen så hade Anto varit snäll och tagit med ett myggnät till mig för natten! =)

Här går solen ner kl 18.00 och upp 06.00. Så när man är i djungeln blir natten ganska lång. Efter det mörknat så kan man inte göra så mycket mer än att sitta vid elden och lyssna på alla ljud från djungeln.

Om man inte är som Dayakerna och jagar på natten.. Pelis, Bang och Anto hade med sig en ”fiskepistol” (en pistol med ett litet spjut på som var fäst i ett snöre.. kan inte förklara det bättre…) Så de simmade omkring i mörkret och sköt fiskar, de lyser med en ficklampa under vattnet så fiskarna kommer mot ljuset.. Jag satt i mörkret och tittade på.

Senare satt jag med dem vid elden medan de tillagade sin fångst. Anto pratar lite engelska och Pelis och Bang bara några ord. Annars pratar de Dayakspråk och indonesiska, nästan alla Dayakbyar har sitt eget språk. Rusdy låg och sov så jag satt där och lyssnade på medan de pratade. Då och då försökte vi prata lite engelska.

Anto berättade att Bang trodde på magi och gamla traditioner. Bang var ca 22 år och ganska tystlåten, han satt mest och lyssnade och log. Verkar vara en bra kille. Han satt hela tiden och lyste med sin ficklampa in i djungeln för att hålla koll. Jag frågade Anto vad han tittade efter. Pytonormar, björnar, leoparder, andra Dayaker… Anto berättade även att Dayaker inte sov när de var i djungeln. De ville hela tiden ha koll.

Pelis satt några meter bort och stekte fisken. Pelis var mer pratglad och verkade vara en kille som skämtar och skrattar mycket. Anto är en lugn och snäll man som gärna visar och försöker förklara saker så gott det går på engelska. Jag gillade verkligen allihop! Det var mysigt att sitta där med dem i djungeln.

Vid 22-tiden gick jag och la mig och lyssnade på djungeln och vattenfallet. Somnade nästan direkt.... =)

2015-11-02 20:39   äventyrssugen
Det låter både stillsamt och äventyrligt på samma gång. Reser du "bara" för att upptäcka och uppleva eller har du ambition att göra något mer av det?

Borneos diamanter

4 november klockan 22.30
On the road again!
Södra Kalimantan

Befinner mig i södra Borneo i en stad som heter Banjarmarsin.

Begravningsceremoni i en Dayakby

27/10 kl. 21.32

Vilken dag….

Naturen har inga landgränser!

Allt som händer (bra som dåligt) påverkar hela vår jord och alla som lever här.