En redogörelse för min cykeltur från Islands nordligaste punkt till dess sydligaste under sommaren 2023. Men hopp om att inspirera. Instagram: @iceland_traverse

Användarnamn: Landsvägsriddaren

Intressen: Klättring, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Mountainbike, Multisport, Paddling, Löpning, Segling, Utförsåkning, Resor

2024:
Mars

Resan till turens början

Den 22 juni till 1 juli 2023 cyklade jag tvärs över Island. Från dess nordligaste punkt till dess sydligaste. En otroligt krävande, dramatisk och helt fantastisk tur på 800 km och 10 dagar. Här delar jag med mig av vägen fram till cyklingens start.

Den 20 juni på eftermiddagen flög jag från Kastrup i Köpenhamn till Keflavik airport utanför Reykjavik. Cykeln förvarade jag i en mjuk cykelväska och resten av packningen i en stor bag. Väl framme tog jag och allt mitt bagage flygbussen till Reykjavik camping där jag skulle bo. Där monterade jag ihop cykeln och lämnade in de väskor jag inte ville ha under turen i campingens  bagagerum.

Ihopmontering av cykeln på Reykjaviks camping.

Dagen efter gjorde jag några sista inköp i Reykjavik. Jag köpte gas till mitt kök, fysiska kartor i skala 1:100 över det område jag skulle röra mig i och mat för resan till Husavik där jag skulle börja min cykeltur.

Sedan cyklade jag bort till busshållplatsen för att vara i god till bussen mot Akureyri. Bussarna har plats för upp till 4 cyklar och jag ville inte komma försent och riskera att det skulle vara fullt.

Bussturen tog nästan 7 timmar och jag kom fram till Akureyri mitt i natten. Jag cyklade därför en bit utanför staden och slog upp mitt tält i en skogsdunge för att få några timmars sömn innan jag skulle ta bussen till Husavik dagen därpå.

Kl. 00:02 i Akureyri, strax söder om polcirkeln i midsommartid

Jag var ganska osäker på om det skulle gå att få med sig cykeln på den något mindre buss som skulle gå till Husavik. När bussen anlände stoppade chauffören dock glatt in min cykel i bussens bagageutrymme och vi kunde åka vidare hela vägen till Husavik.

Bussen till Husavik med plats för 2 cyklar.

Kika gärna in på mitt instgramkonto från resan!

@iceland_traverse

Dag 3-4: Toppar och dalar

Den 22 juni till 1 juli 2023 cyklade jag tvärs över Island. Från dess nordligaste punkt till dess sydligaste. En otroligt krävande, dramatisk och helt fantastisk tur på 800 km och 10 dagar. Här kan ni läsa om dag 3 och 4 på min resa.

Jag kämpade på, vinden till trots, i ett landskap där jag mötte allt färre bilar. Jag var ganska trött från de tidigare dagarna och det blev en tidig lunch. Vägen i sig var egentligen inte särskilt svårcyklad men den ihärdiga och ganska starka motvinden tröttade sakta men säkert ut mig. Framförallt tärde det på psyket att aldrig komma i lä. Jag passade därför på att äta min lunch bakom några klippblock som dök upp som hägringar i min öken.

Dag 1-2: Den nordligaste punkten

Den 22 juni till 1 juli 2023 cyklade jag tvärs över Island. Från dess nordligaste punkt till dess sydligaste. En otroligt krävande, dramatisk och helt fantastisk tur på 800 km och 10 dagar. Här nedan följer en redogörelse för turens första dagar.

Det var en fantastisk känsla att äntligen vara på väg. De första två timmarna bjöd på en lång uppförsbacke med en helt fantastisk utsikt upp på en platå. Därefter följde den längsta nedförsbacke jag någonsin susat ner för innan det slutligen blev ganska platt. Jag cyklade ungefär 84 km innan jag slog läger för natten mitt i ett av de lupinfält som kantade de sista milen av dagens etapp.

Förberedelserna

Den 22 juni till 1 juli 2023 cyklade jag tvärs över Island. Från dess nordligaste punkt till dess sydligaste. En otroligt krävande, dramatisk och helt fantastisk tur på 800 km och 10 dagar. Här delar jag med mig av förberedelserna inför den turen.