Jag delar med mig av ögonblick från livet i Lappland. Bor långt ute i glesbygden med mina hundar. Följ mig på vandringar, jakter, turer, fiske och fjällvistelser. Jag tycker om att fota och vill inspirera andra till att komma sig ut. Har levt naturnära hela mitt liv. Skaffar en stor del av min mat från naturen. Det är så vi gör här jag bor. Välkommen in och kika på min blogg.

Användarnamn: Fjellbruden

Ljusare dagar i norr.

Nu börjar ljuset komma åter. Man märker att dagarna blir längre. Hundarna har fått vila ett par dagar men till helgen bär det åter ut på tur för dem. Tog för ett par dagar sedan en 7 mil lång tur upp mot fjällen.

Här har vi stannat för att ge hundarna ett litet mellanmål. Då dom springer långt behöver dom lite vätska och mat liksom vi.

En tur på fem mil med hundspann.

Tog en dagstur upp på lågfjällsplatån med hundarna. Nu börjar jag köra hundarna västerut så de blir vana vid vägen även om det blåst lite.

Här gäller det att följa kryssen. Under snön finns en botten ett spår. Men hundarna behöver styras något för att följa leden idag. Jag vände i närheten av Brännåker och har har här fotat vårt eget spår.

Snö Snö Snö

Nu är det tungt före! Som tur är har det blåst en del och min förhoppning ä att snö ytan uppe till fjälls hårdnar åt en del. Men det kommer hela tiden med nysnö. Så mycket puder har vi nog aldrig haft på många år! Misstänker att lavin faran kommer att vara stor. Igår fick vi sticka upp ett spår för att kunna hålla det öppet. Kommer man bredvid spåret är det djupt. Det är en hel del arbete nu bara för att kunna komma sig nån stans. Önskar att jag enbart kunde köra med hundspann eller gå på skidor. Men sanningen är att utan skoterspår blir det i väl kämpigaste laget för hundarna. Spåren driver igen lika snabbt som vi kör. Men vi får i alla fall en botten som hundarna kan hitta. Här en bild från förra säsongen då vi hade dröm föret. Man kunde susa fram nästan vart man ville.Grundsjön

Kallt och mycket snö.

Det har kommit en hel del snö sista veckan. Måste kämpa för att hålla slädhunds spåren öppna. Hundarna behöver komma ut och träna. Ska sanningen fram så behöver jag själv komma ut! Man blir lite trött på att titta på snöflingor genom fönstret. Tog en kort skidtur igår kväll med min jämt hund. Det hade redan hunnit komma ca 5 cm i spåret. Uppe på fjällsidorna är det bitvis hårt. Det beror på blåsten som varit. Med mitt liv som hundförare och guide blir man lite av en nörd när det gäller snöförhållanden. Det ändras hela tiden. Har själv kört hund aktivt hela mitt liv. Känner att jag nu på nåt vis börjar förstå hur snön fungerar. Gläder mig till att komma ut på tur igen. Här en bild från närområdet.Blaikfjällets natur reservat