Bloggar > Leva naturnära.

Leva naturnära.

Jag delar med mig av ögonblick från livet i Lappland. Bor långt ute i glesbygden med mina hundar. Följ mig på vandringar, jakter, turer, fiske och fjällvistelser. Jag tycker om att fota och vill inspirera andra till att komma sig ut. Har levt naturnära hela mitt liv. Skaffar en stor del av min mat från naturen. Det är så vi gör här jag bor. Välkommen in och kika på min blogg.

Sommar till höst.

Länge sedan jag skrev nu. Det kanske beror på att jag mest varit ute hela tiden. Därför ska jag välja att skriva lite utifrån några bilder jag fastnade vid. Jag har så mycket mer. Men det får bli en annan gång.

Sommaren var ju så torr. Jag led med alla bönder och mina tankar gick till naturen. Längtade efter att få koka kaffe ute. Nästan hela sommaren fick det vara då jag tyckte det var för torrt för att elda. Vi hade eldningsförbud och skogsbrand vill man ju inte orsaka. Men så blöttes marken upp. Just den här dagen föll ett duggregn hela dagen. Äntligen blev det kaffe kok utomhus! Som jag hade längtat.Att få koka sig kaffe över en liten eld är det bästa nöjet. Faktiskt så är det en naturlig fritids sysselsättning i våra marker. Att gå ut och koka sig kaffe! Här har jag gått upp mot fjällkanten ovanför Borgafjäll på jakt efter gula kantareller. Vilket det blev mindre av i år. Men en trevlig utedag med alla tillbehör.

Det blev mindre bär i år än vanligt. Jag fick sträcka på benen för att få ihop några liter. Särskilt hjortron var det ont om. Som tur var hade jag sparat en del från året innan.

Årets älgjakt. Många fina jakter med min vän Donna. Mest är vi på äventyr. Det kan bli annat i säcken med. Vi fick oss ingen älg i höst men flera fina ståndskall fast på fel mark. En dag hade jag chansen inne på vårt jakt område men då hade vi redan skjutit en älg. Så vi fraktade hem den. Men fina dagar med många fantastiska natur upplevelser. Vi fick oss ju älgkött. jakten är ett samarbete.

Det är just naturupplevelsen som alltid är i fokus. Jakt är att komma naturen riktigt nära. Eller bör i alla fall vara det tycker jag. Det är ett sätt att leva. Jag tar utav det överflöd naturen har att bjuda på. Tar inte mer än jag behöver. Tacksamt och varsamt tar jag hand om skatterna och bär dem hem. Ständigt ser jag saker efter vägen. Små saker kan vara lika fängslande som stora. Ett löv som landat i en vatten pöl mitt på vägen. Flyter på ytspänningen. En myriad av färger och former. Det gör nåt med ens sinne. Det rensar tankarna.

Här uppe i Lappland är vi vana att ha nytta av varandra. Hjälpsamhet. Man kan inte klara sig ensam. Det mesta av maten skaffar vi själva från naturen. Det är ju lite inne nu att äta närproducerat. Nåt jag är uppvuxen med.Jag odlar tillsammans med min mamma all potatis vi äter. Mest blir det mandelpotatis. Kött och fisk äter vi flera gånger i veckan. Köper sällan någon köttprodukt. Det mesta kommer från skogen eller bönder i närheten. Det är en styrka att själv kunna ta vara på det. Här har jag styckat en ren på köksbordet. Den fryser jag ner för att sedan äta av hela långa vintern. I frysen förvaras ren,älg,fågel och fisk. Det delar plats med bär och svamp. Mycket av svampen torkar jag. Inget får förfaras. Vi tar hand om allt. Benen äter hundarna upp.

Vatten är livsviktigt. När man är ute på långa turer är det bra att veta var man kan hämta vatten. Ofta stannar jag ute en natt eller flera. Att bära med sig dryck är tungt. Kallkällan är en plats som för mig nästan är magisk. Då man vandrat i blöta myrar med brunt myr vatten och så kommer man fram till en kallkälla med kristallklart vatten smakar fantastiskt gott. Jag böjer mig ner och tar vatten i min kåsa. Så ser jag en groda simma förbi under iskanten. Vi delar samma livsutrymme grodan och jag. Vi behöver båda vatten. Det ger ett perspektiv. Det är samma vatten som dinosaurierna drack. Det sa Torbjörn en gång när han skjutsade mig med båten över Tjulträsket. Det liksom fastnade i mitt medvetande. Vattnet är värt så mycket mycket mer än vi kan förstå.

Till slut kom så vintern. Det gick trögt. Vi hade barmark länge. Fina isar verkar det bli i år. Kylan har hunnit göra sitt innan snön kom. Träningstur med hundspannet här. Nere i byn är det inte så mycket snö men uppe på lågfjälls platån har det nog blivit upp emot 60 cm! Så nu är det vinter. Äntligen. Nu snöar alla problem över.

Postat 2018-12-13 17:49 | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Tre nätter till fjälls

Fjället lockar. Så vi bestämde oss för att fira Påsk ute. Det blev premiär tur för vårt nya tält.

Det behövs alltid lite extra utrymme på vintern när man ska tälta. Eftersom hundarna hjälper oss att dra packningen kan vi kosta på oss att ha lite extra vikt med. Det här tältet gillar jag. Det är så pass högt invändigt att jag kan klä på mig utan akrobatiska övningar. Det har dessutom en bra form i vinden. Mycket vindstabilt. Storm mattorna fyller jag med snö så det fladdrar knappt i duken. Har dessutom dubbla stänger om jag tror att det kommer att blåsa. Det är ett Helsport Svalbard 6 camp. Känner mig nöjd med det. Enda nackdelen är att om jag vill snabb evakuera så måste jag nästan få ut stängerna helt innan jag rullar ihop det. Ett tunneltält går ju att rulla ihop runt stängerna. Fick en rejäl öring!

Månljuset blandar sig med solens sista strålar. Fjället badar plötsligt i färger. En stjärna börjar framträda på himlen. Det fladdrar lite i tältduken. Ett envist väsande hörs från brännaren. Jag längtar alltid hit.

Om någon undrar vart turen gick så startade vi uppe på Brännåker vägen där ren leden kryssar vägen. Första natten på Gitssjön. Andra natten Heligsjön. Tredje natten Rödingsjön. Visst är det vackert uppe på högfjället men det kräver med av arbete. När jag är ute och bara myser är jag lite lat. Vintertältning på hög höjd kräver arbete. Jag vill ha rejält vindskydd för tältet då. Snö mur. Man är betydligt mindre vindutsatt nere i skoglandet. Det blåser nästan alltid surt och kallt uppe på hög höjd. Vi tog den här turen i vårt hemområde. Jag kan inte riktigt förstå varför folk ska resa så långt för att vara ute. Visst är det väl kul med. Jag har själv farit till andra områden. Men ofta har man så mycket natur in på knuten. Det blir ganska många nätter i tält för mig. Skulle jag alltid resa långt då jag ska ut skulle det bli både dyrt och inte särskilt naturvänligt. Så det blir ofta turer inom 10 mils radie från där jag bor. Det är otroligt hur mycket det går att variera. Även om jag är ute mycket är det massor med nya saker att upptäcka. Otroliga vidder. I det här området samsas vi med många skoteråkare. Är så van vid det att jag tänker inte så mycket på det. Många är bekanta och det blir ofta en pratstund. Tycker det gick bra nu på påsk. Skoteråkarna är fantastiskt duktiga på att ta hänsyn till hundarna. Fick även hjälp av ett gäng att vända spannet uppe vid Lill Månkes stuga. Var ju tvungen att köra upp dig och se på skotern som hängde där. En lavin hade utlösts. Det har gått många flak laviner.

Här en mindre intill skoterleden mot Borga och Saxnäs. Det ser litet ut men det är stora snömassor! Bäst att vara försiktig i branterna!

Postat 2018-04-07 09:18 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Ljusare dagar i norr.

Nu börjar ljuset komma åter. Man märker att dagarna blir längre. Hundarna har fått vila ett par dagar men till helgen bär det åter ut på tur för dem. Tog för ett par dagar sedan en 7 mil lång tur upp mot fjällen.

Här har vi stannat för att ge hundarna ett litet mellanmål. Då dom springer långt behöver dom lite vätska och mat liksom vi.

Här är två av dem. Förväntansfulla.

Kvällsljuset är bara så fantastiskt. Man tröttnar aldrig på det. Kameran fick följa med. Men det är inte alltid så slätt att fota när man kör hundspann. Ett problem är att få hundarna att stå stilla under tiden. Risken är att dom river upp snö ankaret och helt enkelt ger sig iväg. Måste stå på släden och ha ett grepp utifall att.

Den här bilden kallar jag de nygifta. Ser ni dem? Alla vittnen som sitter runt om och nickar. Eller så ser ni bara en snötung gran. Man kan i alla fall förundras över hur mycket färg det är i vit snö. Jag har fotat utan något filter. Det här är väl just i mellanrummet mellan röda timmen och den blå. Ett ljus jag älskar. Ja det är bedårande vackert. Nu börjar fina tider för turer till fjälls. Tyvärr är föret ganska tungt. Vi får bara mer och mer puder snö. Några vill nog ha det. Men inte vi som kör hundspann. Jag gillar nästan alla väder förutom det hårdaste fjällvädret. Akta er för svaga isar i år! Har varit på några fisketurer och blev nästan chockad över hur dåliga isarna var. Höll på att gå igen isen på ett ställe där jag fiskade förra året. Då fick jag skotta och använda borr förlängare! Det tjocka snölagret pressar upp varmt vatten från myrarna som äter isen underifrån. Snön ligger och isolerar. Man kan inte se vart det är svagt! Varning.

Postat 2018-03-06 10:42 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

En tur på fem mil med hundspann.

Tog en dagstur upp på lågfjällsplatån med hundarna. Nu börjar jag köra hundarna västerut så de blir vana vid vägen även om det blåst lite.

Här gäller det att följa kryssen. Under snön finns en botten ett spår. Men hundarna behöver styras något för att följa leden idag. Jag vände i närheten av Brännåker och har har här fotat vårt eget spår.

Vi kör över en stor myr där även andra farit med skoter. Rätt skönt för dem att inte behöva tänka för mycket. Här går det undan! Idag har jag en ung oerfaren hund längst fram. En träningstur. Det var rätt kallt idag så det blev att klä sig ordentligt.

Här har jag och sambon stannat för en kaffe tår. Hundarna får vila en liten stund. Jag gav dem Pemikan. En sorts energi kaka för hundar. Ser nästan ut som choklad. Själva hade vi vanlig choklad med i slädsäcken och en kaffe thermos. Jag höll på att ta fel! Alla hundar tyckte inte om det nya mellanmålet "snacks". Några åt av det och några lät bli. De kanske lär sig gilla det. Måste nog prova fler gånger.

På vägen hem passerade vi det gamla brand tornet. Man kan se att det är en liten knopp som höger sig över träden högt uppe på berget. Här har jag använt ett kraftigt objektiv på frihand. Inte så lätt att fota när man står på släden. Fick hundarna att stå still så länge så jag kunde få en bild. Här bodde det folk folk om somrarna förr som som brandbevakade. Det går en stig dit upp. Folk brukar vandra dit på sommaren och titta.

Här ser man det på längre avstånd. Jag var glad att jag hade riktiga kläder den här dagen. Man blir rätt kall när man står länge på släden. Brukar ha flera lager ull. Pälshandskar med innervante av tovad ull. Skorna kallas för Neos. I dem har jag dubbla tovade ullsockor. Får dra en buff över ansiktet. Men är man bara rätt klädd är det underbart att vara ute. Slädhundarna tål kyla verkligen bra.  Mina hundar har bra päls. Har aldrig upplevt att de haft några problem med kyla. Däremot går det mer mat. Men de drar ju långa sträckor. Måste följa med på att de får i sig tillräckligt med energi. Fett är bränslet för dem.

Postat 2018-02-21 13:44 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Kallt och mycket snö.

Det har kommit en hel del snö sista veckan. Måste kämpa för att hålla slädhunds spåren öppna. Hundarna behöver komma ut och träna. Ska sanningen fram så behöver jag själv komma ut! Man blir lite trött på att titta på snöflingor genom fönstret. Tog en kort skidtur igår kväll med min jämt hund. Det hade redan hunnit komma ca 5 cm i spåret. Uppe på fjällsidorna är det bitvis hårt. Det beror på blåsten som varit. Med mitt liv som hundförare och guide blir man lite av en nörd när det gäller snöförhållanden. Det ändras hela tiden. Har själv kört hund aktivt hela mitt liv. Känner att jag nu på nåt vis börjar förstå hur snön fungerar. Gläder mig till att komma ut på tur igen. Här en bild från närområdet.Blaikfjällets natur reservat