Aktiviteter och tankar kring friluftsliv.

Jag gillar att vara i naturen oavsett om det är snabba aktiviteter som mtb och toppturer eller lugna vandringar med naturen i fokus. Fotograferar, paddlar, vandrar, cyklar m.m.

Lite om mig:
Jag har alltid varit friluftsintresserad och var mycket ute i naturen redan som barn. Det bästa jag visste var att vara hos min farmor på landet. Vi gick långa promenader i skogen och hon lärde mig vad växter och djur hette.

Intresset har hela tiden fortsatt och jag har letat nya aktiviteter i naturen. Vandring, löpning och skidåkning har varit grunden länge men nu är paddling och mountainbike också vanliga inslag.

Ett stort lyft för mig och min vana att vara ute i naturen var den 15 månader långa militärtjänsten som Jägargruppchef på K4 i Arvidsjaur.

Användarnamn: Erik F

Intressen: Alpinism, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Navigering, Mountainbike, Bär & svamp, Foto, Ridning, Utförsåkning

Hemma från Sarek

Då har man varit hemma några dagar efter Annas och min fjällvandring i Sarek. De blev 8 dagar med många fina upplevelser, bland annat en bestigning av Pårte. Mer om det finns att läsa här. Tack till Håkan Friberg som ovetandes lånade ut sin tältplats vid Stuor Dáhta.

Hemma har jag hunnit med att:

På väg mot Sarek

Sitter och skriver sista inlägget på bussen nu. Jag och Anna är på väg upp till Sarek för att vandra. All är fixar och min rygga vägde in på 26,9kg men då har jag mycket av våran gemensamma mat för drygt 10 dygn.

Färdvägen blir: kvikkjokk-pårte-lutholakko sen öster om sarektjåkka och upp till alla. Ha det så bra så hörs vi om två veckor sisådär...

Mellanlandning hemma

Puh! hemma efter en veckas cyklande på Gotland. Det var riktigt bra väder och det enda man kan klaga på är att det var lite varmt att cykla en del dagar.

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.