Bloggar > Charlieponkens Eskapader

Charlieponkens Eskapader

Jag bor annorstädes men jobbar en del i stockholmstraken. Då föredrar jag att övernatta ute i det fria.

Första natten utomhus i hängmatta Placerad på karta

Hej alla!

Nu har jag införskaffat en hängmatta. Tänkte att det skulle vara ett trevligare alternativ än tält under de närmsta månaderna med snö, is, slask och lera, men kanske är jag fast i hängmatteträsket efter det, vi får väl se. =)

Efter att ha läst en del här på forumet, tittat på olika youtube-videor och funderat en del föll valet på en Warbonnet Blackbird XLC. Till den har jag köpt en tarp från DD 3x3 meter. Jag fick hängmattan levererad i förra veckan, köpt från backpackinglight.se. Jag har en kollega som veckopendlar från England, och jag sparade några kronor genom att DD levererade tarpen till honom, så att han sen kunde ta med den till jobbet i måndags. Så i måndags hade jag alltså ungefär vad jag behövde för att testa hängmattan.

Hängmattan levererades med en "continuous loop" av amsteel i varje ända, så jag behövde något ytterligare som upphängning. För detta skaffade jag på biltema två stycken spännband, två stycken karbinhakar i aluminium och fyra ringar i rostfritt stål. Jag kanske uppdaterar lösningen senare för att spara lite vikt, men den får duga ett litet tag iaf. Jag köpte också förra veckan 30 meter paracord på teknikmagasinet för ridgeline till tarpen m.m.

Så i måndags kväll tog jag bilen till Angsjö Friluftsgård. Där var det både isigt och skitigt, de håller på med något bygge där tydligen. Jag promenerade till tältplatsen, där jag tältat flera gånger tidigare och började leta efter två lämpliga träd att spänna min hängmatta mellan.

Karbinhakarna hade jag lyckats fästa där metalldelen på spännbanden sitter:

Jag funderar på om jag kanske ska kapa bort de onödiga metall-delarna, vi får se om/när jag får tid för det.

Uppsättandet tog sin tid, så här första gången. Kollade på lite youtube-videor om hur jag kunde knyta ridgeline för tarpen medan jag gjorde det t.ex. Så här såg det iaf ut när det var klart:

Jag tog ingen närbild på upphängningen. Karbinhakarna sitter om spännbandet vid trädet och stålringarna sitter mellan hängmattans "continuous loops" och spännbanden.

Jag tänkte när jag köpte en 3x3 meter stor tarp att den kanske är i kortaste laget, men att jag kunde ha den diagonalt istället. Nu första natten märkte jag att träden jag valt, inte stod tillräckligt långt från varandra för att tillåta detta. Jag hade då redan hängt upp hängmattan, så nu fick det bli så här istället.

Inte bästa bilderna, jag var nog mer fokuserad på hängmattan än fotandet tyvärr.

Termometer visade att det som kallast varit -50 grader C under natten, kanske kommit in fukt i proben eller något sånt. Varmast hade det varit 4.5 grader C om jag nu minns rätt.

Jag tror på detta med hängmatta, men funderar på om jag ska skaffa lite bättre isolering. Med en dunsäck och/eller underquilt i dun skulle jag kunna kapa ganska mkt vikt, men framförallt volym på packningen, vilkets skulle vara skönt. Med en underquilt vinner jag väl i komfort även om den inte skulle vara dunfylld. Nu sov jag på luftmadrassen från Seatosummit, med en kortare bit liggunderlag på tvärs under överkroppen, i den mkt skrymmande syntetsäcken från outnorth. Detta fungerade hyffsat, men inte optimalt.

Postat 2019-02-20 21:10 | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Övernattning i vindskyddet vid Trehörningen lite norr om Domarudden Placerad på karta

Hej alla!

Förra veckan blev det bara en natt utomhus, som jag nu tänkte rapportera. Jag tog bilen till parkeringen vid domarudden, med siktet inställt på vindskyddet vid Trehörningen ungefär 2.5 km därifrån. När jag lämnat bilen och skulle börja gå den första delen av sträckan, som går utmed elljusspåret blev jag lite förskräckt. Skulle det vara så här isigt hela vägen (Bilden är tagen morgonen därpå när det var lite ljusare):

Det blev lite bättre när jag kommit upp för backen.

Ytterligare en bit framåt blinkade en av lyktorna då ett träd ramlat över ledningen. Jag antar att det var med frekvensen i elnätet 50 Hz. Märklig känsla, ensam i skogen med det ganska starka, blinkande ljuset.

Efter totalt ungefär 1.5 km utmed elljusspåret vek jag av för att först ta mig fram till sjön Trehörningen, och sedan runt sjön till vindskyddet på andra sidan. Sista biten runt sjön var den besvärligaste. Snön var fortfarande ganska djup och när jag nästan var framme vid vindskyddet var det väldigt blött och jag råkade kliva fel så att båda mina skor blev ganska blöta.

Vy från vindskyddet på kvällen utan blixt:

Med blixt:

Morgonen därpå:

Vindskyddet när jag var på väg att lämna på morgonen:

Under natten hade jag ungefär 2 grader C. Promenaden tillbaka till bilen gick bättre. Jag hade försovit mig lite och blev lite sen till jobbet. Men som konsekvens var det ju ljusare på morgonen. Lättare att inte kliva fel och blöta ner sig i dagsljus.

Postat 2019-02-19 21:34 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Sista natten ute under Januari månad 2019 Placerad på karta

Här kommer en något sen rapport från min övernattning mellan tisdag och onsdag förra veckan.

Efter jobbet på tisdagen tog jag bilen till Södersätra och parkeringen vid koloniträdgårdarna. Några kvinnor gick förbi med en hund när jag skulle lämna bilen och frågade om jag skulle ut och vandra. De tyckte att jag var tokig när jag sa att jag skulle övernatta i skogen.

Jag promenerade först mot vindskyddet vid Fjäturen, där jag tillbringade årets första natt ute. På stigen genom skogen hade någon nyligen satt ut nya reflexmarkeringar på träden, vilket jag uppskattar. Det kan alldeles säkert underlätta för sena promenader i denna årstid. Nu var det dock snö på marken och spår från tidigare vandrare syntes tydliga att följa för den delen.

Väl framme vid Fjäturen tog jag sedan promenaden vidare tills jag kom fram till Kärringsjön där det också finns ett vindskydd. Ingen reflexmarkering här, men spår från tidigare vandrara även här så det var inte svårt att följa stigen fram. En del träd hade fallit över stigen här också, men inte alls så illa som på norra sidan av Bogesundslandet.

Framme vid Kärringsjön tog jag dessa bilder:

När jag skulle gå tillbaka till bilen på onsdagsmorgonen gick jag istället fram till kraftledningsgatan och följde sedan vägen som går där till vindskyddet vid Fjäturen. Därifrån gick jag sedan fram den reflexmarkerade stigen till bilen vid Södersätra.

Denna vecka övernattade jag på hotell, så därför inga uppdateringar från den.

Postat 2019-02-08 10:21 | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

En januarinatt i vindskyddet vid Västerhaga fyr Placerad på karta

Så i måndags bar det iväg igen. Efter en dag på jobbet for jag åter mot Bogesundslandet södra sida, men den här gången med siktet inställt på vindskyddet vid Västerhaga fyr:

Jag tänkte ställa bilen på samma ställe som veckan innan, men hade först svårt att köra uppför den oplogade vägen sista biten. Jag var glad att det var lite uppför åt det håller, för annars hade jag nog inte vågat försöka köra fram, rädd att bli fast och inte kunna komma ut igen. Det var bara någon minusgrad när jag promenerade fram mot vinskyddet och passerade platsen där jag tältade förra veckan. Framme vid vindskyddet tog jag följande bild:

I vindskyddet stod denna hink, fylld med skräp? eller bra-att-ha-saker? Kanske en blandning:

Innan jag lämnade på tisdagsmorgonen tog jag följande bild med utsikten över Askrikefjärden:

Under natten låg temperaturen stadigt kring nollan och jag märkte att snön skjunkit ihop en del när jag  på tisdagsmorgonen prommenerade tillbaka mot bilen.