Följ mig på min vandring längst Sörmlandsleden

Användarnamn: Antoninaturen

2021:
April, Maj, Juni, Juli

Etapp 1 & 2 - Björkhagen till Alby frilufsgård

Vår första vandring gick av stapeln 9 januari 2021 vid 10:30. Det var en frisk dag där solen tittade fram med jämna mellanrum. Snön låg vackert på marken och tystade ner hela vandringen. Första etappen på Sörmlandsleden går från Björkhagen till Skogshyddan medan den andra går från Skogshyddan till Alby friluftsgård. Vi hade planerat att gå båda etapperna på samma dag eftersom det på pappret endast är 15 kilometer.  Dessa etapper går nästan uteslutande genom skog och få gå näst intill ensamma genom snön var snudd på magiskt. Tyvärr hade vi överskattat vår förmåga något så vi fick gå lite snabbare än vad vi trott för att hinna med. Det ledde till att vi inte riktigt fick oss den tiden vi hade velat att verkligen suga i oss miljön. Det blev endast några få snabba stopp och tyvärr inga längre uppehåll där vi bara kunde njuta.

När vi var framme vid Alby friluftsgård var klockan 15:30 och det var redan halvmörkt. Så här i efterhand kunde vi konstatera att vi skulle ha börjat några timmar tidigare så att vi hade fått njuta mer. Dagen bjöd trots sin dåliga planering på en riktigt härlig vandring. Eftersom vi medvetet lade ner mobiltelefonerna längst ner i väskan kan jag tyvärr inte bjuda på några bilder. Lyckligtvis har flera av de vackra vyerna etsat sig fast i min näthinna och jag kan verkligen rekommendera att gå i skog när snön ligger på marken. Tystnaden som uppstår är magisk och den skänker verkligen ett inre lugn. Att ta sig till Sörmlandsledens första etapp är löjligt enkelt. En tunnelbanefärd till Björkhagen så är man nästan direkt på leden så fort man hoppar av tåget. Passa på att göra en utflykt så snart ni får chans, jag kan verkligen rekommendera det varmt :)

Välkommen till min vandring!

Hej allihopa, jag heter Anton och är en storstadskille som gillar naturen.

Här på bloggen har jag tänkt att dela med mig av min vandring längst Sörmlandsleden. Jag och min vän Rickard bestämde oss i slutet på 2020 att vi skulle försöka se naturen mer. Det hade tyvärr blivit för mycket hemmasittande på grund av corona så vi kom överens om att det var dags att röra på påkarna.