Min relation till naturen igår ,idag och förhoppningsvis imorgon

Jag är en kvinna som känner mig udda med mitt intresse för
fjäll.Friluftliv. etc. Skulle vilja lära känna männniskor med
samma intersse. Jag har alltid varit intersserad och har lovat mig själv att gå i fjällen varje sommar så länge mina ben bär mig.
boken Vandra fjäderlätt gav mig hopp. Längtar även efter
att åka skidor . Vandrar dagligen i skogen med min hund.

Användarnamn: Annicas fjällängtan

Intressen: Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Foto

Jag är tillbaka!!!

Alltså här  på utsidan.

TAck alla som hört av sig och saknat mina inlägg. Det värmer!!

Mitt silvermedlemskap gick ut och livet har kört hårt med mig.Den kroppsliga makeovern är slutförd med ännu en operation förra hösten. Har slutfört min utbildning och har bytt jobb

.Jag var till Stockholm och  såg min stora idol Kirk Franklin i Globen med 5000 andra i november.En helt otrolig upplevelse!!!!

MEN

det bästa till sisst.Jag håller på att lära mig att åka långfärdsskridskor!!! Jag köpte ett par till julklapp och tillsammans med en vännina så har vi tränat på spolade banor. För att för ungefär 3 veckor sedan få göra vår premiärtur på Naturis. VI åker med Friluftsfrämjandet Frostkåge untanför Skellefteå.

Eldsjälen i dennna Avdelning heter PärLandström och är ett under av inspriation och delar med sig av sina stora kunsakper av denna sport på ett fantastiskt sätt

Vis amlades på morgonen och var framme vid vår startpunkt Storsand utanför Bjuröklubb smtidigt som solen gick upp. Det hade bildats en vråk och det fanns ybildad is en råk  från Bjuröklubb till ungeför utanför Ratan. Det var pirrigt ,skulle vi orka hålla jämna steg med dessa proffs.

Men  vi börjad åka söderut. Det låg en snöskorpa på isen och det var svag motvid. Dom vänliga själar som gruppen bestod av hjälpte oss på alla sätt så vi kunde hänga med.

Eftersom min barndoms somrar tillbringats längs denna kustremsa kände jag det som gamla bekanta när vi passerade skären som nu var isberg. Kustreman som likande en fjällkedja.  Isen hade bildat grottor och det hängde istappar som fröde tankarna till Lummelundagrottorna på Gotland.

Jag grät av lycka ,det var som att vara hemma men ändå i ett helt annat land.

JAg är inte bra på att åka skridskor ,men jag är fast . När vi kommit fram till slutmålet Blackkallen fyr utanför Björkåsen och satt och fikade undrade jag med bävan hur jag skulle ta mig därifrån Den sissta biten på tallriksis och snötäcket på hade sugit musten ur mina ben.Mjöksyra upp till hårfästet och stumma ben.Min vännina hade ramlat och slagit knät. Dramatiskt värre MEN

Våra färdledare sammanträdde och bestämde att vi skulle åka på den del av isen som låg  blank närmast det öppna havet ,så långt ut som fyren var ut i havet. Så vi började vår färd.

Och

JA det var som en dröm lite lätt medvind i ryggen. Blank härlig nyis, som visserligen gungade när våra ledare hoppade lite på den. Det var som att flyga.

Vidderna. Solen som började gå ner. Ljudet från skridskor som skär mot isen. Sälarnas lufthål i  isen.

Jag började förstå att jag hittat ett sätt att vara ute i naturen som  skulle ta mig  genom vintern i väntan på sommarens fjälltur.

Rätt som det var så var det dags att vika av till Storsand där det hela började. Och benen var ju lite trötta. Det blev ju 3,5 mli och det är väl lite långt för en nybörjartur . Men vi var lyckliga!

!Och hela den veckan så åktes det på denna råk i grupper av olika sammansättningar. Jag hade ju bröjat ett nytt jobb så det var bara att sätta sig och njuta ov bilderna och längta när man kom hem på kvällen. .

Nu följer jag isapporten på SMHI.

och väntar på nästa frusna råk!!!!!

Funderar på att lägga till islängtan  på min signatur.

MVH

Annica

2010-01-30 16:48   Håkan Friberg
Underbart! Både att du är tillbaka och din text om långfärdsskridsko. Jag och Livskamraten gav varandra långfärdsskridskor i julklapp och känner oss fortfarande som Bambi på hal is - men vad underbart!

Svar 2010-02-02 20:31   Annicas fjällängtan
Det ser ju så lätt ut när man ser nån som kan. Men ack så svårt när man själv står där! Men kul!

2010-01-30 17:15   BrittMarie
Härligt!!!

Svar 2010-02-02 20:31   Annicas fjällängtan
Det var det!

2010-01-30 21:10   Wolf25
Du verkade haft en bra dag. Tjusiga foton.

Svar 2010-02-02 20:33   Annicas fjällängtan
Jag hade fullt upp med att ta mig fram så kameran fick vänta alldeles för länge med att bli framplockad. Men att jag varit på Blackkallen som var min barndoms stora utflyktmål med båt kunde jag ju inte missa..

2010-01-31 17:09   Öhrnell
Kul att ha dig tillbaka! Det verkar bli havskusten året om för dig, med långfärdsskridskor på vintern och kajak på sommaren. Underbart kalla blålila färger på bilderna. Jag tror till och med att Bengt Grive skulle bli mållös när det gäller att sätta namn på nyanserna.

Svar 2010-02-02 20:35   Annicas fjällängtan
både solens uppgång och nedgång var mycket speciella när det gäller färger. Det var så vackert att det gjorde ont. inne i en Om du förstår vad jag menar?

2010-01-31 20:02   fowwe
Det är så mycket man kan göra på vintern med snö och is. Detta med långfärdsskridsko har jag aldrig prövat men ibland sneglat på. Din härliga berättelse är ju en bra reklam för "sporten"!

Svar 2010-02-02 20:30   Annicas fjällängtan
Det är ju bara att sätta igång!

2010-02-03 09:36   Thomas Traneving
Vi är också fast i skridskoträsket! Det suger i hela kroppen efter att få komma ut på isarna!
/H

Dåligt inflytande över den uppväxande generationen

Min doltter har just återvänt från en helg hos sin kompis. Där har  hon planerat sin första Sarek tur! suttit med kartan och haft Hans Fowelins bok uppslagenJag tror att jag kommer att ångra att jag tog henne med och gav henne bacillen, de dagar hon är ute.

Det känns skönt att veta att hon har utrustning som håller. Vi har ju varit ute tillsammans och det känns skönt att veta att hon  redan kan mycket mer är när jag tillsammans med några kompisar åkte upp till Tarfala och hade läst  en tunn bok Fjäll 76 tror jag den hette.

Jag lever

HEJ!

Tänkte bara meddela att det är inte är helt kört med mig trots min tystnad i detta forum..

En gång vandrade jag i Vindelfjällen 2 gånger med 2 olika Marior.DEl 1

HEJ

har inte skrivit på ett tag igen...