Min relation till naturen igår ,idag och förhoppningsvis imorgon

Jag är en kvinna som känner mig udda med mitt intresse för
fjäll.Friluftliv. etc. Skulle vilja lära känna männniskor med
samma intersse. Jag har alltid varit intersserad och har lovat mig själv att gå i fjällen varje sommar så länge mina ben bär mig.
boken Vandra fjäderlätt gav mig hopp. Längtar även efter
att åka skidor . Vandrar dagligen i skogen med min hund.

Användarnamn: Annicas fjällängtan

Intressen: Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Foto

Jag är på gång.......

OJ  så kul jag har..

Har fåttin pumpningen av Downmat underlagen,Provkört det nya köket. Invigt sonen i konsten att sätta upp silverslottet

Har börjat gå i genom sakerna inför vandringen...

Jag har redan gjort det i tankarna, Dagligenkommerjag på mig att fundera över nåt  i utrustningen.Har fått fjällkartan över  Padjelanta. Vi vet ännu inte vliken dag vi ska åka

Vi ska åka båt från Ritsem. Sluta på Staluloukta fjällstation. Och lyxa oss med att åka helikopter tillbaka.Med önskan om  klart  väder så man kan få en härlig vy över Sarekfjällen. Vad som sker dess emellan det får vi se. vi ska njuta av friheten som man har när man tältar. ca 7 dagar.

Vissa av sakerna är gamla trogna kamrater som man litar på och har sådana kvaliteer som håller så där 30 år senare än inköpsdagen.

Oket nedan räddade mig undan  att få ont i axlarna.Höftbältet gjorde det möjligt att verkligen bära med höften. Passar rmig perfekt .Kan inte bli bättre!!

Fjällräven Expedition (tror jag), matchvikt 1900g

Fjällräven Raven 2  matchvikt  2546 g

Jag har ett par kängor som jag älskar.JAg får inte ont i  fötterna.Jag blir nog blöt ,men jag har inte hittat några som passar min ekonomi som ersätter dom Dom är nog inte 30 år utan kanske 5 och har här reonverats.

Mac Kinley  matchvikt 1237 g(utan vatten)

Vi ska ha lätta vindjackor. Har en regnponcho sen tidigare som  vi kan anända.JAg behövde en till så jag tog fram mina 15 m goretex och sydde en regnponcho.

Regnponcho  matchvikt 712g

Jag har länge tänkt sy pack påsar och letade upp en regnjacka och några tränings byxor som barnen vuxit ur. satte mig och sydde. Känns bra att kunna återanvända saker.

En regnkappsficka = ett vattentätt fack för tex mobilen.

Min dotter som ringde till mig idag.påpekade att jag Du verkade vara så på bra humör .

Jo jag trivdes!!!

2008-07-05 22:33   peter1969
Visst är det härligt när det börjar närma sig och man kan fixa det där sista?

2008-07-05 22:44   Håkan Friberg
Imponerande kreativitet.
Och jag förstår din förväntan...
Hoppas bara att du ät förberedd på regnväder även mentalt... då lovar jag att vandringen blir en succé.

2008-07-07 11:13   thegedd
Låter härligt och hoppas kängorna håller.....

2008-07-08 22:57   brigas
Det ser ut att ha varit riktigt klart väder västerut senaste dagarna.Såg det på min "lilla tur" kring Vallesberget vid Kvikkjokk.Torrt och bra.
Hoppas kängorna håller,och att ni får varmväder vid Låddejokk.Där är en jättehärlig "äventyrsfors" i naturligt utförande att lapa sol (eller bada) vid.

2008-07-09 21:06   POA9
Ja förberedelserna är en stor del av turen. Du verkar väl förberedd, jag gläds med dig och önskar en trevlig tur.

2008-09-09 00:31   Islusen
Hihi, en Läderlappen i Goretex...!

Dåligt inflytande över den uppväxande generationen

Min doltter har just återvänt från en helg hos sin kompis. Där har  hon planerat sin första Sarek tur! suttit med kartan och haft Hans Fowelins bok uppslagenJag tror att jag kommer att ångra att jag tog henne med och gav henne bacillen, de dagar hon är ute.

Det känns skönt att veta att hon har utrustning som håller. Vi har ju varit ute tillsammans och det känns skönt att veta att hon  redan kan mycket mer är när jag tillsammans med några kompisar åkte upp till Tarfala och hade läst  en tunn bok Fjäll 76 tror jag den hette.

Jag lever

HEJ!

Tänkte bara meddela att det är inte är helt kört med mig trots min tystnad i detta forum..

En gång vandrade jag i Vindelfjällen 2 gånger med 2 olika Marior.DEl 1

HEJ

har inte skrivit på ett tag igen...