Min relation till naturen igår ,idag och förhoppningsvis imorgon

Jag är en kvinna som känner mig udda med mitt intresse för
fjäll.Friluftliv. etc. Skulle vilja lära känna männniskor med
samma intersse. Jag har alltid varit intersserad och har lovat mig själv att gå i fjällen varje sommar så länge mina ben bär mig.
boken Vandra fjäderlätt gav mig hopp. Längtar även efter
att åka skidor . Vandrar dagligen i skogen med min hund.

Användarnamn: Annicas fjällängtan

Intressen: Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Foto

Har jag tagit mig vatten över huvudet?

Jag kom med på havskajakkursen fick jag veta idag,

Så glad jag blev!!!

Drömmer om att sitta där vid vattenytan och ljudlöst glida fram,

Närhet till elementen.

Tältet och sovsäcken i vattentäta påsar

MEN

så ser jag på bilderna . Den verkar ju så smal.

Säkert jätterank.

Hur har jag det med balansen egentligen?

Och kommer jag någonsin upp ovanför ytan om jag tippar.

För eskimåsvängen verkar ju inte tvärenkel att lära sig

Vi ska börja  i januari och då lär det jag  vara rätt så svårt med havet trots att de milda vintrarna som även blivit här uppe..

VI ska vara i ett badhus de första gångerna med en behaglig tempertur i vattnet och som tur var många som kan komma till min unsättning innan drukningsdöden inträder. Han som leder kursen har  stor erfarnehet och kunnande. Det känns ju betryggande

OCH

om allt går bra

och jag överlever

ska vi ge oss ut på en heldagsutflykt på vårkanten. Det är det mål jag ser fram emot. Som hägrar trots alla orosmoln

Jag längtar efter att erövra havet som element. Havet som jag upplevt mina barndoms somrar vid. Motorbåten har jag aldrig blivit kompis med .

Så ni får  hålla tummarna att jag överlever och får vara med på utflykten till våren.

Jag har ägant mig åt ,flyttning städning och åter städning,skruvning och åter skruvning ,den senaste månaden. Nu börjar jag se ett slut.

Skidorna väntar på att bli använda.

OCh jag ska  börja på havskajakkurs,

2008-12-09 18:57   Öhrnell
Det kommer att gå galant! Kan andra så kan du. Och ni kommer säkert att skratta mycket innan det är dags för heldagsutflykten. Jag blir lite avundsjuk på dig som fått tummen ur och anmält dig till en sådan kurs.

2008-12-09 21:02   peter1969
Skulle vara kul att prova men jag bor så långt från havet för att det ska kännas användbart. Iof kan man väl paddla kajak i annat vatten också men havskajak måste väl vara härligt.

2008-12-09 21:25   BrittMarie
Visst är det lite vingligt i början, men jag tror man lär sig snabbt. Jag har bara testat ett par gånger, så jag är ingen expert. Det kommer säkert att gå bra!

2008-12-10 08:38   brigas
Det lär nog fungera bra,även om det kanske upplevs vingligt allra först.
Risken att bli badad är nog egentligen rätt liten;jag har paddlat regelbundet sen 1977 och ännu inget ofrivilligt dopp.
Och det är jättehärligt att vara ute och paddla!

2008-12-10 13:56   thegedd
Det kommer säkert gå bra......

2008-12-10 17:19   Islusen
Jamen det kommer säkert att gå som en dans! Lugnt och skönt att börja i ett badhus också... inte lika kallt i vattnet! Det blir skoj att följa dina kajakövningar framöver.

2008-12-11 10:39   Thomas Traneving
Det där kommer du att klara galant.......och du får öva i bassäng innan...;)

2008-12-13 21:55   LarseL
Kul! Jag har paddlat en del kring hemtrakterna i
Höga kusten i en hembyggd "Åland" - funkar jättebra i havet - man kan bli lite blodfattig i benen efter en lång dag men annars är det jättekul att vara nära vattnet oh se t.ex. sik som leker precis under kanoten. Balans hittar man rätt snart och känns det osäkert så har man alltid paddeln att hålla balansen med - tryckt mot kanoten när man sätter sig i eller som stöd när man tycker det känns lite vingligt i vågskvalpet - kul DU Simma - det kan du ju!!

2008-12-19 13:38   eriksjos
Det kommer gå superbra! De ser smala ut, men är stabila och trygga. Hoppas du fastnar i kajak-"träsket" ;-)

Dåligt inflytande över den uppväxande generationen

Min doltter har just återvänt från en helg hos sin kompis. Där har  hon planerat sin första Sarek tur! suttit med kartan och haft Hans Fowelins bok uppslagenJag tror att jag kommer att ångra att jag tog henne med och gav henne bacillen, de dagar hon är ute.

Det känns skönt att veta att hon har utrustning som håller. Vi har ju varit ute tillsammans och det känns skönt att veta att hon  redan kan mycket mer är när jag tillsammans med några kompisar åkte upp till Tarfala och hade läst  en tunn bok Fjäll 76 tror jag den hette.

Jag lever

HEJ!

Tänkte bara meddela att det är inte är helt kört med mig trots min tystnad i detta forum..

En gång vandrade jag i Vindelfjällen 2 gånger med 2 olika Marior.DEl 1

HEJ

har inte skrivit på ett tag igen...