Min relation till naturen igår ,idag och förhoppningsvis imorgon

Jag är en kvinna som känner mig udda med mitt intresse för
fjäll.Friluftliv. etc. Skulle vilja lära känna männniskor med
samma intersse. Jag har alltid varit intersserad och har lovat mig själv att gå i fjällen varje sommar så länge mina ben bär mig.
boken Vandra fjäderlätt gav mig hopp. Längtar även efter
att åka skidor . Vandrar dagligen i skogen med min hund.

Användarnamn: Annicas fjällängtan

Intressen: Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Foto

Fortsättnig -IGEN

jag är ju ny i det här gebitet och när jag rättade till ett stavfel så försvann

allt!!!!! lite snopet. så jag försöker igen

intresset var väckt.men

LIVET

tog mig söderut. Glimåkra folkhögskola i Skåne. Folkhögskolan uppmuntrade friluftsliv. Torvald Wermelin kom och gästade skolan. Vi åkte på vinterfjällskurs till Sälen .Övernattade i bivack. Jag kom i kontakt med medlemmar i organisationen Argaladei.vi paddlade ,cyklade. Jag utökade min utrustning meden Caravan1000 dunsäck ,liggunderlag .TarangiakökJ  ag trivdes som fisken i vattnet

MEN ALLT HAR  ETT SLUT

efter 1,5 årflyttade jag till Uppsala. Träffade min före detta man.

Han var en urbaniserad same som läste på universitet.  Vi hade kärleken till naturen gemensamt.De bästa stunderna vi hade tillsammans var ute i det fria. Vare  sig det var i Uppsala eller i fjällvärlden. Jag bidrog med det turistiska sättet att  förhålla mig till naturen.Han för ett osentimentalt och naturligt sätt att förhålla sig till naturen.Jag fick uppleva många fantastiska ögonblick som jag alltid kommer att minnas.När min svärmor mitt i  hällande regn gjorde upp eld hur lätt som helst.Eller när min mans renskötande  kusin skulle beskriva vägen till en hjortronmyr iett landskap med dvägbjörk och småkullar,pälsar. utan några riktmärken att orientera sig efter.Med hjälp av syn,hörsel(höra bäckar) och landskapets beskaffenhet beskrev han vägen så att viintekunde missa den.Kunkap  som man bara kan skaffa sig genom ett liv i naturen.

Vi arbetade 2 somrar i Fatmomakke och tillbringade varje ledig stund i Marsfjällsmassivet.

Jag på MArsfjällets topp

Vi besökte deras sommarviste i Norge

Vi Vandrade i Abisko,lapporten in i Norge. Sissta vandringen innan barnen kom var i Sarek. Rapadalen upp(Jag ska skriva färdbeskrivningar sen)En fanstastisk tur

RAPADALEN och jag

Genom allt fanns glädjen att kunna bära med sig det man behövde för att klara sig i vildmarken.Som ett essens av det man egentilgen behöver.Känna hur gott mat smakar och hur nödvändig den är för att vi ska fungera.Känna hur nödvändig sömn är. Att vakna till en solig dag närman gått i regn....

Det kommer mera.....

(nu skajag inte rätta några stavfel för då försvinner allt även de fina kommentarer jag fått,JAg är så glad att jag hittat till denna fantastiska sida)

2008-04-12 12:31   BrittMarie
Jaha, så det var så det gick till! Undrade varför ditt inlägg plötsligt var försvunnet!

2008-04-12 14:25   brigas
Folk som besitter naturens livskunskap imponerar storligen på mej.
Själv blir jag glad när jag lyckas fixa nåt någorlunda.Eld i regn tex.
I höstas var jag så stolt över att ha fått eld i surväder med isbark på marken,och så sa "gubben" att " "det är ju lika rätt torrt ändå på björkarna".Hmm..
Tänk om man kunde ta lärdom av de som var med förr,istället för att på egen hand försöka lära.
Det är inte så många längre kvar.Och hur ofta pratar man ingående med en åldrad och svag person,om det deras liv lärt dom?
De gånger jag fått tillfälle till det ger så mycket.

2008-04-12 15:29   Islusen
Dagens boktips, angående det där med att göra upp eld i hällregn.... "Eld" av Yngve Ryd är fantastisk, en hel bok om konsten att göra upp eld. Bygger helt på flera års intervjuande av äldre samer, bland annat får man veta hur de bar sig åt för att sova på glöd under kalla vinternätter på fjället.... Han har även skrivit en bok som heter "Snö" enligt samma koncept och den ser jag fortfarande fram emot att läsa!

Dåligt inflytande över den uppväxande generationen

Min doltter har just återvänt från en helg hos sin kompis. Där har  hon planerat sin första Sarek tur! suttit med kartan och haft Hans Fowelins bok uppslagenJag tror att jag kommer att ångra att jag tog henne med och gav henne bacillen, de dagar hon är ute.

Det känns skönt att veta att hon har utrustning som håller. Vi har ju varit ute tillsammans och det känns skönt att veta att hon  redan kan mycket mer är när jag tillsammans med några kompisar åkte upp till Tarfala och hade läst  en tunn bok Fjäll 76 tror jag den hette.

Jag lever

HEJ!

Tänkte bara meddela att det är inte är helt kört med mig trots min tystnad i detta forum..

En gång vandrade jag i Vindelfjällen 2 gånger med 2 olika Marior.DEl 1

HEJ

har inte skrivit på ett tag igen...